جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ جلسه درس اخلاق در مدرسه عالی انوار طاها

حوزه/ مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه تعلیم و تعلم همراه با تهذیب و اخلاق را دو بال مهم در حوزه ها عنوان کرد و بیان داشت: اگر کسی این دو بال را باهم داشته باشد، می تواند بر خیلی از مشکلات پیروز شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در درس اخلاق این هفته مدرسه فقهی انوار طاها قم که با حضور مدیر، اساتید و طلاب برگزار شد گفت: امام اول شیعیان می فرمایند«قوام دین و دنیای مردم بر عناصری استوار است که اگر این عناصر وظائف خود را درست عمل کنند و بتوانند به آن اهداق تعیین شده برسند، دین و دنیای مردم تضمین می شود.

مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: این عناصر، عالم، جاهل، غنی و فقیر است و منظور ازاین عناصر، هرعالم، جاهل، غنی و فقیر نیست، بلکه آدم های خاصی مورد نظر است.

این استاد حوزه افزود: در این کلام حضرت آمده است« این عناصر وحدت بخش جامعه است و اولین عنصر، علم و عالم است و  علم در کلام پیامبر(ص) یعنی شامل در مباحث توحید،اعتقاد، فقه و شریعت، اخلاق و علوم اجتماعی می شود؛ این دسته از  علوم دارای نقش محوریت می باشند و غیر از این موارد، مهم ولی کلید و محوری نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال عنون کرد: منظور از کلام حضرت علی(ع) که فرمود علم و عالم قوام جامعه هست، همین سخن پیامبر(ص) است و اگر غیر این باشد بیهوده است.

مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: منظور از عالم در کلام پیامبر(ص) یعنی کسی که  علم فقه، توحید و شریعت، اخلاق و علوم اجتماعی را بداند و دارای خصوصیت مستعمل به علمه، یعنی علم را آموخته و در وجودش عملی کرده است باشد. چنین کسی می تواند قوام بخش و اثرگذار در  جامعه باشد.

این استاد حوزه افزود: اما در طول تاریخ اسلام افراد زیاد بودند که عالم بودند، ولی مستعمل به علمه و اثرگذار نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: علمای بزرگ آنچه را دین بیان کرده، ابتدا در خود تجلی دادند؛ نمونه آن امام راحل است و توانستند با اعتقاد و انگیزه و توکل به خدا کار بزرگی انجام دهند.

مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه تعلیم و تعلم همراه با تهذیب و اخلاق را دو بال مهم در حوزه ها عنوان کرد و افزود: اگر کسی این دو بال را باهم داشته باشد می تواند بر خیلی از مشکلات پیروز شود.

این استاد حوزه افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که طلبه ها از لحاظ معیشت در رنج و سختی هستند و اگر چه این شرایط سخت است، ولی اگر بتوانیم قناعت در زندگی پیشه کنیم و توکل به خدا داشته باشیم، می توان زندگی را به نحوی پیش برد.

حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال با تاکید بر این که نباید فرصت های درسی و دوران جوانی را برای عمق بخشی به درسها از دست داد، گفت: اگر کسی در ادبیات قوی نباشد و خوب و عمیق درس نخواند قطعا در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: با توکل و داشتن ایمان قوی می توان بسیاری از مشکلات به راحتی عبور کرد.

ا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha