جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه امتحان الهی متفاوت از امتحان بشر است، گفتند: خدای متعال از همه امور ما آگاه است. آزمایش الهی برای این است که آنچه در توان انسان است به مرحله فعلیت برسد و هر آنچه در درون است، خود را نشان دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه پنجشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، به تبیین موضوع انسان و آزمایش های الهی پرداختند و اظهار کردند: اگر ما کسی را امتحان می کنیم، برای شناسایی و رفع جهل است زیرا فرد مقابل را نمی شناسیم و برای برطرف کردن جهل از نظر امانت و صداقت، او را آزمایش می کنیم.

ایشان با بیان اینکه امتحان الهی متفاوت از امتحان بشر است، تصریح کردند: خدای متعال از همه امور ما آگاه است. آزمایش الهی برای این است که آنچه در توان انسان است به مرحله فعلیت برسد و هر آنچه در درون است، خود را نشان دهد.

معظم له با اشاره به اینکه عبدالملک بن مروان همواره در مسجد بود و قرآن می خواند، تصریح کردند: مردم می گفتند او کبوتر حرم و مسجد است اما هنگامی که خبر دادند افراد با تو بیعت کردند، قرآن را کنار نهاد و خدا می داند چه کارهایی انجام داد؛ تنها گناهش همین باشد که حجاج بن یوسف ثقفی را بر مردم عراق مسلط کرد و این همه جنایات انجام داد و روزی که مُرد، شانزده هزار نفر در زندانش بودند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امتحان سنت الهی است و انبیا هم مورد امتحان الهی قرار گرفتند، اظهار کردند: از خداوند بخواهیم در امتحان الهی شرمسار نباشیم و شکست نخوریم و آنچه خدا می خواهد، همان را انجام دهیم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) از سرنوشت عمربن سعد خبر داده بودند، گفتند: وقتی سعد بی ابی وقاص در مسجد کوفه از امیرمؤمنان سؤال کرد که سر و صورت من چه تعداد مو دارد، حضرت فرمود: «اگر بخواهم می توانم بگویم اما این مسئله، قابل شناسایی و اثبات نیست؛ من خبر می دهم در خانه تو، بچه ای است که بزرگ می شود و فرزندم حسین(ع) را به شهادت می رساند».

ایشان تصریح کردند: وقتی این خبر در عراق و کوفه منتشر شد، عمربن سعد جوان خدمت حضرت رسید و گفت: یابن رسول الله، چنین حرفی پشت سر من می زنند، خدا نکند دست من به خون شما آلوده شود اما شب عاشورا در آزمایشی که قرار گرفت، تصمیمش با حرفش یکی نشد.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان خاطرنشان کردند: خدایا اگر ما را امتحان کردی، امتحان ما سهل باشد و از آن، سرفراز خارج شویم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha