جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بازار نفت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مسکو از کودتای WTO علیه واشنگتن پرده برداشت

ماکسیم اورشکین وزیر امور اقتصادی روسیه گفته است که برخی از کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) قصد دارند تا با ایجاد یک مکانیزم جدید از اعمال حق وتوی آمریکا در سازمان تجارت جهانی جلوگیری کنند.به نقل از Russia Today، تا ماه سپتامبر سال جاری ۴ پست خالی در کمیته ی استیناف سازمان تجارت جهانی خالی خواهد شد و این بدان معنا است که این کمیته ۳ قاضی از مجموع ۷ قاضی مورد نیاز خود را از دست خواهد داد. این در حالی است که آمریکا با توجه به حقوق ویژه ای که در سازمان تجارت جهانی دارد جلوی انتصاب قضات جدید در کمیته ی استیناف این سازمان بین المللی را گرفته و در عمل باعث ایجاد بحران در نظام حل و فصل اختلافات و دعاوی بین المللی در سازمان تجارت جهانی شده است.گفته می شود که بدون امکان انتصاب قضات جدید در کمیته ی استیناف، این کمیته نخواهد توانست که در سال آینده ی میلادی به فعالیت بپردازد. به همین دلیل است که ماکسیم اورشکین وزیر اقتصاد روسیه با وزیران بازرگانی سازمان تجارت جهانی دیدار کرد و در خصوص ایجاد یک ساختار جدید که در آن کمیته ی استیناف سازمان تجارت جهانی بتواند بدون دریافت چراغ سبز از آمریکا به فعالیت بپردازد به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این رابطه، وزیر امور اقتصادی روسیه اذعان کرده است که هدف از ایجاد این ساختار جدید امکان حل و فصل اختلافات تجاری بین المللی ''بدون در نظر گرفتن موضع آمریکا'' است.در پایان باید خاطر نشان گردد که از سال ۱۹۹۵ میلادی تا کنون حدود ۹۵ درصد از مبادلات تجاری در دنیا ذیل قوانین سازمان تجارت جهانی انجام می پذیرد که این میزان معادل ۱۸ تریلیون دلار تجارت کالا را شامل می شود. این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیرغم دارا بودن حق وتو در این سازمان تجارت جهانی با اتخاذ موضعی سخت گیرانه علیه این سازمان آن را یک ''فاجعه'' نامیده است. در این رابطه ترامپ در ماه فوریه ی سال جاری گفته بود که ''ما در پرونده های مطروحه در سازمان تجارت جهانی شکست می خوریم (زیرا)‌ قضات مورد نظر (را در اختیار) نداریم''.

 

IPC،میخ تابوت نفتی را کوبید

یکی از مهم‌ترین پیام های خروج سریع توتال از پارس جنوبی، پایان رویای بازنگشتن تحریم‌ها با امضای قراردادهای IPC با شرکت‌های خارجی بود. در سال های اخیر، برخی از مدیران ارشد وزارت نفت بارها در دفاع از امتیازات فراوان در نظر گرفته شده برای شرکت‌های خارجی در قالب IPC گفته بودند قصد داریم با دادن این امتیازات، این شرکت‌ها را به پای میز امضای قرارداد بکشانیم و در صورت تحقق این امر و نهایتا امضای قراردادهای مذکور، نه تنها فرایند اجرایی این قراردادها در صورت بازگشت مجدد تحریم‌ها، متوقف نخواهد شد بلکه این شرکت‌ها مدافع منافع ایران خواهند شد و تلاش می‌کنند تا جلوی بازگشت مجدد تحریم‌ها بر ضد ایران با نقض برجام را بگیرند. ای کاش مسئولان وزارت نفت به جای خوش خیالی درباره آثار سیاسی امضای قراردادهای IPC با شرکت‌های خارجی و معطل نگه داشتن طرح‌های توسعه میادین نفتی و گازی کشور از جمله توسعه فاز 11 پارس جنوبی برای امضای قرارداد با این شرکت‌ها، سازوکار مناسبی برای وضعیت این قراردادها در صورت بازگشت تحریم‌ها درنظر گرفته بودند تا شاهد نباشیم شرکت توتال بدون پرداخت هیچ جریمه ای از این پروژه خارج شود و توسعه این فاز علی رغم وجود توان داخلی، 5 سال دیگر معطل بماند.

 

برجام اروپایی نیامده لو رفت

اروپاییان در مذاکرات با ایران گفتند: "اگر ایران قرارداد FATF را امضاء کند ما برجام را نگه می‌داریم". FATF ابزار جنگ اقتصادی است و دولت نباید همچون برجام دیگر دُم به تله بدهد. براساس آمارها مجموع تجارت سالانه ایران با 3 قدرت اقتصادی اروپا یعنی آلمان، انگلستان و فرانسه کمتر از 5.9 میلیارد دلار بوده است در حالی که این سه کشور با آمریکا رقمی بر حدود  379 میلیارد دلار تجارت دوجانبه سالانه داشته‌اند. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد تجارت با ایران برای سه کشور اروپایی، معادل 1.6 درصد تجارت آنها با آمریکاست.بنابراین اگر بتوانیم اندکی دلخوشی به روابط تجاری با شرکتهای کوچک اروپایی که با نظام مالی آمریکا تعامل پررنگی ندارند داشته باشیم اما واضح است که اروپا روابط تجاری با آمریکا را قربانی برجام نخواهد کرد و با وجود مناقشات صوری خود با آمریکا قطعاً خط‌مشی و سیاستگذاری کلان خود را در جهت  تحکیم روابط تنظیم خواهد کرد.نیازی به این نداریم که خودمان را گره بزنیم به برجام و غیربرجام. الآن وقت مذاکره با اروپا نیست باید اجازه داده شود حداقل 5 طرح اقتصادی کلان اجرا شود تا اثرات تحریم کاهش یابد.

 

آقای خاص یک تنه بانک را زمین گیر کرد

آمار و ارقامی که در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس آمده، حائز اهمیت زیادی است چرا که نشان می‌دهد از مجموع مبلغ ۷.۸۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطایی بانک‌ها در پایان شهریورماه سال ۱۳۹۶، مبلغ ۱.۳۶۰ هزار میلیارد ریال آن تبدیل به مطالبات غیرجاری (سررسید گذشته، معوقه و مشکوک الوصول) شده است.اما نکته مهمتر آن است که  ۸۴ درصد مطالبات معوق بانک‌ها مربوط به وام‌های کلان (وام‌های بیش از یک میلیارد تومان) است. طبق این گزارش، فقط ۱۶ درصد از کل مطالبات معوق بانک‌ها مربوط به وام‌های زیر یک میلیارد تومان است. مشکل اصلی در بروز بحران مطالبات معوق مربوط به وام‌های کلان و بالای یک میلیارد تومان است که بانک‌ها به افراد خاص پرداخت می‌کنند. جالب آن‌که بانک‌ها برای وام‌های خرد و چند میلیونی که به عموم مردم می‌دهند وثایق سنگین مثل گواهی کسر از حقوق یا سند ملکی دریافت می‌کنند به طوری که در صورت معوق شدن وام، ‌امکان احیاء وام وجود دارد.اما برای وام‌های بالای یک میلیارد تومان‌ که فقط به افراد خاص داده می‌شود، وثایق و تضامین متناسبی اخذ نمی‌شود و به همین دلیل هر سال هزاران میلیارد تومان  از وام‌های کلان بانک‌ها معوق می‌شود و بانک‌ها تضامین کافی برای احیاء وام خود را ندارند.

 

 

ایرانشهر،میلیونی در فررودگاه امام(ره) کلید خورد

وزیر راه و شهرسازی گفت: افزون بر انتخاب ایده های برتر برای ساخت پایانه 100 میلیون نفری «ایرانشهر» در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، نظام تامین مالی بین المللی این طرح ملی در دستور کار است.«عباس آخوندی افزود: امروز آغاز و تکمیل یک طرح بسیار بزرگ ملی کلید خورد و دریافت 565 ایده نشان از توجه علاقه مندان به ایران و توسعه ایران زمین است.وی ادامه داد: ما در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و باید هر کار را با توجه به مقدمات آن بدرستی آغاز کنیم تا ارزش افزوده بیشتری را برای ملت ایران بنیان بگذاریم.آخوندی بر اجرای همزمان طرح جامع شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و طراحی پایانه بزرگ 100 میلیون نفری تاکید کرد و گفت: اتصال این فرودگاه به شبکه ریلی و قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان سبب سازماندهی نظام حمل و نقل در تهران می شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در پایانه ایرانشهر به دنبال ایجاد ظرفیت 100 میلیون نفری هستیم که در مرحله نخست ظرفیت آن 25 میلیون نفر است.

 

واشنگتن نتوانست ترمز نفتی ایران را بکشد

ایران در ماه مه حدود 300 هزار بشکه میعانات گازی و حدود 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام صادر کرد.صادرات نفت خام ایران در ماه مه به دلیل تعمیر پالایشگاه‌های داخلی از میانگین بالاتر است. با بازگشت پالایشگاه‌ها به مدار تولید، از مقدار صادرات نفت‌خام کاسته می‌شود.ایران در سال 1396، به طور میانگین 2 میلیون و 115 هزار بشکه در روز نفت‌خام صادر کرد.صادرات میعانات گازی ایران نیز با وارد مدار شدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به حدود 200 هزار بشکه در روز می رسد.اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آزادسازی تجهیزات، روند ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را سرعت بخشید.اکنون بیش از 350 هزار بشکه از میعانات گازی در داخل کشور مصرف می‌شود. پتروشیمی بروزیه و پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگ ترین مصرف‌کنندگان داخلی میعاناتگازی به شمار می روند.صادرات نفت خام ایران با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام و هشدار کاخ سفید درباره پیامدهایی مانند کاهش واردات نفت از کشور ما، کاهش چندانی نیافته است؛ البته برخی خریداران اعلام کرده اند در ماه های آتی برای خرید نفت خود، بازنگری می کنند.

 

گروه 7،ضربه شست قاطع به امریکا نشان داد

در پایان نشست وزیران اقتصاد گروه 7 در کانادا، 6 کشور عضو این گروه در بیانیه ای مشترک از سیاست های تجاری آمریکا انتقاد کردند.وزیران اقتصاد آلمان، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و کانادا در این بیانیه از اقدام های یکجانبه تجاری واشنتگن ابراز ناامیدی کرده و از استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا خواستند مراتب نگرانی آنها را به رئیس جمهوری این کشور منتقل کند.این بیانیه «اقدام قاطع» در قبال تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم را ضروری دانست.وزیران این 6 کشور با درخواست از منوچین برای انتقال «ناامیدی و نگرانی مشترک» آنها به ترامپ، خواستار تداوم گفت و گوها در این زمینه در نشست سران گروه 7 در هفته آینده شدند.همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد:در این نشست که چند روز پس از اعلام تصمیم ترامپ در زمینه تعرفه های گمرکی برگزار شد، آمریکا منزوی شده و آماج انتقاد همپیمانان اقتصادی خود قرار گرفت.«ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا روز جمعه 4 خرداد تعرفه های جدیدی را بر تولیدات آلومینیوم و فولاد اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال کرد و گفت این تعرفه ها از اول ژوئن (11 خرداد ) به اجرا در می آید.اتحادیه اروپا نیز برای مقابله با اعمال تعرفه گمرکی آمریکا بر این فلزات، شکایتی را در این زمینه تسلیم سازمان تجارت جهانی (WTO) کرد.این اتحادیه در گام بعدی قصد دارد تعرفه گمرکی 25 درصدی بر 200 کالای آمریکایی که سالانه ارزشی برابر با سه میلیارد و 300 میلیون دلار دارند، وضع کند.کانادا نیز در همین زمینه به سازمان تجارت جهانی (WTO) و کمیته توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) شکایت کرده و مکزیک نیز وعده اقدام های متقابل داد.

 

تب طلا و سکه افت کرد

بازار سکه و طلا در واکنش به تعطیلات چند روزه خرداد و شب های قدر، روند ریزش قیمت را آغاز کرد؛ به طوری که بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 250 هزار ریال کاهش، به 21 میلیون و 380 هزار ریال رسید. بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افت 150 هزار ریالی به 20 میلیون و 750 هزار ریال رسید و هر نیم سکه با 70 هزار ریال افت، 10 میلیون و 710 هزار ریال عرضه شد.معامله گران هر قطعه ربع سکه را با 50 هزار ریال کاهش قیمت، 6 میلیون و 70 هزار ریال و هر سکه گرمی را با 60 هزار ریال عقبگرد سه میلیون و 690 هزار ریال فروختند. نگاهی به معاملات طلا در بازارهای جهانی نشان می دهد کاهش خرید طلا از سوی هند که دومین کشور خریدار طلا پس از چین به شمار می رود، قیمت ها را نزولی کرده است؛ خریداران خُرد در هند به دلیل ایام «آدهیک ماس» که در سنت مردم این کشور ماه نحس محسوب می شود، از خرید طلا خودداری می کنند. قیمت طلا در پایان معاملات تحویل فوری بازار لندن با 0.8 درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به یک هزار و 294 دلار و 60سنت در هر اونس رسید. در پایان معاملات آتی بازار کامکس آمریکا نیز هر اونس طلا به بهای یک هزار و 293 دلار معامله شد که نسبت به روز پیش از آن 0.55 درصد کاهش یافت.

 

گمرک،رکورد خود را جابجا کرد

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران گفت: درآمد گمرک کشور در سال 96 بالغ بر 175 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال 95 حدود 130 درصد افزایش داشته است.علی رحیمیان در حاشیه نشست تکریم و معارفه ناظر گمرکات خوزستان در اهواز در جمع خبرنگاران افزود: امسال اعتبارات خوبی در بحث زیرساخت ها در کشور به ویژه برای نقاط مرزی ابلاغ و تخصیص داده شده و در نظر داریم در 2 سال آینده بحث های عمرانی را که در نقاط مرزی اجرایی شده، به پایان برسانیم.وی افزود: بیشتر زیرساخت های گمرک در کشور عمری 40 ساله دارند و از پارسال فعالیت ها برای ایجاد و بهبود زیرساخت های عمرانی به ویژه برای نقاط مرزی بیشتر شده و اعتباراتی تخصیص یافته است.معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران بیان کرد: 150 میلیارد ریال در ابتدای امسال با اولویت نقاط مرزی و برای تکمیل منازل سازمانی و ساختمان های اداری گمرک در خوزستان ابلاغ شده است.رحیمیان ادامه داد: این مبلغ برای گمرکات بندر امام، چذابه، شلمچه، چوئبده و اروند در نظر گرفته شده است.

 

زرنگ بازی کنجدی،صدای مردم را به اوج رساند

با اینکه هنوز ابلاغیه دولتی برای افزایش قیمت نان صادر نشده، بعضی نانوایی ها با ترفندهای مخصوص، مثل مجبور کردن متقاضیان برای خرید نان کنجدی، فیتیله قیمتها را بالا کشیده اند.افزایش بی سر و صدای قیمت نان توسط نانوایی ها که به معیشت اقشار ضعیف مربوط می شود، یکی از اخبار مهمی است که این روزها با اعتراض شهروندان مواجه شده است. اخیرا دیده می شود قیمت نان در بعضی نانوایی های آزادپز بر اساس اراده و خواست نانوا تعیین می شود. مثلا سنگک که باید قیمت آن ۸۰۰ تومان باشد با اضافه کردن مقدار اندکی کنجد به آن حداقل ۱۰۰۰ تومان فروخته می شود و قیمت در بعضی مناطق  به بهانه هایی همچون نان کنجدی یا نان سبزیجات به ۲۰۰۰ تومان می رسد.

 

سایه سنگین دادستانی روی سر ایرلاین‌ها افتاد

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که در فرودگاه مهرآباد در طول یک ماه به طور میانگین حدود نیمی از پروازها با تاخیر انجام می‌شود، آماری که نسبت به استانداردهای بین‌المللی شرایط چندان مثبتی ندارد. البته گفته می شود عمده‌ترین دلیل تاخیرهامسائل و مشکلات فصلی، بارش برف و باران یا دیگر پدیده‌های جوی مربوط است که تقریبا هیچ یک از ابعاد آن در اختیار ایرلاین‌ها نیست. با این حال جعفری دولت‌آبادی ـ دادستان تهران ـ در جلسه ای که با نمایندگان ایرلاین‌ها گذاشته از حضور نماینده دادستانی در فرودگاه مهرآباد خبر داده و اعلام کرده است که از این پس پیگیری ویژه‌ای در زمینه‌ی تاخیرهای پروازی صورت می‌گیرد تا شرایط طوری رقم بخورد که مسافران از سرگردانی در فرودگاه دور شوند.

 

نیما،تفکیک ارزی را کلید زد

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شفافیت درآمدهای ارزی و اینکه کالاهایی مشخص شوند که درآمد صادراتی‌شان به دولت یا سامانه نیما تحویل داده شود، سیاست مناسبی است اما به نظر می‌رسد درآمدهای ارزی صادرات بخش خصوصی که حدود ۱۰ درصد از کل صادرات نفتی و غیرنفتی کشور است، باید از درآمدهای ارزی دولت جدا و به تقاضاهای دولتی اختصاص داده شود.پس از نوسانات بازار ارز، دولت سامانه‌ای تحت عنوان نظام یکپارچه‌سازی ارزی یا همان نیما راه‌اندازی کرد تا بتواند به شفافیت بازار ارز کمک کند و در این راستا مقرر شد نه تنها در قالب این سامانه دلار ۴۲۰۰ تومانی برای ثبت سفارش واردات کالا اختصاص یابد بلکه لیست اقلام صادراتی نیز قرار است مشخص شود تا موظف باشند درآمد صادراتی‌شان را در سامانه نیما شفاف‌سازی کرده و با نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی تحویل دهند تا متقاضیان ارز بتوانند از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و برآورده شدن دیگر نیازهایشان استفاده کنند.

 

غول فن‌آوری روس به دنیای گجت‌ها،ورود کرد

شرکت یاندکس نخستین اسپیکر هوشمند خود را به بازار عرضه کرد.این اسپیکر مجهز به دستیار اختصاصی یاندکس با نام «آلیسا» است که همانند اسپیکرهای گوگل، آمازون و اپل فرمان‌های صوتی را اجرا می‌کند.محصول جدید یاندکس برای کاربران روس طراحی شده که با بهره‌گیری از هفت میکروفن حساس، دقت بالایی در اجرای فرامین درخواستی به زبان روسی دارد.به گفته سازندگان، این گجت تنها دستگاه حال حاضر در دنیای فن‌آوری است که قابلیت کنترل تلویزیون کاربر را دارد و او را از بکارگیری کنترل تلویزیون بی نیاز می‌کند.همچنین این دستگاه علاوه بر پاسخگویی مناسب با سوالات و درخواست‌های کاربر، امکان جست‌وجوی فیلم و موسیقی و پخش آن، برنامه‌های تلویزیونی، خواندن کتاب، پخش قصه برای کودکان، اخبار، آب و هوا، سفارش غذا، توصیه‌های بهداشتی و ورزشی، برنامه‌های حمل و نقل پایانه‌های مسافربری و ... دارد که به گفته طراحان آن بیش از 4000 مهارت تاکنون برایش تعریف شده است.اسپیکر یاندکس به بلوتوث و پورت HDMI مجهز است و امکان پخش موسیقی را با بلندگوهای 10 واتی و ساب ووفر ۳۰ واتی اش با کیفیت و شفافیت بالا فراهم کرده است.نخستین گجت روسیه با قیمت ۹۹۹۰ روبل (کمتر از ۱۶۰دلار) از ماه آینده در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.کمپانی یاندکس برنامه‌های متعددی را برای تبدیل روسیه به کشوری هوشمند در دست اجرا دارد که به لطف بهره‌گیری از ماهواره‌های اختصاصی، زیرساخت‌های کامل شبکه‌های اینترنتی و سرمایه‌گذاری کلان توانسته در این زمینه به موفقیت دست یابد.

 

افتا،بدافزار جاسوس را نیامده دستگیر کرد

به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتا، این بدافزار کاملا منحصر به فرد Norxa نامیده شده و با هدف جاسوسی و جمع آوری اطلاعات طراحی شده است.این بدافزار دارای قابلیت دریافت دستور از سرور C&C و اجرای عملیات‌های خراب کارانه در سیستم قربانی نیز هست.کارشناسان مرکز افتا، پس از مشاهده ناهنجاری های ترافیکی در یکی از سازمان ها، موفق به شناسایی این بدافزار جاسوسی پیشرفته شدند.ساختار و قابلیت‌های این بدافزار که بسیار خاص و هدفمند طراحی شده، به نحوی است که کمترین حساسیت را در سیستم عامل ایجاد می‌کند.با توجه به تاریخ ایجاد فایل‌های مشکوک در سیستم‌های مورد بررسی که سال 2014 است، حداقل زمان فعالیت این بدافزار حدود 4 سال تخمین زده می‌شود.متخصصان مرکز مدیریت راهبردی افتا، این بدافزار را در تعداد کمی از سازمان ها شناسایی کرده‌اند.کارشناسان مرکز افتا توصیه می کنند تا در صورت تشخیص ماژول های بدافزار، سیستم آلوده با سیستم امن‌سازی شده دیگری جایگزین شود.با توجه به مخاطرات تاثیرگذار و مخرب این بدافزار، اطلاعات مربوط به آن به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده است، تا دستگاه‌ها و قربانیان بتوانند محافظت‌ها و اقدامات لازم را در مورد شناسایی و حذف آن به عمل آورند.برای دریافت راه‌های شناسایی و مقابله با این بدافزار و اطلاعات فنی و تخصصی درباره آن، می‌توانید به سایت مرکز مدیریت راهبردی افتا به نشانی afta.gov.ir مراجعه کنید‌.

 

آقازاده نفتی،قانونی اختلاس کرد

یک پیمانکار متخلف که با یکی از مدیران ارشد شرکت ملی نفت نیز بستگی نسبی نزدیکی دارد علیرغم انجام ندادن مفاد پیمان با شرکت ملی نفت موفق شد علیه این شرکت حکم خسارت تأدیه بگیرد و ۵۰ میلیارد تومان از حساب شرکت ملی نفت برداشت کند. این پیمانکار که اتفاقا برادر یکی از مدیران ارشد شرکت ملی نفت هم هست، چند سال پیش به‌دلیل عدم انجام تعهدات قراردادی از کار برکنار شد موفق به اخذ رایی علیه شرکت مناطق نفت خیز جنوب که مسولیت حدود 80 درصد تولید نفت کشور را بر عهده دارد، شد و آن شرکت به بیش از 50 میلیارد تومان محکوم شد. این پیمانکار متخلف به تازگی موفق شده است اجرای حکم خسارت تاخیر تادیه را دریافت کند و ۵۰ میلیارد تومان از منابع شرکت ملی نفت بر اساس این حکم برداشت شده و به حساب اجرای احکام قوه قضائیه واریز شده است و این پیمانکار به زودی قادر خواهد بود این مبلغ را برداشت کند.آن هم در شرایطی که اولا وی هیچ اقدام مثبتی در اجرای پیمان نداشته است؛ ثانیا با تاخیر در اجرای پیمان قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت ملی نفت خسارت زده است؛ ثالثا اساس پیمان را قانونی به دست نیاورده است و رابعا اصل حکم محکومیتی که علیه شرکت ملی نفت گرفته با دستور رئیس قوه قضائیه متوقف شده است.

 

تحریم،ترکیب خودرویی ایران را تغییر داد

پایگاه خبری فوربز با بررسی تبعیات تحریم های جدید آمریکا بر صنعت خودرو ایران نوشت: بازگشت تحریم ها سبب خواهد شد که برند های معتبر داخلی در وضعیت قوی تری قرار بگیرند همچنین شرکت های چینی حضور فعال تری در ایران خواهند داشت. این وضعیت سبب خواهد شد که برند های معتبر داخلی در وضعیت قوی تری قرار بگیرند، اما به عقیده تحلیلگران این بدان معنا نخواهد بود که بازار ایران به کلی به تصاحب خودروسازان به نام داخلی در خواهد آمد، بلکه این شرکت ها باید با خودروسازان چینی ای که علاقمند به گسترش حضور خود در ایران هستند و همچنین رقبای نوظهور داخلی رقابت کنند.به گفته دوهامل، رقبای داخلی جدید هم ممکن است برای رقابت با سایپا و ایران خودرو وارد میدان شوند. وی گفت، برخی گروه های بزرگ صنعتی به دنبال ایجاد کارخانه های خودروسازی هستند. «کاری که برخی شرکت های ایرانی انجام خواهند داد ایجاد کارخانه های خودروسازی جدید با تولید دو یا سه مدل خودرو است تا وقتی تحریم ها مجددا برداشته شد، آنها آماده جذب سرمایه گذاری باشند.»

 

بختیاری،زنگ هشدار سفید را برای پایتخت به صدا درآورد

مدیر عامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه شستن حیاط و­­ ماشین با آبی که با مشقت تامین می شود کم لطفی است، هشدار داد، بارش های اخیر،­ جبران کاهش بارش ها را نکرده و ذخیره برف تهران در حال حاضر صفر است. وی افزود: سدهای تامین کننده آب تهران در تابستان از ذخیره برف­ تغذیه می شوند متاسفانه در سال 96 ذخیره برف 90 درصد کاهش یافت که در مقایسه ­بین اسفند سالهای­ 95 و 96 نشان می دهد ذخیره برف در سد لار در سال 95 ، شش متر بوده در حالی که ذخیره برف در­ سد لار در اسفند سال گذشته فقط 65 سانت ثبت شده است بر این اساس ذخیره برف ما در فروردین­­ صفر شد. بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کمبود بارش از تجربیات سایر کشورها استفاده می کنیم یا نه ؟ گفت: مشکل ما بهره وری آب در بخش های مختلف شرب، کشاورزی و فضای سبز است به گونه ای که در برخی کشورها اگر 20 تا 30 درصد کاهش برف داشته باشند حالت فوق العاده اعلام­ و چمن ها را خشک می کنند در حالیکه امسال 90 درصد کاهش ذخیره برف داشتیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا در تابستان امسال از چاه های آب شهرداری برای تامین آب شرب استفاده می شود گفت: چاه هایی که در اختیار شهرداری است و کیفیت مناسب برای شرب دارد در صورت نیاز آنها را وارد مدار شرب می کنیم که از این چاه ها­ در سالهای 78 ، 80 و 92 نیز استفاده شده است اما امیدواریم امسال نیاز استفاده از آنها نباشد ولی در صورت نیاز در اختیار ما قرار می گیرد.

 

اشتهای نفتی هندی ها از ایران بالا گرفت

پالایشگاه هندی «بهارات پترولیوم- BPCL» خواستار خرید یک میلیون بشکه نفت بیشتر از ایران برای ماه جاری میلادی (ژوئن) شده است.به گزارش رویترز، درخواست این شرکت هندی از شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که پالایشگاه‌ها قصد دارند پیش از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت ایران تا ماه نوامبر، خرید نفتی خود را از ایران افزایش دهند.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و گفت که تحریم‌های علیه ایران را برمی گرداند. برخی از این تحریم‌ها تا ۹۰ روز بعد از خروج از برجام (ششم اوت – پانزدهم مرداد) و برخی دیگر تا ۱۸۰ روز بعد از برجام (چهارم نوامبر – سیزدهم آبان) برمی گردد.

 

پهلوانی جاسوس خاموش را معرفی کرد

پهلوانی در خصوص افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها در بین مردم، تصریح کرد: اصلا مطلوب نیست که از فضای فیلترشکن استفاده شود و این موضوع تهدیدات بسیاری دارد؛ شاید یکی از دلایل اینکه فیلتر کامل انجام نشده است و برخی نسخه‌های فارسی تلگرام همچنان قابل دسترسی است، این موضوع نشان می‌دهد که مسئولان مایل به استفاده مردم از فیلترشکن نیستند. وی با بیان اینکه تلگرام قابلیت خاصی ندارد که لازم باشد مردم به استفاده از آن اصرار کنند، ادامه داد: فیلترشکن‌ها ابزار جاسوسی و سرقت اطلاعات هستند و استفاده از آن بسیار خطرناک است، همچنین استفاده از آن باعث می‌شود که مصرف دیتا به صورت سه برابر محاسبه گردد.

 

دلار تک نرخی به کام قبرستانی ها شد

از وقتی با اعلام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دلار با قیمت 4200 تومان تک نرخی اعلام شد، تازه مشکلات بانک مرکزی برای تخصیص این دلار بین واردکنندگان آغاز شد. در خبرهای اخیر آمده است که دلار با نرخ 4200 تومان به وارد کنندگان سنگ قبر چینی تخصیص داده شده و این در حالی است که هنوز  ارز 4200 تومانی در اختیار قطعه سازان قرار نگرفته است.در این موضوع که بانک مرکزی از زمان اعلام سیاست جدید ارزی بیش از 6 میلیارد دلار ارز برای تامین نیازهای کشور تخصیص داده است شکی نیست اما نحوه این تخصیص گویا با ابهاماتی رو به رو بوده است و دلار 4200 تومانی برای واردات برخی کالاهای کم اهمیت که بعضا در داخل ایران نیز با کیفیت بهتر تولید می شوند اختصاص داده شده است ولی هنوز واردکنندگان برخی کالاهای با اهمیت تر رنگ دلار 4200 تومانی را ندیده اند.به عنوان نمونه در مورخه 11 خرداد 1397، ابراهیم جمیلی رئیس اتاق مشترک ایران و هند در مصاحبه ای گفت: اینکه در ابتدا دولت اعلام کرد به همه کالاها ارز 4200 تومانی تعلق می گیرد اشتباه بود زیرا امروز باعث شده که هر کالایی که تاجران بخواهند به راحتی وارد می کنند حتی آنهایی که در داخل تولید می شوند؛ حتی ما در چند روز اخیر واردات سنگ قبر از چین را داشتیم آن هم در شرایطی که دلار امروز برای ما ارزش زیادی دارد.

 

تهران-دهلی هم دلار را آتش زد

هند از این پس پول نفت وارداتی از ایران را با هدف دور زدن فشارهای اقتصادی آمریکا علیه این کشور به روپیه (واحد پول هند) پرداخت خواهد کرد.بر اساس توافقی که بین دو کشور صورت گرفته، پول نفت وارداتی از ایران توسط بانک دولتی UCO هند پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است که این بانک هیچ گونه ارتباطی با آمریکا ندارد. همچنین، این دو کشور در حال مذاکره برای استفاده از روش معاوضه ی کالا در معاملات فیمابین برای دور زدن تحریم های آمریکا هستند.سواراج وزیر امور خارجه ی هند در نشست خود با محمد جواد ظریف اذعان کرده بود که تحریم های آمریکا علیه ایران را به رسمیت نخواهد شناخت. وی در این رابطه اظهار داشت که ''هند (تنها به) تحریم های اعمال شده توسط سازمان ملل متحد پایبند می ماند و به تحریم های یکجانبه ی اعمال شده توسط کشورها پایبند نخواهد بود''.در پایان ذکر این نکته لازم است که کشور ایران سومین توزیع کننده ی بزرگ نفت به هند محسوب می شود. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، طی سال مالی گذشته (که پایان آن در ماه مارچ سال جاری بود) هند با ثبت رکوردی جدید ۲۷.۲ میلیون تن نفت از ایران خرید که این میزان از مبادله ی تجاری بین دو کشور رشدی ۱۱۴ درصدی را در مقایسه با سال پیش از آن نشان می دهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha