جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بسته خبری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

فرهنگی

 

افشای پیامبران شبه لیبرال‌های ایرانی

اگر پیامبران برای تحقق رسالت و اجرای عدالت و قسط در یک دست کتاب و در دست دیگر آهن داشتند، شبه لیبرال های ایرانی نیز در یک دست خود آثار پوپر یا هابرماس را دارند و دست دیگر خود را به سوی آثار فوکو، دریدا و دیگر اندیشمندان پست مدرن دراز کرده اند.

 

شجره نامه قراء ایرانی فاش شد

قاریان ایرانی که در چند سال اخیر به سلسله قراء جهان اسلام پیوسته‌اند با ۳۲ واسطه به قرائت رسول مکرم اسلام قرآن می‌خوانند. برخی از قاریان ایرانی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و یزد با قرائت قرآن نزد آقایان رفعت علی دیب از کشور سوریه، استاد کرخی و شیخ محمد عصفور از قراء صاحب اجازه به سلسله قراء جهان اسلام پیوستند.

 

بازار اجناس تقلبی به «رسانه»‌ها رسید

شاید گمان برخی‌ها این باشد که جعل برند یا فروش کالای تقلبی صرفا مختص بازار لوازم صوتی‌وتصویری، لوازم‌خانگی و پوشاک است، اما این روز‌ها بازار فیک‌ها به رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها هم رسیده است.در ایران نیز برخی سودجویان با جعل عنوان، لوگو، نمایه و کپی قالب سایت خبرگزاری فارس سعی دارند تا از اعتبار اخبار این خبرگزاری بکاهند.

 

اقتصادی ها برای فرهنگیان جلسه فوری تشکیل دادند

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در جلسه مشترک با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب هنر، بر تشکیل فوری کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد برای رفع مسایل و مشکلات آن حوزه تاکید کرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز رضایت و قدردانی از همراهی وزیر اقتصاد و معاونان وی به ویژه رییس کل سازمان امور مالیاتی در ارتباط با جامعه هنری کشور، خواستار تسهیل در امر تهاتر مالیات بر ارزش افزوده و کاهش حقوق گمرکی آن دسته از تجهیزات مورد نیاز تولیدات فرهنگی شد که مابه‌ازاء و تولید داخلی ندارند.

 

مهمترین رویداد صنایع دستی در فجر امسال

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دومین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی میزبان 400 اثر اصیل و کیفی منتخب مهمترین رویداد صنایع دستی در سال است.

 

از شیخ الرئیس زبان فارسی تقدیر شد

حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه‌ سرا و پندگوی ایرانی و سراینده شاهنامه سخنوری است که اساتید او را در تاریخ ادبیات ایران بی مانند می دانند، سخنوری که نام ایران را بر تارک ادبیات دنیا برای تمام تاریخ نگاشته است. زاد روز فردوسی به صراحت در تاریخ ادبیات مشخص نیست اما اول بهمن ماه در تقویم ایران به نام فردوسی و گرامیداشت این شاعر حماسه سرا شناخته شده، برخی فردوسی را بزرگ‌ترین سراینده پارسی‌گو دانسته‌اند که از شهرت جهانی برخوردار است و نام ایران و ایرانیان را در جهان با افتخار زنده کرده است.

 

حریم شخصی با دیوارهایی که فرو ریخته

حریم شخصی یا خصوصی که روزگاری ارزش و قداستی والا داشت، اکنون به دلیل پیشرفت های شتابان فناوری، افزایش جمعیت، ضرورت های کاری و امنیت ملی مفهوم سابق خود را از دست داده است. اصل بیست و پنجم قانون اساسی مرتبط ترین اصل با حریم خصوصی افراد است.بازرسی و نرساندن نامه ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.

 

درخت قرآنی کشور پربارتر شد

دبیر شورای سیاستگذاری آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم با اشاره به اینکه ادغام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم سازمان اوقاف و وزارت فرهنگ و ارشاد سبب کاهش موازی‌کاری‌های شد، گفت: آمار ثبت‌نام کنندگان نسبت به سال گذشته رشد 2 برابری داشته است.

 

شب شکن و بداهه به روی سن رفتند

کنسرت سنتی با نام «شب شکن» شامل بداهه نوازی تنبور رضا علی آبادی و سازهای کوبه ای ایرانی و افریقایی میلاد عباسی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. رضا علی آبادی توضیح داد: این برنامه در فضای مقامی انحصاری ساز تنبور و نیز مدگردی از این فضا به فضای ردیف دستگاهی ایران انجام خواهد گرفت.

 

فرهنگی ها به لاله زار نه گفتند

« اگر در شرایط کنونی لاله‌زار را در فهرست آثار ملی ثبت کنیم، بازگرداندنِ این خیابان به حالت گذشته‌اش تقریبا غیرممکن می‌شود.»ثبت ملی خیابان "لاله‌زار" یکی از قدیمی‌ترین محورهای فرهنگی تاریخی تهران که البته بیشتر نام آن باقی مانده تا کارکردهای آن و هر چه که این خیابان را می‌تواند پیشتر در قالبِ محوری فرهنگی تاریخی نشان دهد؛ حرف امروز و دیروز نیست.

 

گردشگری روسیهایران هوایی شد

با سفر هیأتی از فعالان گردشگری روسیه به ایران، توافق‌ها برای برقراری نخستین خط هوایی گردشگری بین روسیه و ایران به مرحله اجرا نزدیک‌تر شد.این خط هوایی در مسیری یک طرفه فقط گردشگران روس را به ایران خواهد آورد. پروژه چارتر گردشگری روسیه _ ایران از سوی یک شرکت خصوصی و همراهی یکی از ایرلاین های ایرانی اجرا می‌شود.

 

خاورمیانه به مدار گردشگری بازگشت

گردشگری منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ به لطف حضور پررنگ توریست‌های چینی و روس توانست سال موفقی را تجربه کرد.سازمان جهانی گردشگری (WTO) در گزارش خود از سال ۲۰۱۷ میلادی از حضور ۵۸ میلیون گردشگر در منطقه خاورمیانه خبر داد که حاکی از رشد ۴.۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته آن است.هر چند حملات تروریستی در کشورهای مصر، تونس و ترکیه که در چند سال گذشته ضربه بزرگی به صنعت گردشگری منطقه خاورمیانه وارد کرده بود و اکثر اروپایی‌ها به سبب نگرانی‌های امنیتی از سفر به مقاصد توریستی آن امتناع می‌کردند اما در سال ۲۰۱۷ میلادی چینی‌ها و روس‌ها با استقبال از مقاصد منطقه بار دیگر رشدی مثبت برای صنعت توریسم خاورمیانه رقم زدند.

 

کلید کتاب خلیج ایرانی کلید خورد

با موافقت محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد جایزه ویژه کتاب سال خلیج فارس کلید زده می‌شود.در این جایزه قرار است تمامی کتابهایی که در طول ١٠ سال گذشته درباره این موضوع نوشته شده داوری شود.کتاب سال خلیج فارس با محوریت هرمزگان برگزار خواهد شد تا با این اقدام مسیر توجه به خلیج فارس هموارتر شود، بنابراین جایزه ملی کتاب سال خلیج فارس به میزبانی هرمزگان هرساله برپا می‌شود.

 

بودجه فرهنگی در فروچاله فرو رفت

حجت الاسلام طباطبایی نژاد با اشاره به نارضایتی اعضای کمیسیون فرهنگی از بودجه تخصیص یافته به حوزه فرهنگ در لایحه بودجه 97، گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه خود 260 میلیارد تومان از بودجه فرهنگی را کاهش و به حوزه مصالح اجتماعی منتقل کرده است که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول کمیسیون فرهنگی نیست؛ قرار است تا پیشنهاد جایگزین از سوی اعضای کمیسیون تا روز سه‌شنبه آماده و به عنوان پیشنهاد در زمان بررسی بودجه در صحن علنی مجلس مطرح شود.

 

تلویزیون بالاخره به بانوان  چراغ سبز نشان داد

نشان‌ دادن ساز، خانم‌ها کنار آقایان در حال ساز زدن و خانم‌هایی که کنار آقایان در گروه کر هم‌خوانی می‌کنند، تصاویری است که صدا و سیما از نشان ‌دادن آن‌ها به ‌شدت خودداری می‌کند. این بار اما چون تبلیغ کنسرت، مربوط به خود صدا و سیما بوده است، دیدن این‌ گونه تصاویر ایرادی ندارد؟امید آن است که گشایش‌ها در این زمینه بیشتر شود تا فعالان این عرصه از موسیقی در جایگاه واقعی خود نمایش داده شوند.

 

 

انقلاب مستندتر از قبل شد

آیین رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی باحضور جمعی از هنرمندان، مستند‌سازان و مسئولان هنری کشور برگزار شد. پس از یزدی خالقی مستندساز اهل مشهد قطعه‌ای از یادداشتی که در دیدار با حضرت آقا نوشته بود را خواند که بخشی از منشور مستند انقلاب است. در ادامه بهروز نورانی‌پور کارگردان ۱۵۷ در بخش دیگر گفت: دغدغه مستندسازان نابرابری مستند در تولید و عرضه نسبت به سینمای داستانی است و هنوز مستند به سبد فرهنگی خانواده‌ها اضافه نشده است. باید دغدغه مستند‌سازان را برطرف کرد. سینمای مستند قابلیت و ظرفیت دارد که اندیشه‌ها و آرمان‌های نظام را ارائه دهد.

 

سازمان ملل طرح دادیاری را اجرا کرد

سازمان ملل امروز یکشنبه در صنعا طرح کمک رسانی بشردوستانه به یمن برای سال 2018 به مبلغ 2.96 میلیارد دلار راه اندازی کرد. وی خاطرنشان کرد: اولویت راهبردی برای طرح کمکهای انسانی یمن در سال 2018، همکاری با نهادهای ملی برای فراهم کردن خدمات اصلی است.

 

 

 

آیت الله سیستانی هم به طلاق طعنه زد

نماینده آیت الله العظمی سیستانی از افزایش طلاق عاطفی ابراز تاسف کرد و بیان داشت که راهکارهای قرآنی برای این موضوع وجود دارد. وی افزود: یکی از موضوعاتی که باید در این همایش مورد بحث و بررسی قرار گیرد، موضوع طلاق پنهان یا به عبارت دیگر طلاق عاطفی است که متاسفانه در جامعه بسیار زیاد شده است. برای حل مشکل طلاق عاطفی راهکارهای قرآنی، قانونی و اجتماعی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نقش قران در وقف تعیین شد

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: از اول سال جاری تاکنون ۱۹۴ وقف جدید با نیات مذهبی، قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و ... به ثبت رسیده است که از این تعداد، ۹۲ وقف انتفاعی و ۱۰۲ وقف نیز منفعتی است و بیشترین وقف های به ثبت رسیده در استان متعلق به شهرستان های گلپایگان با۲۰ وقف جدید، نجف آباد با ۱۷ وقف و کاشان با ۱۵ وقف است.

 

صنعتی که در ایران که فقیر تر از قبل میشود

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه امروز دیگر اداره کشور با نفت ممکن نیست، تصریح کرد: امروز باید از صنعت گردشگری برای توسعه اقتصادی کشور بهره گیری کنیم، زیرا هنوز سهم مان از گردشگری جهان به چهار میلیارد دلار هم نرسیده است. وی افزود: جمهوری خلق چین پس از فرانسه، آمریکا و اسپانیا در سال 2016، با پذیرش بیش از 57 میلیون نفر جهانگرد در رتبه چهارم کشورهای گردشگر پذیر جهان قرار گرفته است.به گفته این مقام مسئول، ایران در سال 2015 در رتبه چهارم کشورهای گردشگر پذیر خاورمیانه قرار گرفته و با وجود سفر سالیانه بیش از پنج میلیون و 600 هزار گردشگر، در بین 10 کشور مهم آسیایی هم قرار ندارد.

 

شکست امپراطوري جنگ نرم دشمن به رغم تلاش های عامدنه

مقام معظم رهبری در دیدار مهمانان شرکت‌کننده در سیزدهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی با تأکید بر اینکه نباید گذاشت که امپراطوری خطرناک تبلیغاتی غرب که عمدتاً به دست صهیونیست‌‌ها اداره می‌شود، مسائل مهم دنیای اسلام را نادیده بگیرد و با توطئه سکوت، مسائل اصلی امت اسلامی را محو کند، خاطرنشان کردند: شکست صهیونیست‌‌ها در جنگ نرم امکان‌پذیر است، همانگونه که آنها در جنگ سخت و در لبنان شکست خوردند و مجبور به اعتراض به آن شدند.

 

هامبورگ میزبان آئین بزرگداشت میراث اروپایی شد

در ماه‌های آینده، با پیام «به اشتراک‌گذاری میراث»، پروژه‌ها و رویدادهای مربوط به آثار تاریخی و سنت‌ها در همه جای اروپا به نمایش درمی‌آید. کمیسیون اروپا می‌خواهد آگاهی از اهمیت اجتماعی و اقتصادی میراث فرهنگی را افزایش دهد.هدف از برگزاری بزرگداشت میراث اروپایی بررسی تاریخ اروپا عنوان شده است. «مونیکا گروترز»، وزیر فرهنگ ایالتی گفت: «اروپا نه تنها محل زندگی شهروندان اروپایی است، بلکه تاریخ غنی و توسعه‌یافته‌ای دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha