جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‎الاسلام الهی منش

حوزه/ عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،با اشاره به تفاوت سیر اعتباری کتب روایی اهل سنت، به گونه شناسی روایات مهدوی در این آثار پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام الهی منش امروز در نشست علمی مهدویت محور مشترک ادیان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم، با ذکر این مطلب که متواتر بودن احادیث اهل سنت به اذعان علمای سنت رسیده است گفت: نقل احادیث مهدویت در میان اهل سنت به دو صورت کلی و جزیی آمده است.

وی افزود: کتب حدیثی اهل سنت پس از 100 سال از صدور احادیث در زمان عمربن عبدالعزیز متشر شد و از نظر سیر اعتباری با سیر تاریخی انتشار تفاوت های زیادی دیده می شود.
این محقق  گفت: از نظر سیر تاریخی مصنفات و مسانید و سنن و... را مشاهده می کنیم ولی از نظر اعتباری اول صحیحین است و بعد سنن و مسانید و مصنفات و... که در همه این کتب احادیث مهدویت وجود دارد و در برخی از این کتب به صورت کلی آمده است مثل صحیحین ولی در برخی از کتب دست اول حدیثی اهل سنت به صورت کلی و جزیی وارد شده است.
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: احادیث مهدویت در قالب خبرهای واحد و کثیر و تواتر بیان شده است نکته ای که در اینجا باید مورد بحث قرار گیرد آن است که تواتر احادیث مهدویت ثابت شده و علمای اهل سنت به تواترش اذعان کرده اند.
وی گفت: الوانی بیان می کند که پیرامون موضعات مهدویت دو گونه موضوع داریم که شامل گونه آموزه های اصلی و غیر اصلی است؛ وی در آموزه های اصلی به مباحثی چون اصل مساله ظهور و منجی بودن امام مهدی اشاره می کند.
حجت الاسلام الهی منش اظهارکرد:تواتر به سه قسم تقسیم شده است که شامل اجمالی، تفصیلی و معنوی است؛علمای اهل سنت اذعان کرده اند که تواتر مهدویت معنوی است، یعنی احادیث معنویت متواتر در قسم معنوی است و نه تفصیلی.
وی گفت: در حوزه اعتقادی بودن بحث مهدویت بحثی که امروز به آن پرداخته می شود بحث اعتقادی بودن است؛ این گونه مطلب بیان می شود که اندیشه مهدویت و باورداشت مهدویت یک باور اعتقادی است و همه اهل سنت باید به آن اذعان قلبی داشته باشند.
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر این مطلب که اعتقاد به باورداشت مهدویت برای اهل سنت واجب است عنوان کرد: دومین دلیل آن ست که تمام اخبار یاخبر غیبی و چه غیر غیبی تصدیقش بر مسلمانان واجب است که از جمله اخبار غیبی آموزه مهدویت است زیرا اگر تصدیق نکنیم تصدیق قول پیامبر می شود و موجب کفر می شود پس واجب است؛ سومین دلیل آنها اعتقاد به مساله اشراط الساعه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha