جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ائمه جمعه

حوزه/ ائمه جمعه شهرهای استان آذربایجان شرقی مردم را صاحب اصلی انقلاب اسلامی دانستند و بر ضرورت برگزاری جشن های دهه فجر انقلاب اسلامی با محوریت مردمی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، مردم در هر انقلابی، ارکان اصلی آن محسوب می شوند وچنانکه تمایلی به همراهی با  انقلاب از خود نشان ندهند هیچ انقلابی اتفاق نمی افتد، به همین دلیل حضرت امام خمینی (ره) حضور یکپارچه مردم را در صحنه از عوامل موفقیت انقلاب می دانند.

همچان که هیچ انقلابی بدون حضور مردمی اتفاق نمی افتد، تداوم هر انقلابی نیز منوط یه حضور مردم در صحنه است و این حضور در انقلاب ایران به عینه اثبات شده و مردم ایران در بره های مختلف و حساس، وفاداری خود در پاسداشت ارزش ها و دستاوردهای انقلاب را نشان داده اند.

دهه فجر فرصتی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی نماینده مردم آذربایجان‌ شرقی در مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی می گوید: فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی ایران فرصتی برای تبیین دستاوردها و خدمات انقلاب اسلامی است، در طول حدود ۴۰ سال از گذشت انقلاب اسلامی، خدمات و طرح‌ های بزرگی برای رفاه مردم مناطق محروم اجرایی شده که باید اطلاع ‌رسانی شوند، هر چند هنوز در برخی بخش ها کم ‌کاری‌ هایی مشاهده می شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ‌ترین سیاست‌ های کلی نظام جمهوری اسلامی خدمت به مردم و محرومیت زدایی در مناطق محروم است، خاطرنشان کرد: در شرایطی انقلاب اسلامی ایران به چهل سالگی خود نزدیک می شود که هنوز محرومیت در برخی شهرها و روستاها مشهود است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای محرومیت‌ زدایی گفت: اقدامات انجام شده در راستای محرومیت ‌زدایی در مناطق محروم روستایی پس از انقلاب اسلامی کم‌ نظیر بوده و خدمات بسیاری به مردم در این مناطق ارائه شده، اما باید این روند تداوم داشته باشد.

هر حکومتی بدون پشتوانه مردمی متلاشی می شود

حجت الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه اهر نیز با اشاره به صدور مفاهیم انقلاب اسلامی به دنیا عنوان می کند: با وجود امکانات کم، انقلاب اسلامی را جهانی کرده ایم و همچنان دشمنان در صدد منزوی کردن آن هستند.
وی می افزاید: نوک حمله دشمن به طرف جوانان است و ما باید برای رساندن مفهوم انقلاب به جوانان برنامه داشته باشیم و در این زمینه ابتکار و خلاقیت به خرج دهیم و دهه فجر فرصت خوبی برای برنامه هاست
عضو شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی می گوید: بزرگترین وظیفه مسئولان اطلاع رسانی مطلوب از خدمات انقلاب اسلامی در طول چهار دهه از عمر پر برکت آن است.

امام جمعه اهر با بیان اینکه هر حکومتی بدون پشتوانه مردمی متلاشی می شود، ابراز می دارد: در طول تاریخ دیده‌ شده که حکومت‌ های مردمی پایدار می ‌مانند و اگر این‌ طور نباشد ثباتش را از دست می ‌دهد.

وی می افزاید: امام خمینی(ره) این انقلاب و نظام را به خود مردم واگذار کرده و تاکید داشتند که اگر جایی مسئولی نتوانست خوب عمل کند مردم ورود کنند، نظام جمهوری اسلامی نظام مستضعفان و مردم است.

حجت الاسلام حاجی زاده بابیان اینکه بعد از خداوند متعال تکیه ما بر مردم است، تصریح می کند: ما به هیچ ابرقدرتی جز مردم تکیه نداده ‌ایم ولی همین دشمنان که مدام در حال توطئه هستند به دنبال رخنه و نفوذ هستند تا ضربه کاری به ‌نظام وارد کنند، استکبار جهانی همانند ماری زخم‌ خورده است که مدام برای براندازی نظام جمهوری اسلامی تلاش می ‌کند.

جشن پیروزی انقلاب با عزت و سربلندی

همچنین امام جمعه مرند تصریح می کند: به کوری چشم دشمنان پس از فراز و نشیب ها و تلخی و شیرینی ها، نظام با عزت و سربلندی سالگرد پیروزی را جشن می گیرد.

حجت الاسلام علی نعمت زاده ادامه می دهد: نظام جمهوری اسلامی روز به روز در مجامع بین المللی تاثیرگذارتر می شود و اشاعه دهنده دین و مردم سالاری دینی در دنیاست.

وی با بیان جایگاه مردم در انقلاب اسلامی تاکید می کند: سرمایه گذاری برای جشن انقلاب بسیار ارزشمند است و نباید برای انقلاب کم گذاشت و باید در مسیر حل مشکلات کشور و منطقه با همدلی و دلسوزانه اقدام شود و باید بدانیم که انقلاب به کسی بدهکار نبوده و کسی از انقلاب طلبکار نیست چرا که انقلاب متعلق به مردم است.

انقلاب اسلامی ایران انقلاب مستضعفان

اما اگرچه مردمی بودن در انقلاب‏ های دیگر هم کم و بیش دیده می ‏شود، اما در انقلاب اسلامی ایران بسیار برجسته ‏تر بود، در این انقلاب، بیشتر مردم به صحنه آمدند و خواستار سرنگونی رژیم شاهنشاهی و برقراری نظام اسلامی شد، روحانی، دانشجو، معلم، نظامی، کارگر، کارمند، کشاورز و همه و همه در این انقلاب سهیم بودند که بیشتر آن ها اقشار مستعضف این کشور بودند و برهمین اساس، امام خمینی(ره) از این انقلاب به عنوان انقلاب مستضعفان نام می برند.

حجت الاسلام عبدالله محمدی امام جمعه میانه در این باره می گوید: امام خمینی (ره) این انقلاب را انقلاب مستضعفان و انقلاب ارزش ها نامید.
وی می افزاید: به خاطر این ارزش ها و باورها و پشتیبانی این ملت است که امروز شاهد استحکام و استمرار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران و عزت و اقتدار آن در صحنه های جهانی و بین المللی هستیم.
حجت الاسلام محمدی یادآوری می کند: همزمان با انقلاب اسلامی ایران در کشورهای دیگر نیز انقلاب هایی برای آزادی و نجات از یوق استعمار و استثمار صورت گرفت، اما انقلاب آنها از بین رفت زیرا محور این انقلاب ها مشخص نبود اما انقلاب ما با محوریت رهبر کبیر انقلاب و وحدت و پشتیبانی مردم به وقوع پیوست .
امام جمعه میانه با بیان اینکه مردم ولی نعمتان اصلی نظام هستند، تاکید می کند: باید با دستگیری از نیازمندان و فقرا به ادای دین و وظیفه اصلی خود که همان خدمتگزاری به مردم است بپردازیم.

ضرروت انتقال میراث انقلاب اسلامی به نسل جدید

برگزاری جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از جمله برنامه های مهم در کشور است که تمامی دستگاه های دولتی و اجرایی به صحنه می آیند تا شیرینی این روز خاطره انگیز را دوچندان کنند، افتتاح پروژه های قابل بهره برداری در جهت افزایش خدمات عمومی، برگزاری جشن ها و ... هم در این راستاست، اما هر چه هست باید به این مساله توجه کرد که این برنامه ها با محوریت مردم تدارک دیده شود؛ چیزی که در برخی سال ها با دولتی شدن این برنامه ها، جنبه مردمی بودن آن از میان می رود.

حجت الاسلام حسین تقی زاده رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نقش آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان می کند: تبریز و آذربایجان همواره در طول تاریخ و به ویژه در نهضت انقلاب اسلامی پیشگام بوده است.

وی مردم تبریز را از پیشگامان مبارزه در پیروزی انقلاب اسلامی دانسته و خاطرنشان می کند: محققان و اندیشمندان سیاسی همگی اذعان دارند که پیروزی انقلاب اسلامی بدون قیام خونین مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ ممکن نبود.

حجت الاسلام تقی زاده در ادامه با بیان اینکه ویژه برنامه ‌های دهه فجر در آذربایجان همواره منتهی به سالروز قیام 29 بهمن تبریز می‌ شود، می گوید: مردم صاحب اصلی انقلاب اسلامی هستند و برنامه‌ های گرامیداشت دهه فجر نیز باید با محوریت مردم برگزار شود، تا شاهد اثرگذاری بیشتر و عمیق‌ تری باشیم.

رییس ستاد گرامیداشت دهه فجر آذربایجان ‌شرقی می افزاید: تمامی کمیته های ستاد برای افزایش مشارکت مردم در برنامه های دهه فجر مشارکت کنند و در این راستا احیای جایگاه حقیقی مساجد همچون سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی و استفاده حداکثری از ظرفیت مدارس در ایام الله دهه فجر ضرورت دارد.

وی خواستار هم افزایی برای برگزاری باشکوه برنامه های گرامیداشت دهه فجر شده و ابراز می دارد: تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل نوجوان و جوان باید با بهره‌ گرفتن از ظرفیت ‌های فرهنگی و هنری باشد.

حجت الاسلام تقی ‌زاده اما تاکید می کند: تمامی اقشار جامعه به نوعی در پیروزی این نهضت دینی سهیم بودند، به عبارت دیگر انقلاب اسلامی مختص قشر خاصی از جامعه نیست و عده‌ ای نمی ‌توانند در این عرصه انحصاری برخورد کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی همچنین دهه فجر را فرصتی برای تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دانسته و می گوید: باید برای انتقال میراث انقلاب اسلامی به نسل حاضر و نسل های آینده تلاش مضاعف داشته باشیم.

انحراف انقلاب بدون حضور مردم

نتیجه اینکه نقش مردم در شکل گیری و تداوم هر انقلابی غیرقابل انکار است و بدون حضور مردم، انقلاب به انحراف کشیده می شود؛ آنچه که به عنوان ویژگی های انقلاب اسلامی ایران نسبت به سایر انقلاب های دنیا محسوب می شود، حضور یکپارچه تمانی اقشار جامعه در پیدایش و تداوم آن است.

ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی نیز با حضور خود در صحنه های مختلف انقلاب نشان داده اند که تحت هیچ شرایطی حاضربه کوتاه آمدن از آرمان های انقلاب اسلامی نیستند.

 

گزارش: بیت اله احمدی 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha