جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین برنجکار

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر اساس نگاه دینی و دستورات ائمه اطهار(ع)، کارکرد و نقش امام جماعت در مسجد نباید حداقلی و تک بُعدی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: یک روحانی که امام جماعت است در کنار اقامه نماز جماعت اول وقت باید در دیگر عرصه ها همچون مشاوره، آموزش و کارهای فرهنگی در مساجد حضور داشته و یا به صورت غیرمستقیم نظارت بر امور داشته باشد.

وی افزود: ما اگر به تاریخ صدر اسلام نگاه کنیم متوجه می شویم که مسجد نقش بسیار ممتازی در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه داشته و حتی نقش ویژه ای در بحث آموزش نظامی ایفا می کرده است.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین گفت: با این وجود متاسفانه در زمانه فعلی، مساجد آن نقش ممتاز را ندارند و بیشتر در آن ها نماز جماعت اقامه می شود، هر چند که به دلیل شرایط و حال و هوای خاص ماه مبارک رمضان، فعالیت های قرآنی و سخنرانی نیز در این ایام در مساجد پررنگ تر است، اما در طول سال، بسیاری از مساجد فعالیت چندان پررنگی ندارند.

وی اضافه کرد: برپایه آموزه های اسلامی درب مسجد همواره باید به روی مردم باز باشد و روحانی امام جماعت نیز نباید صرفاً کارش اقامه نماز باشد بلکه باید در شناسایی و حل مشکلات اهالی محل به خصوص در زمینه آسیب های اجتماعی و فرهنگی که متاسفانه این روزها سیر صعودی در جامعه ما به خود پیدا کرده، بیش از پیش فعال باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha