جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
میلاد امام علی

حوزه/ مولا امیرالمؤمنین(ع) شخصیتی است که در عالم نظیر و همتا ندارد و زوایای متفاوت ابعاد شخصیتی ایشان، الگویی برای نسل ها و اقشار مختلف می باشد که باید هرچه بیشتر در شناساندن آن همت گمارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند،‌ ساقه های نیلوفری از پایه های عرش بالا رفته و سریر ولایت را به عطر وجودی خود آراسته اند، تا او بیاید و بر تکیه گاه پوشیده از رازقی آن تکیه زند.

مردی می آید از تبار نور، از تبار عاشقان و شوریدگان. مردی که محمد(ص) از گل خنده های نگاه او نشاط می یابد و ابوطالب در نیمه شب های بیداری دل، با او راز دل می گوید و فاطمه بنت اسد باغ چشمانش را به روی او می گشاید تا گل شادمانی را از آبشار لبخند او شکوفا کند.

درون کعبه چه غوغایی است فردا، بزرگترین یارِ بزرگترین انسان روی زمین قدم به عالم هستی می گذارد. علی، فصیح ترین شعر حیات و زیباترین آواز آفرینش بود. و چه زیبا خالقش بهترین مکان زمین برای او آماده می کند تا همه زمینیان بدانند که علی حق است و حق همراه علی است.

آری، علی لحظه ای از حق جدا نیست و شناخت بیشتر او، شناخت حق تعالی را درپی دارد که شاعر نیز چه زیبا اینگونه حق مطلب را ادا کرده است و در وصفش سرود که «به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را».

برای شناخت بیشتر مولود کعبه، به کارشناسان شیعه و سنی می نشینیم تا بیشتر از ابعاد شخصیتی آن امام همام مطلع شویم.

علی(ع)، شخصیتی که بعد از پیامبر همتا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار حوزه از بیرجند ضمن تبریک میلاد مولای متقیان حضرت علی(ع)، اظهار کرد: ایشان شخصیتی هستند که بعد از نبی اکرم(ص) همتا ندارند.

وی افزود: شخصیت امام علی(ع) در وصف نمی گنجد، بالاتر از آنی است که بتوانیم شخصیت وی را تبیین کنیم.

نماینده اسبق مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به قدری عظمت مولا امیرالمومنین(ع) بالا است که امام شافعی، پیشوای مذهب شافعی یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت در باره ایشان گفته اند: "پیامبر(ص) علی (ع) را به علم قرآن اختصاص داد؛ زیرا پیامبر او را بخواند و به او امر داد تا بین مردم قضاوت کند و فتواهای او را پیامبر(ص) امضا می کرد و نیز می گفت که علی بر حق بود و معاویه ناحق و باطل".

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی ادامه داد: امام شافعی به علی بن ابیطالب(ع) بیش از ائمه سنت ارادت داشت و به آن حضرت عشق می ورزید و در مورد امام علی(ع) می گوید: «در علی(ع) چهار خصلت بود که اگر یکی از آن ها در شخصی پیدا شود مستحق تکریم و احترام است و آن زهد، علم، شجاعت و شرافت است».

وی، امام علی(ع) را محبوب همه انسان های باکمال دانست و افزود: کسانی که درک صحیحی از اسلام دارند، حضرت را مساوی با اسلام و اسلام را مساوی با ایشان می دانند.

عدالت، ویژگی بارز امیرالمؤمنین(ع) است

عضو جامعه روحانیت مبارز از عدالت، به عنوان یکی از ویژگی های بارز شخصیتی مولای متقیان علی(ع) یاد کرد و گفت: امام علی(ع) به خاطر عدالتخواهی شهید شدند؛ طلحه و زیبر از علی(ع) فاصله نگرفتند، بلکه از عدالت حضرت فاصله گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با اشاره به این که بیان فضائل مولا علی(ع) را هیچ کس جز نبی اکرم(ص) نمی تواند انجام دهد، مطرح کرد: امام علی(ع) در عدالت، فرزند داری، همسرداری، شجاعت و شهامت یکتا بود.

وی اضافه کرد: در سخنی از خود امیرالمومنین(ع) آمده که "اگر عرب و عجم در مقابل من دست به دست هم بدهند، من یک تنه در مقابل آن ها می ایستم".

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه صحبت هایش ضمن اشاره به بحث وحدت، متذکر شد: گسترش دین اسلام بدون وحدت امکان پذیرنیست و بقاء و گسترش اسلام بر دوپایه توحید و وحدت و انسجام مومنین استوار است.

علی(ع) پرورش یافته مکتب پیامبر است

مولوی سید محمد حسینی، امام جمعه اهل سنت طبس مسینا نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه، ضمن اشاره به مقام امام علی(ع)، اظهار داشت: مولای متقیان(ع) در خانه نبوت پرورش پیدا کردند و در تمام صحنه ها دوشادوش پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) حرکت می کردند.

وی با اشاره به این که خدمات امام علی(ع) به اسلام و مسلمین مورد تایید همگان بود، افزود: ایشان در تمام جنگ ها و غزوه ها به جز غزوه تبوک شرکت داشتند.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا ادامه داد: در مقام و عظمت امام علی(ع) همان بس که در سخنی از امام شافعی یکی از بزرگان اهل سنت آمده که "کسی که بر خاندان پیامبر(ص) درود نفرستد نماز وی باطل است".

فضایل اخلاقی ایشان ناشی از تقوای الهی است

مولوی حسینی با اشاره به فضایل اخلاقی مولای متقیان (ع) همچون انفاق، بخشش، شجاعت، علم و عمل، تواضع، ادب و...، عنوان کرد: تمامی فضایل اخلاقی ایشان ناشی از تقوای الهی است.

وی تاکید کرد: انسان ها و مومنان بهترین الگوهای زندگی خویش را ائمه اطهار(ع) و بویژه حضرت علی(ع) قرار دهند، چرا که ایشان سیره و منش اخلاقی زیبایی ها در زندگی است و توصیه های آن حضرت در زندگی، اعتدال و میانه روی است که باید پیشه کرد.

مولوی حسینی در ادامه با اشاره به موضوع وحدت و ضرورت توجه به آن در جامعه، یادآور شد: حفظ وحدت در جامعه اسلامی در راستای نابودی دشمنان از ضروریات است.

وی با بیان این که امروزه دشمنان با ترفندهای مختلف قصد دارند که مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازند، ابراز کرد: بر اساس فرمایشات امام راحل(ره)، "هر کس که به بهانه مذهب ایجاد اختلاف کند چه بداند و چه نداند، مزدور دشمن است".

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا ادامه داد: امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی علمدار وحدت و بصیرت امت های اسلامی هستند و باید با تبعیت از فرامین معظم له زمینه تحقق آن را فراهم کنیم.

وجود 1000 آیه درشان و منزلت حضرت علی(ع)

حجت الاسلام ناصر احترامی، مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) خضری نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند میلاد امام علی(ع) را تبریک گفت و افزود: 1000 آیه درشان و منزلت حضرت علی(ع) نازل شده که نشان از شخصیت بی نظیر این امام همام دارد.

وی ضمن اشاره به نامگذاری روز میلاد مولای متقیان به عنوان روز پدر، عنوان کرد: امام علی(ع) پدر همه یتیمان بود و نشان داد که پدران نه تنها رسالت برای خانواده خود بلکه در جامعه هم برای همه افراد و محرومان مسئولیت دارند.

مسئولان در حفظ بیت المال کوشا باشند

این کارشناس مذهبی، امیرالمومنین(ع) را، بهترین الگو و سرمشق برای مسلمانان جهان دانست و ابراز کرد: مسئولان اجرایی کشور و استان بایستی با پیروی از منش آن حضرت در حفظ بیت المال و همچنین خدمتگزاری به مردم کوشا باشند.

حجت الاسلام احترامی تبیین کرد: آینده جهان به فضل الهی با عدالت علوی همراه خواهد شد و هر کس که پیام امیرالمومنین(ع) را بشنود در برابر این شخصیت بزرگوار تعظیم می کند اما هنوز ما این شخصیت را نشناخته ایم و به وظیفه خود عمل نکرده ایم.

وی اضافه کرد: متاسفانه هنوز جامعه با اخلاق، شخصیت و عدالت مولای خود آشنا نیست و تا این شناخت نباشد نمی توان برای عملی کردن آن گام برداشت.

مدیر مدرسه علمیه خضری در ادامه به بحث اعتکاف نیز اشاره ای داشت و گفت: بر کسی پوشیده نیست که اعتکاف، زمینه خودسازی انسان را فراهم می کند.

حجت الاسلام احترامی اعتکاف را مقدمه معراج مسلمان دانست و یادآور شد: اعتکاف، دوره کامل انسان سازی است که نباید از اهمیت آن غفلت شود.

وی ادامه داد: ماه رجب بهترین فرصت است که بتوانیم گرد و غبار و تاریکی ها را از دل بشوییم و زیباترین اعمال این ماه نیز اعتکاف است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha