شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پرسش و پاسخ

حوزه/ خداوند از روح خود در کالبد آدم و فرزندان او دميده است؛ اين روح الهي با استعداد فوق‌العاده‌اي که در آن نهفته است، مي ‏تواند تجلي گاه انوار الهي و عظمت بخش انسان باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

* پرسش

ملاك برتري انسان بر ساير مخلوقات چيست؟ گفته مي‌شود که اين برتري به خاطر اين است که انسان با اختيار خود خوب و بد را انجام مي‏دهد! اگر ملاک اين است، پس جن هم همين‌گونه است؛ چون جن هم كافر دارد و هم مؤمن. پس ملاك برتري انسان بر جن چيست؟

* پاسخ

قرآن کريم آفرينش انسان را از خاک و آفرينش جن را از آتش و قبل از انسان مي‏داند(1) در برخي آيات قرآن، جن و انس به طور مشترک، مورد خطاب قرار گرفته‏اند و هدف از آفرينش آن‌ها پرستش خدا معرفي شده است(2).

بر خلاف آنچه مشهور در ميان مردم است که آن‌ها را "از ما بهتران" مي‏دانند، انسان از آن‌ها برتر است به دليل اينکه تمام پيامبران الهي از انسان‌ها برگزيده شده‏اند و گروهي از آن‌ها به پيامبر اسلام، که از نوع بشر است، ايمان آوردند و از او تبعيت کردند و واجب شدن سجده در برابر آدم بر شيطان، که بنا بر تصريح قرآن از طايفه جن بود(3) دليل بر فضيلت نوع انسان بر جن مي‏باشد(4).

و اما اينکه ملاک برتري انسان چيست؟ آنچه از قرآن فهميده مي‏شود، چند امر است:

1- علم انسان به اسماء و حقايق جهان هستي و استعداد شگرف او در علم و عمل و قرب الهي.

 قرآن مي‏فرمايد: وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا، تمامي اسماء را به آدم آموخت(5). تعليم در اين مورد جنبه تکويني داشته است؛ يعني خداوند اين آگاهي را در نهاد و سرشت آدم قرار داد، و به اين واسطه فضيلت نوع انسان بر ديگر موجودات اثبات شد. تعليم اين حقايق، به انسان و استعداد او در فراگيري آن‌ها، مخصوص حضرت آدم علي نبينا و آله و عليه السلام نيست، بلکه علم و دانش در نوع انسان، به وديعه گذارده شده و همواره به تدريج، آثارش در نسل او ظاهر مي‏شود و چنانچه فرزندان آدم در راه هدايت گام بردارند، مي‏توانند آن علم را از مرتبه قوه به فعليّت، برسانند(6).

2- دميده شدن روح الهي در انسان؛ قرآن به صراحت مي‏فرمايد: خداوند از روح خود در کالبد آدم و فرزندان او دميده است(7) اين روح الهي با استعداد فوق‌العاده‌اي که در آن نهفته است، مي‏تواند تجليگاه انوار الهي و عظمت بخش انسان باشد.

آيه 7 - 8 سوره سجده اين بعد معنوي را در همه فرزندان آدم موجود مي‏داند.

3- خليفةاللَّه بودن نوع انسان. منظور نمايندگي خدا در زمين است، زيرا سؤالي که بعد از اين فرشتگان مي‏کنند و مي‏گويند: نسل آدم ممکن است فساد و خونريزي نمايند و نمايندگي خدا در زمين با اين کارها نمي‏سازد، متناسب با همين معنا است(8).

امام صادق (ع) مي‏فرمايند: فرشتگان بعد از آگاهي از مقام آدم، دانستند که او و فرزندانش سزاوارترند که خلفاي الهي در زمين و حجت‏هاي او بر خلق باشند(9).

مرحوم علامه طباطبائي مي‏فرمايند: خلافت انسان در زمين منحصر به حضرت آدم (ع) نيست، فرزندان او هم در اين امر شريکند(10).

اين امتيازات درباره انسان و مخصوص اوست و نشان مي‏دهد که مقام انسان والاتر از مقام جن است. تحقيقاً اين برتري موجب پيشرفت او از نظر معلومات و مفاهيم ذهني و معنوي و نيز از نظر پيشرفت و ترقي اجتماعي و صنعتي شده است. در حالي که ملائکه و جن همان‌طور که آفريده شده‏اند و در محدوده اختياري که دارند، زندگي مي‏کنند.

 

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

1. تفسير نمونه ج25، تفسير سروه جن مراجعه بفرماييد

2. ترجمه الميزان، ج1، ص417

 

پي‌نوشت‌ها

1. الرحمن/14-15، حجر/27

2. الذارايت/56، الرحمن/33

3. كهف/50

4. آيةاللَّه مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج24، ص155

5.  بقره/31

6. ترجمه تفسير الميزان، ج1، ص147، مركز فرهنگي رجاء

7. حجر/29 و الم سجده/7-8

8.  مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج1، ص172

9.  همان، ص173 نقل روايت از معاني الاخبار

10. الميزان، ج1، ص116، چاپ مؤسسه مطبوعاتي اسماعيليان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha