سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران بر سر قدرت دفاعی خود با کسی مذاکره نخواهد کرد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در آینده هم هر توطئه ای که علیه ملت ایران طراحی کنند، در انزوا خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، روز چهارشنبه و در جمع پر شور و صمیمی مردم بندرعباس، با اشاره به این که همسایه خوبی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و خواهیم بود و بدخواهان نگران منافع خودشان، خرید ارزان نفت و فروش سلاحهای گران هستند، گفت: ایران عنصر امنیت ساز منطقه و جهان است و ما برای امنیت منطقه نیازی به بیگانگان نداریم اما حاضریم با همسایگان و دوستان برای امنیت منطقه گفتگو کنیم.

  دکتر  روحانی  مردم خونگرم هرمزگان را مرزبانان غیور کشور  خواند و گفت: مردم هرمزگان پاسداران فرهنگ و امنیت تمدن و سرزمین بزرگ ایران هستند و جایگاه آنان بر فراز تنگه هرمز جایگاهی ویژه تاریخی و استراتژیک است.

 رئیس جمهور افزود: شما مردم هرمزگان نه تنها مرزداران و نگاهبانان امنیت ایران بلکه حافظان امنیت شاهراه و آبراه جهانی هستید که خون قلب اقتصاد جهان از آن یعنی از تنگه هرمز عبور می‌کند و از این لحاظ شما چه در طول تاریخ و چه در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، به خاطر این پاسداری، به گردن مردم ایران مردم منطقه و حتی مردم جهان حقی بزرگ دارید.

 حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه جریان عظیم نفت مورد نیاز دنیا سال‌های طولانی است که از تنگه هرمز در سایه امنیت اهدایی ملت ایران عبور کرده و در سال‌های آینده نیز عبور خواهد کرد، اظهار داشت: مردم ایران در دهه‌های گذشته در جریان دو جنگ بزرگ در منطقه یکی حمله عراق به ایران و دیگری جنگ دوم خلیج فارس به خوبی از امنیت این آبراه بزرگ بین‌المللی حراست کردند، در حالی که می‌توانستند به دلایلی نه چندان غیرمنطقی جهان را تحت فشار قرار دهند، اما مردم ایران و ساکنان هرمزگان و پاسداران این سرزمین حساس، نخواستند از کسی انتقام گرفته و جهان را از لحاظ انرژی در فشار بگذارند.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه در تمام دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نیروی دریایی و نیروی هوایی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران از این آبراه حفاظت کرده و نفت ایران و دیگر کشورهای منطقه با اسکورت هواپیماها و ناوچه‌های نیروی دریایی ارتش ایران، به سلامت از تنگه هرمز عبور کردند، تصریح کرد: امروز هم امنیت خلیج فارس در سایه فداکاری دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امنیت دریای عمان در سایه فداکاری دلیرمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود.

 وی خاطر نشان کرد: دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران نه تنها در دریای عمان بلکه در باب المندب، دریای سرخ و اقیانوس هند نیزحافظ امنیت مسیر کشتیرانی تجاری جهانی هستند و ما از این سرزمین استراتژیک و حساس یعنی هرمزگان به جهانیان اعلام می‌کنیم ما حافظان مسیر استراتژیک عبور نفت از منطقه هستیم و تا روزی که کسی فکر توطئه نسبت به ملت ایران را در سر نپروراند خواهان صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورهای منطقه و جهان هستیم.

 رئیس جمهور خطاب به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت که ایران همواره همسایه خوبی برای شما بوده، هست و خواهد بود، ادامه داد: اجازه ندهید دیگران شما را اغفال کرده و بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار دهند. آنها به فکر منافع شما نیستند و فقط به دنبال آن هستند که سلاح‌های خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما و منطقه را به قیمت ارزان بخرند.

 وی گفت: تمام کشورهایی که کنار این آبراه مهم حضور دارند، از هندوستان و پاکستان تا عمان و عربستان و سایر کشورهای جنوبی خلیج فارس تا عراق همه می‌توانند در سایه قدرت عظیم ملت ایران و اراده و تصمیم صلح دوستانه و صلح‌خواهانه این ملت در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ در این منطقه برای همکاری در موضوعات تجارت، گردشگری، انواع صنایع و انرژی باشند.

 رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران بر سر قدرت دفاعی خود با کسی مذاکره نخواهد کرد، اضافه کرد: ما ملتی بزرگ و برخوردار از تمدنی عظیم و تاریخی هستیم که برخی از اسکله‌ها و بندرهای ایران در سواحل خلیج فارس و دریای عمان بیش از 2 و حتی 3 هزار سال قدمت دارند. به تمام جهانیان اعلام می‌کنیم که آنچه برای دفاع از سرزمین‌مان نیاز داشته باشیم به دست جوانان، هنرمندان، صنعتگران، محققان، سربازان و سرداران خودمان تهیه خواهیم کرد و هرگز از شما برای آن  اجازه نخواهیم گرفت.

 حجت الاسلام و المسلمین روحانی اظهار داشت: این فرمان خداوند در قرآن کریم است که به ما فرمان ایستادگی در برابر توطئه بدخواهان می‌دهد. برای ساخت موشک، هواپیما، تانک، نفربر، هلی‌کوپتر و هر نیاز دیگری از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت.

 رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما برای امنیت منطقه نیازی به بیگانگان نداریم، اما اعلام می‌کنیم، آماده هستیم تا با کشورهای همسایه و دوستانمان درباره ترتیبات امنیتی منطقه گفتگو و همکاری کنیم و برای تأمین این امنیت بدون حضور و اتکا به بیگانگان روی پای خودمان بایستیم.

   وی با بیان اینکه ایران کشور امن منطقه و امنیت‌ساز برای منطقه و جهان است، گفت: در این چند ماه اخیر دیدیم که آمریکا چندین بار تلاش کرد تا به ملت ایران ضربه بزند، اما ناموفق ماند. درباره برجام حرف‌های غیرمنطقی زدند که همزمان با پاسخ رئیس جمهور ایران به آنها ، تمام کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای جهان سخنان نادرست آنها را نسبت به ملت ایران محکوم کردند و نشان دادند که آمریکا در این مسیر در انزوا است.

 رئیس جمهور افزود: آمریکایی‌ها در آینده هم در هر توطئه ای که علیه ملت ایران طراحی کنند در انزوا خواهند ماند. ملت بزرگ ایران، ملتی است که در مسیر منافع ملی خودش با تمام توان ایستاده و ما تا روزی که طرف مقابلمان پیمانش را زیرپا نگذاشته بر پیمان‌مان و به تعهداتمان پایبند خواهیم بود، اما در عین حال اجازه نخواهیم داد، دیگران از پیمان و تعهدمان سوء استفاده کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه آمریکا یکبار دیگر نیز با نیت سوء استفاده از برخی اعتراضات و انتقادات در دیماه به صحنه آمد و خواست پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، گفت: آمریکا اینبار نیز در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل تنها ماند و منزوی شد. در روزهای اخیر نیز مجدداً آمریکایی‌ها تلاش کردند در ارتباط با وقایع یمن ایران را محکوم کنند که باز هم تنها ماندند. ما از مواضع صحیح و به حق کشور همسایه‌مان، روسیه و برخی دیگر از کشورها، در شورای امنیت سازمان ملل تقدیر کرده و مواضع کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس که به دنبال توطئه علیه ملت ایران هستند را تقبیح می‌کنیم.

 رئیس جمهور افزود: به کشورهای اروپایی و به جهان اعلام می‌کنیم که اگر واقعاً به فکر مردم یمن هستند، بمب‌های مخرب، بمب‌های ناپالم و بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه در اختیار عربستان نگذارند و اگر دلسوز مردم این کشور هستند، حداقل فشار بیاورند تا راه رساندن دارو و غذا به مردم جنگ زده و فقیر یمن باز شود.

 حجت الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر 3 بار علیه ملت ایران توطئه‌چینی کردند که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید، اظهار داشت: تا زمانی که ملت ایران منسجم و متحد در کنار هم ایستاده باشند و به فکر توسعه کشور باشند موفق خواهیم بود و هیچ توطئه‌ای علیه ما مؤثر نخواهد بود.

 رئیس جمهور اظهار داشت: ما می‌خواهیم ایران را بسازیم و آن را خواهیم ساخت؛ ملت ایران توسعه کشور را تضمین کرده و دولت و ملت در کنار هم از تنگناها عبور خواهند کرد. مردم اگر چه مشکلات و سختی‌هایی دارند، اما مسیر درستی را  به سوی پیشرفت انتخاب کرده‌اند. اینکه در فصل پاییز امسال، در مقایسه با سال گذشته براساس آمار مرکز آمار ایران، میزان بیکاری در هرمزگان کاهش یافته، موجب افتخار دولت و مسئولان استان است.

 وی با اشاره به اینکه تا پایان پاییز امسال 950 هزار شغل در کشور ایجاد شده و نرخ تورم تک رقمی مانده که این باعث افتخار دولت است، تصریح کرد: همه علائم نشان‌دهنده آن است که ملت ایران در روزهای سخت مانند آنچه در زمان وقوع زلزله و سیل و سقوط هواپیما و حادثه برای نفتکش ایرانی در ماه‌های اخیر شاهد بودیم، برادرانه و خواهرانه در کنار هم بوده و خواهند بود.

 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha