جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) یزدانشهر

حوزه/ نشست پژوهشی با موضوع «ایجاد انگیزه پژوهشی» با سخنرانی طیبه حقیقی، استاد حوزه خواهران، در مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) یزدانشهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم حقیقی در نشست «ایجاد انگیزه پژوهشی»، در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزدانشهر، گفت: برای رسیدن به راه مستقیم الهی باید در قرآن به صورت کاربردی تحقیق و بررسی شود.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: منظور اصلی پژوهش، تدبر عمیق در آیات قرآن و رسیدن به هدف نهایی قرآن که همان هدایت است، پس ابتدا به این نیت وارد پژوهش و تدبر در آیات می شویم تا جذابیت آیات را از لحاظ هدایت گری قرآن دریابیم.

وی افزود: هدف از پژوهش درحوزه های علمیه ابتدا همین نکته است که نسبت به آیات قرآن شناخت اجمالی داشته باشیم در این مورد مطالعه تفسیر بسیار با اهمیت است؛ یکی از ابزارهای کمک کننده برای این مهم نرم افزار جامع التفاسیر است، که با مطالعه واژه ها در تفاسیر مختلف از این نرم افزار و تجزیه و تحلیل آنها می توان به موارد مختلفی دست پیدا کرد.

حقیقی اظهار کرد: در دو مقوله ذیل می توان به کمک قرآن کریم به امر پژوهش پرداخت، پیداکردن یک لغت و معناشناسی آن(پیداکردن مترادف ومتضاد ) و پیداکردن یک موضوع کاربردی در قرآن.

استاد حوزه خواهران ابراز داشت: برای این کار به بررسی یک مثال می پردازیم واژه « بَشِّر »در آیه25سوره مبارکه بقره "(وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ). این واژه در این آیه مفهوم مثبت دارد ولی در آیه 58 سوره نحل (وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا)، این واژه مفهوم مثبت ندارد بلکه به معنی خبری است که رنگ صورت و چهره را تغییر می دهد.

 حقیقی تصریح کرد: برای مقوله دوم که پیدا کردن موضوعات کاربردی در قرآن بود به عنوان نمونه در همان سوره نحل آیه 58 رابطه صفات نحل(زنبور عسل) با صفات شیعه از دیدگاه قرآن و روایات را به عنوان یک موضوع می توان انتخاب کرد.

وی در پایان گفت: طلاب می توانند با این روش به معنا شناسی واژه های قرآن بپردازند و به دنبال آن به کمک همین واژه ها موضوعات کاربردی در قرآن پیدا کنند و از درس های آن در زندگی بهره بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha