جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام جمعه یزد

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه یزد با بیان این که کودکان ایرانی آماج شبهه پراکنی دشمنان اسلام و دین قرار گرفته اند، گفت: بانوان طلبه در بحث پاسخگویی به شبهات فعالیت زیادی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، نماینده ولی فقیه در استان یزد در جمع روحانیون پاسخگوی مسائل شرعی نماز جمعه یزد، با تاکید بر اینکه پاسخگویی به سوالات شرعی باید همه وقت در دسترس عمومی باشد، گفت: باید زمینه‌ای را فراهم کرد که مردم نسبت به احکام دین و عقایدشان در شبهه نیفتند و برای کسب پاسخ شرعی معطل نشوند.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه در این زمینه استفاده از رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی از اهمیت بالایی برخودار است تصریح کرد: به نظر می‌رسد آن طوری که دشمنان القای شبهه می‌کنند ما در مقام پاسخ و جوابگویی نیستیم.

کودکان ایرانی آماج شبهه پراکنی دشمنان اسلام و دین قرار گرفتند

رئیس شورای حوزه علمیه یزد افزود: امروزه فعالیت‌های ضد دینی دشمنان برای سنین کودکی هم به صورت گسترده آغاز می‌شود و بسیاری از شبهه‌هایی که در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد می‌کنند هم بدون پاسخ باقی می‌ماند.

آیت الله ناصری یزدی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما آنطور که باید و شاید در این زمینه اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم و پاسخ شبهاتی که در ذهن‌ها ایجاد می‌شود را به صورت کامل نمی‌دهیم که همین موضوع مشکلات بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

مباحث و تربیت دینی رنگ و بوی خاصی در سیستم آموزشی کشور ندارد

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه نخستین مرحله سیستم آموزشی در کشور اسلامی باید مباحث دینی و احکام بیان شود گفت: در مدارس ما نسبت به این موضوع ضعف بسیار زیادی وجود دارد و مباحث و تربیت دینی رنگ و بوی خاصی در سیستم آموزشی ما ندارد و همین موضوع سبب شده که فرزندان ما از قرآن و مباحث دینی فاصله بگیرند.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد افزود: با توجه به این مشکلات و کم‌کاری‌هایی که وجود دارد باید سعی کنیم از تمام توان استفاده و تا جایی که امکان‌پذیر است نسبت به رفع شبهه‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد مطالعه و داشتن اطلاعات کافی در زمینه مسائل اعتقادی و احکام شرعی را لازمه این موضوع دانست و گفت: باید افرادی که نسبت به پاسخگویی به مباحث شرعی و رفع شبهات فعالیت می‌کنند آموزش‌های لازم را برای این منظور دیده باشند.

بانوان طلبه در بحث پاسخگویی به شبهات فعالیت زیادی ندارند

آیت الله ناصری یزدی با بیان اینکه در بین آقایان بحث پاسخگویی به مباحث شرعی تا حدی انجام شده گفت: در بین بانوان اما این اقدام آنطور که باید و شاید صورت نگرفته و لازم است که در زمان‌های مشخص بانوان طلبه اقدام به حضور در مساجد و اماکنی از جمله مدارس و آموزشگاه‌ها و پاسخگویی به مباحث شرعی کنند.

امام جمعه یزد به فعالیت‌های دشمنان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این عرصه هم ما خیلی خوب عمل نکردیم و فعالیت‌های تبلیغی در زمینه فضاهای مجازی صورت نگرفته و لازم است که در این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه علمای استان یزد در گذشته نسبت به تبلیغ دین حساسیت بسیار ویژه‌ای داشتند گفت: یکی از علمای بسیار بزرگی که نسبت به این موضوع اهمیت بسیار زیادی قائل بود آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی است که تمام روستاهای استان یزد را یک به یک حضور پیدا کرد و با مردم ارتباط می‌گرفت و مباحث دینی و شرعی را برای تک‌تک آنها بیان می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: با وجودی که این شخصیت سال‌های سال بیماری سل داشتند تمام نمازها را به جماعت می‌خواند و برای مردم سخنرانی کرد به گونه‌ای که واقعا می‌توان گفت وی در تبلیغ دین حریص بود.

آیت الله ناصری یزدی تصریح کرد: این فعالیت‌ها در حالی صورت می‌گرفت که در گذشته امکانات بسیار کم بود ولی الان امکانات بسیار زیادی وجود دارد و لازم است که مسئولان بیش از پیش نسبت به این موضوعات توجه لازم را داشته باشند.

مردم در نماز جمعه شرکت کنند

رئیس شورای حوزه علمیه یزد یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن اهمیت بسیار زیادی صورت گیرد را بحث حضور مردم در نماز جمعه و توجه به خطبه‌های امام جمعه دانست و گفت: لازم است به گونه‌ای مردم را نسبت به اهمیت حضور در نماز جمعه آگاه کرده و همه افراد را به نماز جذب کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر اینکه عمده علما نماز جمعه را واجب تعیینی دانست و گفت: حتی آن دسته از علمایی که نماز جمعه را واجب تاخیری می‌دانند، نسبت به گوش دادن به خطبه‌ها اهمیت بسیاری قائل هستند و هر کسی در نماز جمعه شرکت می‌کند حتما باید به خطبه‌ها به دقت گوش دهد.

آیت الله ناصری یزدی با اشاره به اینکه نسبت به وجوب نماز جمعه روایت صحیح و مستندی وجود دارد خاطرنشان کرد: بر اساس این روایت در هفته 36 نماز بر انسان واجب است که یکی از این نمازها حتما باید به جماعت خوانده شود و شکی وجود ندارد که این نماز همان نماز جمعه است.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که به اشتباه در ارتباط با نماز جمعه وجود دارد این است که برخی افراد گمان می‌کنند علاوه بر نماز جمعه باید نماز ظهر هم خوانده شود که اصلا چنین چیزی نداریم و نماز جمعه جای همان نماز ظهر است.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha