جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام اکبری - مرکز خدمات

حوزه/ حجت الاسلام اکبری گفت: در اسلام حتی به جزئیات در خانه سازی پرداخته شده، ولی کمتر در جامعه گفته شده است و ما از آنچه توصیه شده دور شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  اکبری امروز در همایش «حوزویان مهندس»  ضمن خیر مقدم به طلاب مهندس گفت: در قرآن کریم 71 بار مسئله "بیوت" مطرح شده که 55 بار به عنوان مکانی استفاده شده است که انسان برای سکونت خود انتخاب می‌کند که نشان دهنده نگاه مادی و معنوی قرآن و معارف دینی به مسئله مسکن است.

وی بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید که شما را در زمین آفریدیم و خواستیم که زمین را آباد کنید؛ پس نفس آباد کردن زمین از نگاه قرآنی یک ارزش و یک دستور است و هم افراد و هم دولت‌ها به آن امر شده‌اند.

معاون مسکن مرکز خدمات گفت: مسئله به این مهمی از نگاه تیزبین اهل‌بیت(ع) نمی‌تواند مغفول واقع شود و توصیه‌های بسیاری در کلام معصومین در مورد مسکن به وفور یافت می‌شود.

وی تصریح کرد: اسلام به مسئله مسکن نگاه قدسی و معنوی دارد و برای محل سکونت ارزش قائل است.

حجت الاسلام  اکبری گفت: در روایات، خانه محل ذکر و تلاوت آیات خداوند معرفی شده است و مستحب است انسان در خانه مکانی برای ذکر و نیایش داشته باشد و بسیاری از بزرگان ما نیز منازلشان محراب داشته‌اند.

وی افزود: علاوه بر بعد معنوی در اسلام به بعد مادی محل سکونت نیز تأکید شده است و در روایت داریم وقتی می‌خواهید خانه‌ای بسازید در جای غصبی نباشد و یا با پول ربا ساخته نشود.

معاون مسکن مرکز خدمات گفت: در روایت است که خانه شما نباید بالاتر از خانه همسایه باشد تا بلندی خانه شما باعث نشود نسیم به خانه همسایه نرسد.

وی عنوان کرد: در اسلام حتی به جزئیات در خانه‌سازی پرداخته شده است ولی کمتر در جامعه گفته شده است و ما از آنچه توصیه شده دور شده‌ایم.

حجت الاسلام  اکبری گفت: ده‌ها روایت داریم که خانه باید نظیف باشد و همچنین سرویس بهداشتی خانه در دورترین و پنهان‌ترین مکان خانه باشد.

وی ابراز داشت: اسلام تجمل را دوست ندارد و در جایی که می‌گوید خانه بزرگ باشد از خانه ساده صحبت می‌کند.

معاون مسکن مرکز خدمات گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند اولین چیزی که انسان باید بخرد خانه است و اگر مشکلی هم برای او پیش آمد و مجبور شد وسایل خانه‌اش را بفروشد آخرین چیز باید خانه‌اش باشد.

وی با بیان اینکه در جامعه اسلامی نگاه به مسکن نگاه سرمایه‌گذاری نیست گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند اگر بی‌جهت خانه‌ات را فروختی برکت از پولت می‌رود و در روایت دیگری داریم اگر خانه‌ات را فروختی با پولش خانه دیگری بخر.

حجت الاسلام  اکبری ادامه داد: بهترین کسانی که می‌توانند نگاه دینی به امر مسکن را ترویج کنند شما مهندسان هستید که خود طلبه بوده یا از خانواده حوزویان هستید

وی بیان کرد: این همایش برای دستیابی به این هدف و تجلیل از شما عزیزان به دستور رئیس مرکز خدمات برگزار شده است و امیدواریم مباحثی که مطرح می‌شود فضایی را برای ایجاد انسجام بین دوستان روحانی و طلبه به وجود آورد که در این موضوع مؤثر باشند.

معاون مسکن مرکز خدمات با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز خدمات همسو با رسالت حوزه است گفت: مرکز خدمات از یک صنف خاصی حمایت نمی‌کند بله رسالت مرکز خدمات حمایت از مأموریت حوزه است.

وی تصریح کرد: بر اساس این رویکرد خدمات مسکن به صورت هدفمند ارائه می‌شود و طلبه‌هایی که مؤثرند و تلاش بیشتری دارند بیشتر حمایت می‌شود و تاکنون نیز با حمایت‌های مرکز خدمات بیش از 15 هزار نفر خانه‌دار شده‌اند.

حجت الاسلام  اکبری اولویت دادن به نخبگان و اساتید، توجه به مناطق محروم، تمرکززدایی از قم، توزیع روحانیت در اقصی نقاط کشور و یک شهر با نگاه مسجد محوری از دیگر سیاست‌های مرکز خدمات در حوزه مسکن است.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha