شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دیوان عالی هند نسبت به ترویج هندویسم در مدارس هشدار داد

حوزه/ طبق شکایتی که به دیوان عالی هند تقدیم شده مسئولین مدارس دولتی در این کشور دانش آموزان را وادار به شرکت در مراسم دعای صبحگاهی هندویسم و خواندن اشعار هندو می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از dnaindia، طبق شکایتی که به دیوان عالی هندوستان تقدیم شده بود، مسئولین مدارس دولتی در این کشور دانش آموزان از تمامی پیشینه های مذهبی وادار به شرکت در مراسم دعای صبحگاهی هندویسم و خواندن اشعار هندو می کنند.

 مدارس رسمی و دولتی هندوستان که محلی برای تحصیل تمامی دانش آموزان اعم از مسلمان و هندو می باشد، هم اکنون به مکانی برای ترویج هندویسم تبدیل شده است.

در شکایتی که به دیوان عالی هند ارائه شده، نارضایتی والدین و دانش آموزان مسلمان و سایر اقلیت ها نسبت به این رویه اعلام گردیده است.

قضات دیوان عالی هندوستان طی اطلاعیه ای به دولت درخصوص برپایی مراسم دعای صبحگاهی هندو که به صورت اجباری در سرتاسر مدارس دولتی این کشور برگزار می شود هشدار داده و آن را مخالف قانون اساسی آزادی مذهبی در این کشور و شعار مدارس دولتی دانستند.

در این شکایت امده است: این دعای خوانده شده در مراسم صبحگاهی مدارس شباهت های بسیار کمی با اعتقادات مذهبی ادیان دیگر از جمله اسلام دارد و باید اجرای آن در این مراسم به سرعت متوقف شود.

گفتنی است براساس قوانین هندوستان هیچ مدرسه و موسسه آموزشی تحت مدیریت اداره آموزش و پرورش هندوستان حق ندارد «دستورات مذهبی» خاصی را به دانش آموزان ارائه و تلقین کند و تنها مدارس خصوصی می توانند گرایش مذهبی مشخصی داشته باشند.

سیستم مدارس دولتی تحت وزارت توسعه منابع انسانی هند «کندریا ویدیالایاس» نام داشته  و شامل 1 هزار و 125 مدرسه است. این شبکه مدارس که برنامه تحصیلی یکسانی در سرتاسر هندوستان دارد، یکی از بزرگترین زنجیره های مدارس در جهان بوده و نزدیک به 50 سال اخیر فعالیت داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha