جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهید نواب صفوی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مبارزات حق طلبانه شهید نواب صفوی را الگوی روحانیت مبارز و انقلابی دانست.

حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت ۲۷ دی ماه سالروز شهادت شهید نواب صفوی و یاران فداییان اسلام او با بیان این که شهید سید مجتبی نواب صفوی را حقیقتاً می‌توان آشنایی غریب در تاریخ معاصر ایران توصیف کرد، اظهار داشت: این شهید والامقام روحانی مجاهدی بود که با راه‌اندازی تشکیلاتی سیاسی و انقلابی و با هدف برقراری حکومت اسلامی قدم در راه مبارزه با ظلم و فساد طاغوت و برقرای عدالت گذاشت.

وی همچنین افزود: با وجود آن که نواب صفوی به تعبیر رسای مقام معظم رهبری «پیشاهنگ جهاد و شهادت در زمان ما» بوده اما متاسفانه تاریخ معاصر ایران و محققان و پژوهشگران تاریخی، آنچنان که شایسته‌ این شهید بزرگوار است به آن نپرداخته‌اند و این در حالی است که شهید نواب صفوی شاگرد راستین مکتب تشیع ناب علوی بود که اعتقاد داشت، اداره جامعه و حکومت بدون اتکای به مبانی دینی، انسان‌ها را به سعادت حقیقی نمی‌رساند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: از این رو می‌توان ایشان را نخستین کسی دانست که قبل از نهضت امام خمینی(ره) بر ضرورت تشکیل حکومتی اسلامی در جامعه تأکید می‌ورزید.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است این که روحیات عدالت‌طلبانه و ظلم ستیزانه نواب صفوی از همان دوران کودکی در وی مشهود بود و او را به مبارزه علیه ظلم تحریک می‌کرد؛ نقل است روزی ایشان در مدرسه برای دانش‌آموزان از اسلام و تعلیمات مذهبی در راه مبارزه با ظلم و وضعیت اسفبار فرهنگی – اجتماعی جامعه سخن ‌گفت و همین مساله باعث شد تظاهرات دانش‌‌آموزی عظیمی علیه دولت به راه بیفتد که منجر به درگیری پلیس با دانش‌آموزان شد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: این روحیات حق طلبانه به تدریج با ورود شهید نواب صفوی به حوزه علمیه و فراگیری علوم دینی افزایش یافت و مبارزات ایشان با استبداد حاکم و استعمار انگلیس که در آن زمان در ایران نفوذ داشت را تا رسیدن به فیض شهادت تداوم بخشید.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha