جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانها

حوزه/ مأموریت اصلی اداره مطالعات و ارزیابی معاونت پژوهشی حوزه، مدیریت عرصه نظام پژوهش در حوزه های علمیه یعنی طراحی، تدوین برنامه های مرتبط با نظام پژوهش حوزه از طریق فرایند علمی و مطالعاتی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، امیر حسین شیعی در ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانها که ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: مأموریت اصلی اداره مطالعات و ارزیابی معاونت پژوهشی حوزه، مدیریت عرصه نظام پژوهش در حوزه های علمیه، یعنی طراحی، تدوین برنامه های مرتبط با نظام پژوهش حوزه از طریق فرایند علمی و مطالعاتی است.
کارشناس مطالعات و ارزیابی پژوهشی افزود: تدوین برخی اسناد بالادستی، طراحی پروژه های کلان اثرگذار در نظام پژوهش و مطالعاتی و کمک به سایر معاونت برای برگزاری بهتر برنامه های پژوهشی از دیگر مأموریت های این اداره است.
وی با بیان اینکه این اداره تنها کار او مطالعات و برنامه ریزی برای پشبرد اهداف پژوهشی است و کار اجرایی نمی کند، اظهار داشت: از جمله فعالیت های این اداره مدیریت مطالعاتی، طراحی 14 برنامه مطالعاتی است که مهمترین برنامه ها برای پیگیری، طراحی درختواره علوم حوزوی و مهندسی رشته حوزوی، سیاست گذاری حمایتهای که در حوزه های علمیه صورت می گیرد و نهایتا تعیین نقشه جامع علوم اسلامی انسانی است.
کارشناس مطالعات و ارزیابی پژوهشی با بیان اینکه برای سال 97 پروژه هایی برای پی گیری و ارتباط با سایر معاونت و بخش ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اولین برنامه در سال 97 ، ارزیابی وضعیت پژوهشی حوزه است، تا الان برنامه ای جامع که وضعیت پژوهشی حوزه را بررسی کند، در حوزه وجود نداشت، قطعا با نهایی شدن الگو  و شاخصه ها، شاهد و رافع مشکلات گذشته در بحث مدیریت پژوهش خواهیم بود.
وی گفت: برهمین اساس در گام اول فرم نیازمند جمع آوری اطلاعای برای برگزاری و نهایتا تحلیل داده ها می باشیم که در این رابطه فرم هایی به معاونان پژوهشی  برای تعیین وضعیت استانها داه می شود که می توانند کمک  کننده به بحث برنامه ریزی مدیریت پژوهشی حوزه های علمیه باشند.
شیعی افزود: پروژه دوم که یکی از دغدغه های مسئولین حوزه است، نظام آموزش پژوهش محور است. این جایگاه تا الان در حوزه دیده نشده است و حالت فعلی نظام آموزشی، انضمامی بین آموزش و پژوهش است.
شیعی گفت: با انجام این پروژه دنبال  این هستیم که نظامی را طراحی کنیم که پژوهش از سال اولی که طلبه وارد حوزه می شود، با آموزش آمیخته باشد و طلبه از اول با متن پژوهشی درگیر باشد و پژوهش را به خوبی درک کند تا در سالهای دیگر پژوهشگر موفقی تربیت شود.
 کارشناس مطالعات و ارزیابی پژوهشی عنوان کرد: برای رسیدن به جایگاه و پروژه دوم مؤلفه های از نظام پژوهشی مانند متن، کارگاه و سایر موارد در نظر گرفته شده و در این خصوص دنبال الگوی برای علمیاتی کردن هستیم که اگر عملیاتی شود بسیاری از نگرانی در حوزه پژوهش ازبین خواهد رفت.
وی گفت: در این رابطه نامه ای به مراکز استانها ارسال شده تا تجربیات مدرسه ای خود را به برای تکمیل پروژه ارسال نمایند. بنابراین پروژه باید از مرحله تئوری به مرحله عملیاتی برسد تاشاهد اثرگذاری آن باشیم.
وی عنوان کرد: مسئله بعدی پروژه سامانه ملی نظر سنجی پژوهشی عرصه دین است. در این رابطه ده پروژه نیاز سنجی دانشی تولید شده است. این پروژه ها زمانبر هستند تا در  دوره های خاص شاهد آثار آن باشیم. این پروژه باید حلقه واسط سازمان و پژوهشگر باشند. برای تحقق این امر مهم، باید از ظرفیت گسترده در محیط سامانه ای  و ارتباط با مدارس  علمیه و مراکز برون حوزوی ایجاد کنیم تا نیاز حوزه را براساس نیاز جامعه برنامه ریزی و سوق دهیم.
شیعی گفت: درخواست اداره مطالعات وارزیابی از معاونان پژوهشی استانها این است بعد ازاینکه سامانه طراحی شده اساتید و طلاب در تأمین محتوا به این اداره کمک کنند.
کارشناس مطالعات و ارزیابی پژوهشی قم اظهار داشت: مسئله بعدی بحث پروژه نیازهای خاص استانی است. در این مورد 11 استان در وضعیت خاص و در موضوعات خاص شناسایی شده است. برای اجرای بهتر این پروژه، استانهایی به صورت خاص درنظر گرفته شده است تا بیشتر به هدف اداره مطالعات نزدیک تر باشند، اماسایر استانها، قصد این است همکاری با آنها در سطح محدودی شروع شود.
شیعی افزود: برنامه دیگر راه اندازی مجله پژوهشی ونظام پژوهش های حوزه است. دراین رابطه معاونت پژوهش  فصل نامه  ای داشته که 3 سال متوقف بوده است و الان احیاء شده است. برای این کار لازم به همکاری محتوای علمی از سوی مدارس علمیه استانها و اطلاع رسانی به صورت نشریات الکترونیک هستیم.
40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha