جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی شکری - سمنان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه حفظ حقوق شهروندی را یکی از مصادیق رعایت اخلاق در سیستم اداری است، گفت: آموزش مداوم کارکنان در راستای تکریم ارباب‌رجوع جدی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شاهرود به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری در کارگاه اخلاق و جامعه با حضور مسئولان حراست ادارات و دستگاه‌های دولتی شرق استان سمنان به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با اشاره به اینکه اخلاق، سه بخش دارد، نخست چیستی و ماهیت آن، دوم صفات اخلاقی و تبیین آن‌ها و سوم روابط علم اخلاق با سایر علوم، اظهار داشت: یکی از مصادیق رعایت اخلاق در سیستم اداری است که باید تکریم ارباب‌رجوع در آن اولویت باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان تصریح کرد: این وظیفه حراست‌های ادارات و دستگاه‌های دولتی است که کمبودها و عدم رعایت حقوق شهروندی مراجعان به دستگاه‌های دولتی را پیگیری و در راستای رفع آن‌ها تلاش کنند.

وی با بیان اینکه بصیرت به معنای داشتن افق چشم‌انداز است، افزود: یعنی پیش از ورود به یک مسیر، ابزار آن را بشناسیم پس اگر ما بصیرت داشته باشیم باید به سمت صفات پسندیده، اخلاق حسنه، روابط اجتماعی و فرهنگی سالم و زندگی سلامت پیش برویم، در محیط‌های اداری اگر می‌خواهیم این امر رخ دهد باید برای ارباب‌رجوع، کرامت قائل شویم، نتیجه اخلاق در محیط‌های اداری تکریم انسان‌ها است، در هر شرایطی و در هر وضعیتی باید ارباب‌رجوع موردتکریم قرار گیرد و بین افراد فرقی نگذاریم، ما باید این امر را به سیستم اداری بیاموزیم چراکه فقر آن در جامعه احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام شکری با بیان اینکه اولین تکریم ارباب‌رجوع گوش کردن به حرف او است، خاطرنشان کرد: آموزش کارکنان در حوزه‌های اخلاقی و اجتماعی بسیار ضروری است چراکه ساختار اداری جامعه ما در این امر ضعف دارد، در حوزه تکریم ارباب‌رجوع باید به‌گونه‌ای عمل کرد که هیچ‌وقت به افراد نه نگفت باید حتی پاسخ منفی را نیز با نرمی به مردم بیان کرد و هیچ‌گاه نگفت که این کار در حیطه کاری من نیست.

وی با بیان اینکه در مکتب حضرت علی (ع) مردم در سیستم اداری ارباب هستند و مسئولان و کارکنان رعیت ایشان، بیان کرد: مسئولان از بیت‌المال حقوق می‌گیرند پس به‌افتخار مردم است که ساختارهای اداری شکل‌گرفته است، لذا باید حقوق شهروندی مردم رعایت شود و به‌نوعی باید گفت وظیفه مسئولان حراست در هر مجموعه اداری آن است که مصونیت حق ارباب‌رجوع را در دستور کار قرار دهند وقتی اشخاصی به ادارات می‌آیند نباید با آن‌ها درشتی صحبت کرد و همچنین باید با راست‌گویی مردم را راهنمایی کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با طرح این پرسش که آیا بصیرت محصول اخلاق است و یا اخلاق محصول بصیرت؟ گفت: کسی که نفس خود را بشناسد جهاد کرده است، لذا شناخت لازمه هر کاری محسوب می‌شود، پس در حوزه علوم، بحثی به نام معرفت‌شناسی گنجانده‌شده که کمتر در علوم ما به آن پرداخته‌اند و فصل مستقلی به شکل کتاب مستقلی ندارد، درحالی‌که این امر اهمیتی بسیار دارد.

وی دانش را لازمه شناخت دانست و گفت: کسی می‌تواند بگوید من معرفت پیداکرده‌ام که عالم باشد، لذا در دین مبین اسلام تأکید روی علم زیاد است، در روایات نیز بر جایگاه علم و عالم تأکید فراوانی شده است، آنچه امروز به‌عنوان ناهنجاری اجتماعی، اداری، اقتصادی و... می‌دانیم، نوعاً ناشی از عدم آگاهی و دانش است کمتر پیش می‌آید که شخصی از روی قصد و عامدانه جرمی را مرتکب شود، این نکته‌ای است که باید به آن نگاه دقیق داشت.

حجت‌الاسلام شکری بیان کرد: بصیرت نه محصول اخلاق است بلکه اخلاق نیز محصول بصیرت نیست بلکه بصیرت، محصول شناخت، دانش و آگاهی‌های بشر است هرچه بشر، به معرفت و دانش پیرامون محیط خودش و نظام تکوین بیشتر شود، به عظمت خدا به همان اندازه پی می‌برد بر اساس همین مبناست که بسیاری معتقد هستند یکی از راه‌های شناخت خدا، راه آیاتی و یا انفسی محسوب می‌شود که ویژگی اصلی آن این است که نخست، انسان خودش را بشناسد و سپس خدا را بشناسد.

وی گفت: دیگر راه خداشناسی در این مقوله راه آیاتی است یعنی ما به‌نظام تکوینی و آفرینش نگاه کنیم و از آن به عظمت خداوند پی ببریم، از سوی دیگر در اندیشه‌های اسلامی انسان با حیوان در عقل و شعور تفاوت دارد، اینکه خداوند انسان را اشرف مخلوقات می‌داند و به خلقت انسان افتخار می‌کند، به خاطر قوه عقل و شعور، فهم و ادراک بشر است، مبنای این ادراک اما شناخت و آگاهی قلمداد می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره جایگاه خلق‌وخوی نیز بیان کرد: ظرف اخلاق، نفس است یعنی منشاء اصلی خلق‌وخوی، نفس انسانی قلمداد می‌شود لذا این نفس بین حیوان و انسان اشتراک وجود دارد اما قوه عاقله و ادراک است که تفاوت بین این دو را می‌سازد چراکه قوه ادراک، به کمک نفس می‌آید و هرکسی که به‌وسیله عقل به مجادله با نفس خود بپردازد، به اخلاق دست می‌یابد.

وی افزود: نفس منشاء وهم، خیال، هیجانات و... محسوب شده و خلق‌وخوی در همین ظرف که نامش نفس است ساخته می‌شود و اگر قوه عاقله و ادراک بشری در کنارش نباشد، بعد حیوانی بر انسان غلبه می‌یابد، در واقع نفس دشمن انسان است و صرف وجود آن بدون عقل و شناخت، انسان را به گمراهی می‌کشاند لذا باید به باطن برگشت و درجایی که انسان گناه می‌کند درست زمانی است که انسان می‌پندارد، خدا نیست و کسی او را نمی‌بیند، اما اگر عقل، ادراکات و شعور نباشد، لذت بر انسان غلبه کرده و خوی حیوانی بدون وحی بر انسان چیره می‌شود این نقطه مقابل اخلاق است.

حجت‌الاسلام شکری درباره تفاوت انسان و حیوان گفت: اگر قوه عاقله و در کنار آن کلام وحیانی خدا نباشد، ما هیچ تفاوتی با حیوانات نداریم بلکه به تعبیر قرآن کریم، از حیوان پست‌تر هم می‌شویم، لذا اگر نفس‌بر انسان غلبه کند، اخلاق در او کشته‌شده و هیچ‌چیز و هیچ‌کسی را نمی‌شناسد پس افزایش ادراکات، راه غلبه بر نفس است.

وی بیان کرد: ادراک دو بخش دارد نخست وحیانی که کلام خدا است و دو عقل بشری که در اینجا نیز مباحثی مختلف مطرح می‌شود که برخی معتقد هستند، اگر خدا عقل را قرار داده، پس وحی برای چه بوده است؟ اینجا عقل بدون وحی کفایت نمی‌کند چراکه عقل اولاً تحلیل و استنتاج را بر عهده دارد پس باید دانست که دین مبین اسلام به‌درستی تمام مراحل ادراکات انسانی را برای جامعه بشری مطرح کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان افزود: عقل بشری تنها کار صدور احکام کلی را از طریق مغز انجام می‌دهد اما در مسائل جزئی، عقل ناقص بوده و این قوه ادراک از طریق وحی است که به کمک انسان می‌آید و به او می‌گوید جزئی‌ترین احکام چه شرایطی دارند.

وی با بیان اینکه نفس است که مخزن صفات محسوب می‌شود، بیان کرد: ما چگونه می‌توانیم این نفس را به سمتی سوق دهیم که فقط صفات پسندیده تولید کند؟ راه این امر اما شناخت، ادراک و علم است، ما باید جامعه را عالم کنیم، امروزه در همه مسائل از همین ناآگاهی نا عالم بودن رنج می‌بریم، اگر می‌خواهیم جامعه‌ای با خوی اسلامی داشته باشیم حتماً باید در مقوله علم، دانش، آگاهی و شناخت دینی تکیه کنیم، بدون ارزش‌های دینی نمی‌توانیم جامعه را به ارزش‌های انقلابی و اسلامی برگردانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha