جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی

حوزه/ یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه در مکتب امام صادق (ع) «دانایی» ملاک انقلابی گری است، گفت: امام صادق (ع) بنیانگذار جنبش‌های علمی در اسلام است.

حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به سالروز شهادت امام صادق(ع) و نقش ایشان در ترویج اسلام ناب محمدی(ص)، اظهار داشت: وجود مبارک امام‌ صادق(ع) در سایه آرامش نسبی که به‌واسطه فداکاری سیدالشهدا(ع) بر تاریخ سرگذشت شیعیان حاکم شد توانستند به ترویج تئوریک مذهب جعفری بپردازند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: «مقاومت‌های عالمانه» امام ششم در برابر «مخالفت‌های عامیانه»، شرافت عقلی و علمی اسلام را به رخ تمام مکاتب جهان کشید.

وی با بیان اینکه جعفر بن محمد(ع) به ما آموخت که اگر بنیان عاقلانه و عالمانه اسلام به معرض نمایش دربیاید حتی مخالفان هم مجبورند سر تعظیم فرود بیاورند، افزود: ایشان با سیره عملی به شیعیان آموخت که پیروان مکتبی که اساس آن حکمت و عقلانیت است در برابر فحاشی‌های جاهلانه نه‌تنها مقابله‌به‌مثل نمی‌کنند بلکه با سعه‌صدر از این تهدیدها فرصت‌هایی برای جذب حداکثری قلوب مشتاقان حقیقت فراهم می‌آورند.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه در مکتب امام صادق(ع) «دانایی» ملاک انقلابی گری است و هرکس که بیشتر داد و فریاد می‌کند انقلابی‌تر نیست، خاطرنشان کرد: انقلابی در مذهب جعفری عاقلانه و مدّبرانه بررسی می‌کند، می‌اندیشد و در عمل، عاشقانه به میدان می‌آید و هنرمندانه در بستر «مظلومت و اقتدار» به ترویج اسلام می‌پردازد.

وی افزود: اگر امروز مبلغان بتوانند ترکیب خیره‌کننده عناصر «عقلانیت و احساس» را در مکتب امام صادق(ع) استخراج و به زبان روز به مردم ارائه کنند کمتر کسی می‌ماند که شیفته این سبکِ ایمان ورزی به خداوند متعال نشود.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: توجه امام صادق(ع) به‌عنوان بنیانگذار جنبش‌های علمی در اسلام، به احیای روضه امام حسین(ع) و تعظیم گریه بر مصائب ایشان برای اهل علم پیام مشخصی دارد و آن ابتر بودن شعورِ فارغ از شور است.

وی تصریح کرد: غالب کسانی که امروز جاهلانه در پز روشنفکری تخریب جایگاه روضه و روضه‌خوانی را می‌کنند اگر به سیره عملی امام صادق(ع) و روش استفاده هنرمندانه ایشان از این ابزار گسترش مفاهیم دینی دقت کنند به‌شرط عدم عناد و لجاجت، متوجه اشتباه خود می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha