جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عضو ارشدجمعیت علمای پاکستان،استراتژی جنگی علیه مسلمین را افشا کرد

مولوی محمد خان شیرانی عضو ارشد جمعیت علمای اسلام پاکستان و رئیس اسبق شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان در یک کنفرانس خبری، گفت: آمریکا فکر می کرد جهان اسلام تهدید بزرگی برای قدرت های جهانی است و برای همین همیشه مسلمانان را هدف جنایات خود قرار داد و امروز جنگ میان کشورهای اسلامی به نفع قدرت های جهانی است.وی افزود: قدرت های جهان بعد از این که تصمیم گرفتند بر تمام جهان حکومت کنند، جنگ جهانی اول را به راه انداختند و بعد از این جنگ «سازمان ملل» درست کردند و هدف این سازمان این بود که کشورهای غربی هیچ گاه برای حکومت به کشور دیگری اقدام نکنند،‌ اما چند سال بعد جنگ جهانی دوم را به راه انداختند و امروز هم ظاهرا در سازمان ملل همه کشورها نمایندگی دارند، اما تصمیم گیری و حرف آخر را کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل می زنند و کاری که به سود خودشان باشد انجام می دهند.رئیس اسبق شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان اظهار داشت: بعد از جنگ در افغانستان فکر می‌کردیم دیگر جنگ تمام شد، اما قدرت های غربی تصمیم گرفتند که در کشورهای اسلامی جنگ جهانی به راه بیندازند؛‌ اما این بار با عنوان ترویست های تکفیری علیه مسلمانان وارد میدان شدند.

 

مفتی سابق مصر،عملیات تبلیغاتی کثیف داعش را لو داد

شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر و عضو هیئت علمای بزرگ الازهر، گفت: عناصر گروهک تروریستی داعش متون دینی را به صورت اشتباه و مطاق امیال شخصی خود تفسیر و توجیه می کنند تا جنایت های خود را توجیه کنند.وی افزود: ما در بررسی فعالیت ها و تبلیغات داعش به این نتیجه رسیدیم که آنها در سه محور مشغول تبلیغات هستند: محور اول فیلم های مستهجن، محور دوم فیلم های ویژه کودکان و محور سوم از طریق ورزش است.شیخ جمعه ادامه داد: تروریست های داعش مدت زیادی است که از طریق این سه محور تبلیغات می کنند، اما اکنون دست آنها رو شده و البته فعالیت آنها در فضای مجاری تا حدود زیادی نسبت به گذشته کم شده است.

 

شیخ نشینان هزینه یک میلیارد دلاری معامله قرن را تامین می‌کنند

 اسپوتنیک گزارش داد: آمریکا وعده انتشار طرح حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی در آینده نزدیک را داده است.روزنامه کامرسانت اعلام کرده است که رسانه ها این طرح را معامله قرن نامیده اند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و نیز آمریکا هزینه اجرای این معامله را تامین می کنند.آمریکا از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواسته است که هزینه این معامله که حدود یک میلیارد دلار می شود را تامین کنند تا طرح های زیرساختی اساسی در فلسطین و غزه ایجاد شود.کامرسانت به نقل از منابع رژیم صهیونیستی آورده است: افراطی های اسرائیل این طرح را مورد مخالفت قرار می دهند. این در حالی است که بر اساس نظر سنجی که یک موسسه اسرائیلی انجام داده است ۷۴ درصد فرصتی ضعیف یا بسیار ضعیف برای اجرای معامله قرن متصور شده اند.

 

امام جمعه خرمشهر شایعه معاندان را خنثی کرد

مسئله قطعی آب دو شهرستان آبادان و خرمشهر تا آنجا ادامه پیدا کرد که دیگر کاسه صبر مردم لبریز شد و برای احقاق حق اولیه خویش به خیابان‌ها آمدند. در این راستا برای ریشه‌یابی بحران کم آبی و قطع آب سراسری در خرمشهر و آبادان،حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد، امام جمعه خرمشهر  بیان داشتند: آن چیزی که باعث ناراحتی و خشم مردم شد، پخش یک شایعه کذب از سوی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب بود. شایعه از این قرار بود «ای مردم چه نشسته‌اید که دارند آب شربتان را به‌سوی کویت و عراق صادر می‌کنند!».این شایعه آن‌چنان برای ما و سایر مسئولان زحمت آفرین و هزینه‌بردار شد که من و جمعی از روحانیون مجبور شدیم به کوچه و بازار برویم و مستقیماً به مردم توضیح دهیم که این چنین نیست و شایعه از اساس کذب است.دو خط لوله آب وارد خرمشهر و آبادان می‌شود. یک خط لوله وارد تصفیه‌خانه خرمشهر و خط آب دوم از کنار پل شناور منیخ با یک فاصله‌ای از سطح زمین به سمت آبادان می‌رود.آن خطی که به‌سوی آبادان می‌رود چون از زیر سطح زمین لوله‌کشی شده، مهندسان مقداری از لوله را در سطح قرار داده‌اند تا هم هواگیری شود و هم احشام بتوانند از آن استفاده کنند.در این میان چند انسان جاهل و مغرض از این لوله فیلم‌برداری کرده و به دروغ نوشته‌اند که این لوله به سمت کویت می‌رود و هرکس بتواند مستند به این حقیر نشان دهد که این لوله به سمت کویت می‌رود. بنده اطمینان می‌دهم که خودم آن لوله را قطع کنم.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان شکست سناریوی 40 ساله را تشریح کرد

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت:۴۰ سال تلاش کردند، بازار تهران را به اغتشاش بکشانند، ولی شکست خوردند. اما همه نیروهای انقلابی و هیئتی ها بدانند با درست کردن جبهه و خط تداوم دار، می توان قدرت بی نظیری را ایجاد کرد.این استاد حوزه ودانشگاه با بیان اینکه هماهنگی و  تشکیل قدرت نیروهای فعال فرهنگی و هئیت ها برای مقابله با دشمن ضروری است، اظهار داشت: انجام کارهای تشکیلاتی  برای رفع مشکلات اقتصادی مردم و خدمت رسانی و تشکیل صندوق برای انجام کارهای اقتصادی و شکل دادن بیمه اربعین، قدرت چانه زنی و فعالیت هیئت ها را به شکل چشم گیری افزایش می دهد.این فعال فرهنگی عنوان کرد: با هم بودن مردم مذهبی برکات زیادی دارد که از جمله آن کوچک کردن دولت، از بین فساد و رانت خواری، زمینه رشد کشور و سایر موارد است.وی افزود: عدم احساس زندگی جمعی و جبهه ای مؤمنان از جمله آسیب زندگی مؤمنانه است. اگراین احساس شکل گیرد، زندگی جبهه مؤمنانه شکل خواهد گرفت.

 

نماینده ولی فقیه از نقشه شوم دشمنان علیه روحانیت پرده برداشت

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با حضور در مسجد موسی بن جعفر(ع) شیراز با جمع کثیری از روحانیون و ائمه جماعات استان کهگیلویه و بویر احمد مقیم شیراز گفت: در اوایل انقلاب نیز اینگونه جلسات مرسوم بود. شهید ایت الله مطهری نیز جلساتی را تشکیل می دادند و بارها می فرمودند که این گونه جمع ها برکاتی عظیم برای جامعه روحانیت دارد و منشاء خیرات و برکات برای انقلاب و مردم  نیز خواهد بود .نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: آبادی مساجد به وجود روحانیون و برگزاری جلسات مختلف دینی و اجتماعی است و خداوند در قرآن کریم  می فرماید مساجد خدا را به وسیله آنهایی که ایمان آوردند و ایمان به آخرت دارند، آباد می کنیم. این بدان معناست که مردم ایمان به خدا و قیامت را باید در اخلاق و رفتار امام جماعت مسجد نظاره کنند و اینجاست که مسئولیت روحانیون سنگین تر می شود.حجت الاسلام والمسلمین دژکام در پایان ضمن تقدیر و تشکر از روحانیون و مبلغین که در این نشست صمیمی حضور داشتند، افزود: همه قدرتمندان، ظالمان و مستکبران شرق و غرب به دنبال حذف روحانیت هستند، اما تقدیر الهی این است که حضور روحانیت در عرصه های علمی، پژوهشیو اجتماعی بحمدلله بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده، البته که مبلغین نیز باید با مطالعه و فراگیری علم روز خود را در همه عرصه های علمی و فرهنگی به روز کنند تا پاسخگوی جامعه اسلامی امروز باشند.

 

حجت الاسلام فرزانه از تورهای نامرئی به طلاب هشدار داد

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه به دشمنان مردم از جمله با کسانی که هدفشان در دنیا جمع کردن، انبوه سازی و ذخیره کردن اموال است نباید نزدیک شد. خاطر نشان کرد: معرفت دینی نیز ششمین امر لازم است که به معنای سیاست ما عین دیانت و دیانت ما عین سیاست ما می باشد و باید بدانیم اسلام ناب و مکتب تشیع سیاسی است. حجت الاسلام و المسلمین فرزانه، حفظ استقلال یک روحانی و جذب جناح های سیاسی نشدن را از نتایج معرفت دینی دانست و توضیح داد: جناح ها در جامعه مانند تورهای نامرئی هستند، ولی باید بدانیم که یک طلبه مستقل است و در هر جایی که فعالیت دارد باید به عنوان یک چهره روحانی ظاهر شود و مراقب باشد که به اصطلاح آنان «حرف را به دهانش ندهند. وی با بیان اینکه پر جاذبه ترین روحانی کسی است که در شکل خودش ظاهر شود، تاکید کرد: قاتل یک طلبه این است که به جناح های سیاسی و تورهای نامرئی آنان نزدیک شود. دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: طلبه باید طلبه بماند و اساتید نیز مراقب طلاب جوان باشند تا شکار تورهای نامرئی جناح های سیاسی نشوند. وی همچنین با اشاره به رفتاری که با شهید بهشتی کردند، گفت: در اوایل انقلاب بنی صدر این جذب را انجام می داد و نسبت به بهشتی که به تعبیر امام راحل(ره) یک ملت بود و اراده، عقل، قدرت و شجاعت یک ملت را داشت، اختلاف عظیمی درست کردند.                                                                                                 

 

سعودی ها به شیعبان تاروت حمله کردند

از سوی دیگر مرآه الجزیره به نقل از منابع محلی گزارش داد که دهها نفر از عناصر نیروهای مأموریت ویژه و نیروهای ادارات بازجویی عربستان با خودروهای زرهی به منازل شهروندان در جزیره تاروت در استان قطیف حمله کردند.براساس اعلام منابع محلی در قطیف، خودروهای زرهی بسیاری از راههای منطقه را بستند و روند تردد در این منطقه را مختل کردند.منابع مذکور تاکید می کنند که نیروهای سعودی در استان قطیف به منزل شهید زاهر البصری حمله کردند و به ریخت و پاش در آن پرداختند.

 

مسیحیت تبشیری برای بر هم زدن اتحاد ایرانیان دست به فرافکنی زد

اقلیت های دینی به رسمیت شناخته شده طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آزادند که در کمال آرامش و امنیت به برگزاری مراسمات مذهبی خود بپردازند، و همچنین ایشان در آسایش کامل در کنار دیگر ایرانیان مسلمان به زندگی خود مشغول هستند. ایشان در مناسبات سیاسی کشور نیز دخیل هستند و حق رای داشته و همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز نماینده دارند.این همزیستی مسالمت آمیز ایرانیان در کنار هم فارق از هر مذهب و آیینی که دارند به حدی جالب و دور از انتظار بوده است که حتی کسانی که خارج از ایران نیز زندگی می کنند به مدح و تحسین آن پرداخته اند؛ به طور مثال در چند روز گذشته جناب جاثلیق آرام کشیشیان رهبرارامنه مسیحیت حوزه سیسیلی ضمن تشکر از حکومت ایران و رهبران آن عنوان کرده بود:«شهروندان ارمنی از آزادی مطلق برخوردارند و با هیچ محدودیتی مواجه نیستند و به راحتی کامل زندگی می‌کنند، چندین بار ایران سفر کرده و از شهرهای تهران و تبریز و اصفهان دیدن کرده‌ام و شاهد این بودم که ارامنه در ایران با افتخار زندگی می‌کنند.»اما این اظهار نظر صادقانه آرام کشیشیان به مذاق معاندان و دشمنان ایران و ایرانی خوش نیامده و در پی تخریب این کشیش برآمده تا به خیال خام خود بتوانند با فرافکنی و دروغ گویی اتحاد و همدلی ایرانیان را از بین ببرند.

 

امام جماعت تولوز فرانسه تبرئه شد

 محمد الونوغی، مدیر مسجد بزرگ پاریس با اعلام این خبر تصریح کرد: هدف از اتهاماتی که از سوی رسانه‌های فرانسوی علیه امام جماعت مسجد لوتوز مطرح شده، تحریک مسلمانان و بستن این مسجدی است که در روز 23 ژوئن افتتاح شد.وی گفت: رئیس مسجد پاریس محمد تاتای را احضار و خطبه مورد بحث را به همراه کمیته‌ای از ائمه جماعت بازنگری کرد که در این خطبه هیچ موردی از تحریف احادیث نبوی و سوءاستفاده سیاسی از آن یافت نشد و تنها هدف از مطرح شدن این اتهامات بستن مسجدی است که تنها چند روز از افتتاح آن می‌گذرد.الونوغی با تاکید بر روابط خوب تاتای و علمای دینی یهودی در تولوز، تصریح کرد: هیچ مرکز و نهاد دینی یهودی نسبت به خطبه محمد تاتای که تاریخ آن به ماه دسامبر سال 2017 بازمیگردد، اعتراض نکرده است.

 

اشپکتروم ایران،درنگی در جعل کتابت قرآن به نام امامان شیعه زد

دومين شماره از فصلنامه علمی و پژوهشی «اشپکتروم ایران» (Spektrum Iran) در سال 2018 با رویکرد مطالعات اسلام، ایران و تشیع در قالب 124 صفحه به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در آلمان، چاپ و منتشر شد.در این شماره از فصلنامه، مقالات و مطالبی چون نوشتار مدیر مسئول سهم یوزف هامر پورگشتال در معرفی ادبیات فارسی در دوره قاجار، نگاهی به باورهای آخرت‌شناسی فردی در عقاید گنوسی و مانوی، یک شاه اسماعیل و این همه زیارت قرآن و درنگی در پدیده جعل کتابت قرآن به نام امامان شیعه آمده است.حکمت متعالیه چونان روشی برای تفسیر؛ بازخوانی شرح ملاصدرا بر کتاب الکافی کلینی، «نخستین واکنش‌ها به الحیره و احیاء یا اصلاح: اجتهاد در دوران مدرن» از دیگر مطالب این فصلنامه به شمار می‌رود.اشپکتروم ایران، فصلنامه رایزنی فرهنگی ایران در آلمان است که از سال 1988 میلادی به این سو انتشار می‌یابد. هدف‌ از انتشار این‌ فصلنامه‌ معرفی‌ عناصر اصیل‌ فرهنگی‌ ایرانی ـ اسلامی‌ به‌ اندیشمندان‌ کشورهای‌ آلمانی‌ زبان‌ و نیز، تعمیق تعاملات فرهنگی میان دو ملت آلمان و ایران است‌. این‌ فصلنامه‌ یکی‌ از منابع‌ تحقیقاتی‌ ایرانشناسان و اسلام‌شناسان آلمانی زبان‌ به‌ شمار می‌آید.

 

آیت الله شیخ عیسی قاسم دچار وخامت جسمی شد

پایگاه خبری العهد نیوز به نقل از منابع ویژه خود از وخامت جسمی آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان بحرین خبر داد.این پایگاه نوشت: آیت الله قاسم به دلیل وضعیت جسمی نامطلوبش تحت بررسی گاستروسکوپی(آندوسکوپی معده، مری و دوازدهه) قرار گرفته است.العهد افزود: معاینات پزشکی همچنین نشان داده است که آیت الله قاسم از ناحیه لگن  نیز دچار شکستگی شده و قادر به حرکت نیست.پایگاه مذکور به نقل از منابع خود افزود: شکستگی لگن آیت الله قاسم در پی افتادن وی در منزلش رخ داده است.

 

نصب مجسمه الهه هندو در کنار مسجد خشم علمای اسلامی هند را برانگیخت

شهرداری شهر لاکنو در ایالت اوتار پرادش هندوستان تصمیم به نصب یک مجسمه مربوط به یکی از الهه های هندو در خارج مسجد طالع ولی، یکی از مساجد این شهر گرفته است که این اقدام انتقادات زیادی را از سوی جامعه مسلمانان برانگیخته است. علما و روحانیون اسلامی در هندوستان این اقدام را محکوم کرده اند.گفتنی است این مسجد باستانی که متعلق به چند قرن پیش می باشد، پیش از این نیز درگیری هایی با هندوها که مدعی شده بودند نام مسجد از نام این الهه هندو گرفته شده بود داشته است.هرچند این منطه تحت نظارت باستان شناسی هندوستان قرار دارد و مقامات شهری برای نصب این مجسمه نیاز به اجازه آنان دارند. در این میان علماء و روحانیون نیز مخالفت شدیدشان را با ساخت این مجسمه اعلام کرده و گفته اند در صورت برپایی این مجسمه در کنار مسجد مردم دیگر برای برپایی نماز جماعت در این مکان حضور نخواهند یافت. فضل منان امام جماعت مسجد طالع ولی اظهار داشت که پیشنهادهای مشابهی در سال های 1993-94 برای ساختن این مجسمه صورت گرفته است که به دلیل مخالفت های شدید اجرایی نشده اند. منان در ادامه تاکید کرد که آن ها این مسئله را به مقامات بالاتر ارجاع خواهند داد.

 

رسوایی آزارهای جنسی کودکان توسط اعضای کلیسای استرالیا وارد مراحل جدیدی شد

رسوایی آزارهای جنسی کودکان توسط اعضای کلیسای استرالیا وارد مراحل جدیدی شده است.درحالیکه وزیر سابق اقتصاد واتیکان به جرم لاپوشانی آزار جنسی کودکان توسط اعضای کلیسای استرالیا در حال محاکمه است، اسقف آدلاید به همین اتهام به ۱۲ ماه زندان محکوم شده است. گفتنی است رسوایی آزار جنسی کودکان در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در استرالیا ابعاد گسترده‌ای دارد که مشخص نیست کلیسا بتواند از زیر بار آن شانه خالی کند.

 

الازهر و اوقاف مصر بر سر صدور فتوا به بن بست خوردند

شیخ عبای شومان نمانیده الازهر گفت: مدتی است که جنجالی رسانه ای و بیهوده در مورد قانون صدور فتوا که در دست کمیته دینی پارلمان در حال بررسی است به راه افتاده به گونه ای که این جنجال نشان دهنده نوعی درگیری میان الازهر و اوقاف است.شومان تاکید کرد: برخی ادعا می کنند که هیئت علمای بزرگ الازهر از پاسخگویی ائمه جماعت وابسته به اوقاف به پرسش های نمازگزاران و بیان مسائل شرعی در سخنرانی های آنها جلوگیری می کنند، در صورتی که این ادعا درست نیست.عباس شومان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اختلاف واقعی ما با اوقاف در این است که چه نهادی حق دارد شایستگی افراد را جهت صدور فتوا احراز کند و این امری ضروری است و باید گفت هیچ کشوری در جهان به اندازه ما از این نظر دچار بی نظمی نیست؛ چراکه در تمام کشورهای اسلامی نهادی برای مدیریت افتا وجود دارد و افراد شایسته برای این کار را تایید می کند و در کشور ما نیز قانون ارائه شده توسط هیئت علمای بزرگ الازهر این شرایط را مشخص کرده است؛ چرا که الازهر مسئول امور دینی مصر است و می تواند افراد شایسته و متولیان امر فتوا را تایید کند و بنا بر این نیازی به این همه جنجال و فریب دادن مردم نیست.

 

اوقاف مصر امامان جماعت مصر را مسلط به زبان های خارجی میکند

محمد مختار جمعه، رئیس وزارت اوقاف مصر اعلام کرد به امامان جماعتی که دروس زبان خارجه که توسط این وزارتخانه برگزار می‌شود را با موفقیت پشت سر بگذارند، 3 هزار و 355 دلار جایزه می‌دهد.در این برنامه قرار است خطیبان و امامان جماعت در کلاس‌های زبان اساتید دانشگاه الازهر که بین دو هفته تا یک سال (با توجه به سطح شرکت‌کنندگان) زمان می‌برد، شرکت کنند. کسانی که با موفقیت این دوره‌ها را به پایان برسانند، برای ایراد خطبه به مناطق گردشگری مانند شرم‌الشیخ واقع در استان سینای جنوبی و شهر غردقه واقع در استان بحرالاحمر فرستاده می‌شوند.این خطبه‌ها که یک ساعت طول می‌کشد و به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه ایراد می‌شود، از طریق وب سایت وزارت اوقاف این کشور نیز قابل دسترسی است.این در حالی است که محمد السخاوی مشاور بازاریابی که تا کنون در آژانس‌های مسافرتی بزرگ مصر کار کرده است، برگزاری این خطبه‌ها را با هدف جذب گردشگران بیهوده خوانده و گفته است: گردشگران به منطقه‌ای سفر می‌کنند که امن، تمیز و قانون‌مند باشد و مصر بر خلاف ترکیه، اندونزی، مراکش و مالزی که همگی کشورهای اسلامی هستند، چنین ویژگی‌هایی را کمتر دارد.وی افزود: اینکه گردشگران باور کنند مسلمانان مردمانی صلح‌طلب هستند تأثیر چندانی در انتخاب مصر به عنوان مقصد گردشگری ندارد، اما می‌تواند اسلام‌هراسی را کاهش دهد و تصویر مخدوش‌شده از مسلمانان در جهان را به رغم تلاش‌های غرب اصلاح کند.

 

یک مرکز آمریکایی از محاکمه و حبس علمای شیعه در بحرین بشدت انتقاد کرد

مرکز آمریکایی دموکراسی و حقوق بشر از هدف قرار گرفتن علمای شیعه بحرین توسط نظام آل خلیفه به شدت انتقاد کرد.این مرکز اظهار داشت که نیروهای آل خلیفه در سال 2017 بیش از 70 تن از علمای شیعه در این کشور را احضار و بازداشت و محاکمه کرده است.در ادامه این پیام آمده است: دولت بحرین بر سیاست تبعیض برنامه ریزی شده علیه اغلبیت ساکنان شیعه در این کشور تمرکز کرده است. این تبعیض در مراحل مختلف زندگی عمومی مردم در بحرین رواج داشته و حقوق دینی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در این کشور مورد تجاوز قرار می گیرد.مرکز دموکراسی و حقوق بشر تصریح کرد: شیخ محمد المقداد و شیخ عبدالجلیل المقداد و شیخ سعید النوری از علمایی هستند که در سال های 2011 و 2012 به حبس ابد محکوم شده اند.این مرکز ادامه داد: تعداد دیگری از روحانیان نیز به حبس محکوم شده اند که برجسته ترین آنها شیخ میرزا المحروس و شیخ عبدالهادی المخضر و سید مجید المشعل (رئیس مجلس اسلامی علمای شیعه) به شمار می آیند.این مرکز آمریکایی همچنین خاطرنشان ساخت که شیخ حسن النجاتی (نماینده آیت الله سیستانی) و آیت الله شیخ عیسی قاسم نیز با سلب تابعیت مواجه شده و شیخ عیسی قاسم در اقامت اجباری قرار دارد.مرکز دموکراسی و حقوق بشر از دولت بحرین خواست به مفاد قانون بین المللی حقوق بشر پایبند بوده و محاکمه شهروندان شیعه را متوقف سازد.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله نوری همدانی تکذیبیه صادر کرد

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله العظمی نوری همدانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آنچه به معظم‌له در دیدار دکتر واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری نسبت داده شد تکذیب می‌گردد.در این اطلاعیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به تحریف سخنان مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته توسط سایت خبری قم نیوز، به اطلاع می‌رساند آنچه به معظم‌له در دیدار دکتر واعظی رئیس محترم دفتر ریاست جمهوری نسبت داده شد تکذیب می‌گردد و فرمایشات این مرجع تقلید همانطور که قبلاً هم گفته شد فقط از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی منتسب به ایشان قابل استناد است.

 

رهبر انقلاب از کار جهادی امام‌جمعه خرمشهر قدردانی کردند

به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌اللهالعظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در پیغامی شفاهی از اقدام پیگیرانه و حضور میدانی امام‌جمعه‌ خرمشهر برای رفع مشکل آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان و روستاهای هم‌جوار قدردانی کردند.در هفته‌ اخیر به دنبال شکسته شدن خط لوله‌ انتقال آب غدیر که آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان و مناطق هم‌جوار را تأمین می‌کرد، مردم این دو شهر با مشکل جدی آب شرب مواجه شدند. در پی این مسئله، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد امام‌جمعه‌ خرمشهر ضمن حضور در کنار کارگران تعمیر این خط لوله در هویزه، به‌صورت نمادین و برای تسریع امور اقدام به جوشکاری این خط لوله کرد و از نزدیک پیگیر حل مشکل آب شرب مردم منطقه شد.رهبر انقلاب اسلامی پس از اطلاع از این اقدام ایشان، در پیغامی از حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد قدردانی کردند.

 

حجت الاسلام معصومی نیا، سواری مجانی را خط زد

حجت الاسلام غلامعلی معصومی‌نیا،مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی بیان داشت:موضوعی در علم اقتصاد با عنوان «سواری مجانی» وجود دارد که براساس آن وقتی در یک کاری، منافع عمومی وجود دارد، هرکسی میگوید دیگران این کار را انجام میدهند بنابراین اگر من هم این کار را انجام ندهم اتفاق خاصی رخ نمی‏دهد و افراد به دنبال سواری مجانی هستند.در این صورت هرکسی همین حرف را میزند و در نتیجه منافع عمومی به خطر میافتد؛ چراکه همه باید برای رفع مشکل کمک کنند اما این اتفاق رخ نمیدهد.مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: آموزه‌های اسلامی این را قبول ندارد و میگوید شما در هر فعالیتی که انجام میدهید باید منفعت خود و دیگران را در نظر بگیرید. چون هم عقلانیت اقتضاء میکند که بتوانیم از منابع موجود استفاده کنیم و هم اینکه خدا و پیغمبر از این کار ما راضی می‌شوند. آنان تأکید بسیاری بر خدمت به دیگران دارند و پاداش بسیاری هم برای آن در نظر گرفتهاند. اگر ما یک لیوان آب به دست دیگران بدهیم، پاداش بسیاری دارند و این در قرآن و سنت آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha