جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ همایش علما و فرهنگیان و ضرورت حضور تاثیرگذار بر اوضاع افغانستان، موانع و راهکارها

حوزه/ رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان گفت: امروز جبهه حق خواهی درافغانساتان از جانب علما حامی ندارد به این دلیل که وضعیت علما از درون نامناسب است و هم سویی، تشکل و سازمانی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان پیش از ظهر چهارشنبه درهمایش علما و فرهنگیان و ضرورت حضور تأثیر گذار بر اوضاع افغانستان، موانع و راه کارها که در مرکز فرهنگی یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار شد، با بیان حضور علما از گذشته تا کنون در افغانستان، اظهار داشت: حضورعلما و فرهنگیان به ویژه در افغانستان ضرورت جدی دارد.

وی افزود: با همه حضوری که این اقشار دارند اما آن ثمره و نتیجه ای که باید داشته باشند هنوز به دست نیامده و لذا موانعی وجود دارد تا نمی گذارد حضور علما و فرهنگیان در افغانستان ان نتیجه مطلوب را داشته باشد.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان گفت: یکی از این موانع عدم حضور گسترده علما و فرهنگیان در افغانستان است؛ ما علمای زیادی در سطح کشور و بیرون از آن داریم که تعدادی از آن ها همچنان در صحنه حضور فعال و جدی و گسترده ندارند.

وی با اشاره به اینکه این عدم حضور گسترده باعث شده نتیجه حضور علما نتیجه مطلوب  نباشد و باعث تحول نشود، تصریح کرد: مانع دوم عدم تاثیر گذاری حضور علمای حاضر در افغانستان است.

حجت الاسلام  حسینی مزاری با بیان اینکه ما درافغانستان نیاز به تحول و دگرگونی داریم تا مردم را از بحران موجود نجات دهد و به سمت پیروزی و ترقی سوق بدهد، گفت: تحول در افغانستان در صورتی به وجود خواهد آمد که دو کار صورت بگیرد اول ارتقا اگاهی مردم و دیگرمبارزه جدی با دشمن.

وی ادامه داد: مبارزه ما با دشمن نباید صرفا تدافعی باشد و بنشینیم دست روی دست بگذاریم و ببینیم دشمن چه توطئه ای برای ما دیده است و باید مبارزه تهاجمی علیه دشمن داشته باشیم و در تولید محتوا پیش قدم باشیم.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان با بیان اینکه عامل اصلی بیداری مردم و مبارزه با دشمن بر عهده علما و فرهیختگان است، گفت: در افغانستان علما در هر سطح و موقعیتی می توانند اثر گذار باشند و کار مثمر ثمر انجام بدهند و لذا اینکه ایجاد تحول نمی شود و حضور آن ها آنگونه که باید مؤثر نیست چون حرکت آن ها جریان ساز نیست.

وی با بیان اینکه حرکت علما باید جریان ساز باشد، افزود: اگر علاقه داریم در افغانستان ایجاد تحول شود حرکت علما و فرهنگیان باید جریان ساز باشد آنگاه بستر ساختن فرهنگ ایجاد می شود و فرهنگ سازی صورت می گیرد که در این صورت فرهنگ عمومی مردم ارتقا پیدا می کند و به دنبال آن بیداری و ارتقا اگاهی و تحول ایجاد می شود.

حجت الاسلام حسینی مزاری مطرح کرد: برای این که حرکت ها جریان ساز باشد باید مؤلفه هایی را مد نظر قرار دهیم که اولین مؤلفه اشراف عالم و روحانی و فرهنگی نسبت به آن وظیفه و برنامه ای که انجام می دهد است و عالم  درمعنای واقعی عالم باشد.

وی ابراز داشت: مؤلفه دیگر حرف زدن وموضع گرفتن است و عالم و روحانی باید بتواند سخن بگوید و در موقعی که لازم است در برابر باطل و حمایت از حق موضع بگیرد.

علما و روحانیون در افغانستان در موقیتی نیستند که به راحتی موضع خود را اعلام کنند

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان  با بیان اینکه امروز معضلی که در جهان است به خصوص در افغانستان این است که علما و روحانیون ما در موقعیتی نیستند که به راحتی موضع بگیرند و حرف بزنند گفت: در امور داخلی موضع گیری علما روشن نیست این در صورتی است که هر زمانی عالمی موضع گرفته موج و حرکتی ایجاد شده و زمانی که موضوع گیری علمای ما روشن نبوده مردم در سردرگمی به سر خواهند برد.

وی با تأکید بر این که اگر ما توقع جریان سازی در کشور را داشته باشیم باید این سکوت مرگ بار را بشکنیم و موضوع گیری داشته باشیم، افزود: حرف و موضع گیری ما نیز باید بر اساس تحلیل سیاسی باشد.

حجت الاسلام  حسینی مزاری با اشاره به اینکه اگر روحانی روح سیاسی و تحلیل درستی از وضعیت سیاسی جامعه خود نداشته باشد در مسیر غلط گام بر خواهد داشت، اظهار کرد: به عنوان مثال روحانی که در حمایت از پیمان استراتژیک در امریکا برامد یا در پارلمان برخی علما کارت سبز به حضور امرکیا بلند کردند.

وی عنوان کرد: امروز تمام مسائل افغانستان ارتباط دارد به شبکه های خارجی و قوای نظامی غربی و یک روحانی که باید به نفع مردم و مکتب و مذهب حرف بزند و موضع بگیرد در مخالفت از منافع مردم و دین حرف می زند و در کنار دشن قرار می گیرد.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان با بیان اینکه جامعه که روح و تحلیل سیاسی نداشته باشد باید برده باشد و شخصیت هایی که به دور از تحلیل سیاسی و برداشت سیاسی از اوضاع جامعه باشند باید نوکران آمریکا باشند، گفت: اگر یک فرد از علما حرکتش جریان ساز باشد همان یک نفر مانند امام خمینی(ره) می تواند حرکت درست انجام دهد و امروز حرکت امام جریان ساز شده است.

عدم هماهنگی مدارس علمیه در افقانستان

وی به تشکیلاتی عمل کردن علما اشاره کرد و افزود: معضلی که در سطح علمای خود داریم پراکنده کاری است و ما امروز هزارن نفر روحانی داریم در سطح داخل و ایران و سایر کشور ها که باید با ایجاد تشکل هایی با یکدیگر فعالیت و ارتباط هم سو داشته باشند؛ امروز در افغانستان علمای ما وضعیت هماهنگی ندارند و دو حوزه علمیه هماهنگ را نمی بینیم و دو مدرسه علمیه که نظام اموزش واحد و هماهنگ داشته باشند وجود ندارد و آن همسویی لازم بن آن ها برقرار نیست.

حجت الاسلام  حسینی مزاری با بیان اینکه امروز جبهه حق خواهی درافغانساتان از جانب علما حامی ندارد به این دلیل که وضعیت علما از درون نامناسب است و هم سویی، تشکل و سازمانی وجود ندارد، گفت: اگرعالمی حرف بزند و موضع بگیرد اما کار تشکیلاتی نکند کار به جایی نخواهد برد.

وی تصریح کرد: باید مراتب تحصیلی ما از نظر علمی بالا برود و موضع گیری های ما مشخص شود و در برابر طاغوت بیایسیتم و مبارزه کنیم.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان گفت: اگر حاکمیت افغانستان را حاکمیت صالح می دانیم باید از آن حمایت کنیم و این حاکمیت فعلی که در معرض تهاجمات مختلف بیرونی و درونی قرار دارد ما به عنوان علما باید در کنار ان باشیم و اگر مشکلی دارد با انتقاد مشکلاتش را رفع نماییم.

وی ادامه داد: مردم افغانستان نیاز به حضور علمایی دارند که جریان ساز باشند و در رأس رهبری مردم قرار بگیرند ومردم را نجات دهند چرا که مردم ما امروز سرگردان اند و نمی دانند چه کنند و علما به عنوان مشعل داران راه هدایت و تعلیم و ترقی می توانند عمل کنند.

حجت الاسلام حسینی مزاری با بیان اینکه مرکز تبیان به عنوان یکی از تشکلات ولایی فعال در افغانستان با نزدیک به سه دهه با همه مشکلات در صحنه حضور دارد، افزود: دفتر فرهنگی و اجتماعی تبیان در قم راه اندازی می شود که هدفش ایجاد ارتباط سازنده با علما و فراهم آوردن زمینه حضور علما در عرصه های مختلف در افغانستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha