جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست رئیس مرکز خدمات و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

حوزه/ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: ائمه جمعه سرپرستی برای جامعه روحانیت در شهرها هستند و هر کدام از آنها می‌توانند بازویی برای مرکز خدمات برای خدمت به حوزویان و تحقق رسالت این مرکز باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با حضور در مرکز خدمات با رئیس و جمعی از مسئولان این مرکز درباره رسالت، مأموریت و مشکلات ائمه جمعه کشور گفتگو کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در این دیدار با اشاره به جایگاه ویژه ائمه جمعه گفت: مأموریت ائمه جمعه بسیار متنوع و دشوار است و مباحث تربیتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در شهرها و مناطق مختلف کشور تنها بخشی از مأموریت این عزیزان است.
وی با بیان اینکه 900 نفر در کشور در جایگاه امامت جمعه در حال فعالیت هستند، افزود: بسیاری از ائمه جمعه با توجه به اینکه شهریه آنها ناچیز است ولی بر اساس تشخیص وظیفه به مناطق بد آب و هوا و کم امکانات می‌روند و به وظیفه خود عمل می‌کنند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: ائمه جمعه سرپرستی برای جامعه روحانیت در شهرها هستند و هر کدام از آنها می‌توانند بازویی برای مرکز خدمات برای خدمت به حوزویان و تحقق رسالت این مرکز باشند.
در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین ربانی به تشریح فعالیت‌های مرکز خدمات پرداخت و به طرح این مرکز در تشکیل پرونده سلامت طلاب و روحانیان اشاره کرد و گفت: مقدمات این طرح آماده شده است و به تدریج در دو مرحله سنجش سلامت جامعه هدف و تشکیل پرونده انجام می شود.
وی تصریح کرد: در مرحله اول طلاب ورودی به حوزه‌های علمیه آزمایش‌های سنجش سلامت را طی می‌کنند و برای آنها پرونده سلامت تشکیل می‌شود و در مرحله بعد اساتید و ائمه جمعه به لحاظ اثرگذاری و نیاز جسمی این قشر، قرار دارند.
رئیس مرکز خدمات حوزه گفت: سنجش‌های سلامت، ما را از بسیاری از بیماری‌ها مطلع می‌کند که اگر دیر تشخیص داده شوند فرصت‌های بسیاری برای درمان از دست می‌رود و با این پیشگیری‌ها از درمان پرهزینه و مزمن شدن بیماری جلوگیری می‌شود.
وی به رویکرد مرکز خدمات در توانمندسازی خانواده‌های طلاب در عرصه معیشت اشاره کرد و افزود: تلاش ما این است که خانواده‌های طلاب توانمند شوند و بتوانند در عرصه‌های فرهنگی و صنایع‌دستی هنری را فرا بگیرند تا هزینه‌های زندگی خود را کمتر کنند.
حجت الاسلام و المسلمین ربانی گفت: مرکز خدمات متعلق به ولایت است و می‌تواند پشتیبان خوبی برای تحقق اهداف مقام معظم رهبری و مأموریت‌های حوزه و به‌ویژه ائمه جمعه باشد.
وی با بیان اینکه ائمه جمعه محور پیشبرد مسائل فرهنگی و تربیتی در هر شهری هستند، ابراز داشت: امام جمعه محور حوزه و پدری برای روحانیت شهر و منطقه است و می‌تواند کانونی باشد برای اینکه ما بتوانیم رسالت خود را بهتر انجام دهیم.
رئیس مرکز خدمات حوزه گفت: ائمه جمعه می‌توانند در شناخت طلاب نیازمند و موارد خاصی که برای روحانیان پیش می‌آید در کنار مرکز خدمات باشند و در ارتقا بخشی و متناسب‌سازی فعالیت‌های این مرکز با توجه به نیازهایی که متغیر است با مرکز خدمات همکاری کنند.
حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات در این جلسه ابراز امیدواری کرد این ارتباط و همکاری برای نهاد حوزه و روحانیت برکات بسیاری داشته باشد.
وی به تغییر رویکرد مرکز خدمات از خدمات محوری به رسالت محوری اشاره کرد و گفت: رویکرد هدفمندی خدمات و رویکرد فرهنگی خانواده محور دو رویکرد حاکم بر همه فعالیت‌های مرکز خدمات است.
معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات افزود: توسعه خدمات مرکز از مادی به فرهنگی و عاطفی از دیگر رویکردهای مرکز در چند سال گذشته بوده است.
وی بیان کرد: رویکردهای مرکز خدمات باعث شده است مرکز خدمات عملاً به مرکز پشتیبانی از نهاد حوزه و روحانیت تبدیل شده و رکن خانواده در کانون اصلی فعالیت‌های مرکز قرار گیرد و این مرکز در آستانه اثرگذاری بیشتر و واقع گسترده‌تری در حوزه روحانیت قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده با بیان اینکه در عرصه خانواده و امور فرهنگی بر اساس سند راهبردی و اسناد بالادستی سه مسئله به عنوان اهداف اصلی این عرصه در نظر گرفته شده است گفت: هویت بخشی به خانواده روحانیان، مشارکت خانواده‌ها با روحانی در تحقق رسالت آنها و تحکیم و تعالی خانواده روحانی سه هدف اصلی مرکز خدمات در این عرصه هستند.
وی تصریح کرد: ائمه جمعه به لحاظ فرهنگی و امور مرتبط با خانواده قطعاً می‌توانند یکی از گروه‌های خاص ذیل هدفمندی خدمات مرکز باشند و این دو مجموعه می‌توانند با هم‌افزایی و مشارکت یک برنامه جامع فرهنگی تهیه کنند.
معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: پیشنهاد می‌کنم یک برنامه خانواده محور با همکاری دو مجموعه تدوین شود و همه برنامه‌ها را بر اساس یک مطالعه هدفمند در یک بسته فرهنگی تدوین کنیم که به همه ابعاد مسائل خانواده توجه شود.
وی عنوان کرد: در این برنامه‌های فرهنگی ویژه خانواده‌ها می‌توانیم از برنامه‌های کنونی مرکز خدمات مانند اردوهای تابستانی که اثرگذارترین برنامه فرهنگی برای خانواده‌ها بوده و جزو برنامه‌های تثبیت شده است استفاده کنیم و این آمادگی وجود دارد که جزئیات همکاری‌ها در کمیته مشترکی تدوین شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین علائیان مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات گزارشی درباره فعالیت‌های این صندوق ارائه کرد.
وی بیان کرد: صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات از محلی برای پرداخت وام به یک مجموعه شبه بانکی تبدیل شده است و خدمات کارت مرکز خدمات که ذیل کارت بانک ملی صادر می‌شود امروز محل پرداخت امور مالی به جامعه هدف این مرکز است.
مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات گفت: غیرحضوری بودن خدمات یکی از ویژگی‌های صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات است و طلبه‌ها در هر نقطه از کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های این صندوق درخواست وام خود را ثبت کنند و فقط برای تحویل سند ضمانتی به مرکز مراجعه می‌کنند.

در ادامه جلسه دکتر حدادمنش سرپرست معاونت سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات توضیحاتی درباره فعالیت‌های مرکز خدمات در زمینه سلامت و بیمه‌های پایه و مکمل درمان ارائه کرد.
وی به برگزاری دوره‌های آموزشی فرهنگی سلامت و آموزش بهداشت است که مرکز در این چند سال گام‌های بلندی برداشته است و برای خانواده‌ها در مدارس و مجتمع‌های مسکونی برنامه‌هایی را اجرا می‌کند و در اجرای این طرح می‌توانیم از ظرفیت و ارتباطات ائمه جمعه استفاده کنیم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha