جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رسانه ها

امروزه به جهت وفور بازیگران غیر دولتی چون رسانه ها که تعداد آنها به ۳۲ هزار شبکه نیز می رسد، کشورهای جهان به شدت بر همدیگر متاثر شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، دکتر ایرج مزارعی کارشناس روابط بین الملل؛  در یاددشتی به نقش رسانه ها و افکار عمومی جهان در انتخابات پارلمانی آمریکا پرداخت و نوشت: امروزه به جهت  وفور بازیگران غیر دولتی چون رسانه ها که تعداد آنها به ۳۲ هزار شبکه نیز  می رسد،  کشورهای جهان به شدت بر هم دیگر متاثر شده اند. بطوری که هر کشوری اگر بتواند فارغ از قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی، خود را به آن مجهز نماید قطعا بر روابط بین الملل تاثیر مضاعف در راستای منافع ملی خود خواهند داشت.

با این مقدمه که رسانه ها  و افکار عمومی نقش محوری در عرصه های مختلف جامعه دارند و به عنوان مثال فقط فیس بوک با حدود دو میلیارد مخاطب، پیش بینی می شود که شاهد حضور چشمگیر و نفوذ بیش از حد قدرتهای نوین جهان در قالب رسانه در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۴ نفر از صد کرسی سنا در ۶ نوامبر در کشور آمریکا باشیم.

 کاخ سفید و نهادها امنیتی آمریکا معتقدند که در حال حاضر هیچ گونه شواهدی دال بر نفوذ یا اخلال در زیر ساخت های آمریکا در انتخابات آتی وجود ندارد، اما تنها چیزی که می تواند کشورهای مخالف آمریکا را قادر به ممانعت از رای دادن، تغییر شمارش آرا یا تاثیر مستقیم بر نتایج انتخابات آمریکا کند،  وجود رسانه ها و افکار عمومی متاثر از آن در جهان می باشد.

این روزها شاهد این هستیم که با نفوذ انتشار سیاست های ضد و نقیض ترامپ در کشورش و جهان رسانه های مختلف نیز به شدت در حال آگاه بخشی به افکار عمومی آمریکا می باشند،  بطوری که عملا با اتحاد ۳۵۰ رسانه امریکایی  علیه ترامپ و اعلام برائت از جنگ کثیف ترامپ با رسانه ها  عملا زمینه ساز شکست حزب حاکم جمهوری خواه آمریکا در انتخابات فرا رو فراهم کرده اند. هر چند باید اعتراف کرد که خود آمریکا نیز تاکنون در انتخابات ۸۰ کشور جهان دخالت مستقیم و غیرمستقیم رسانه ای داشته است و بر همین اساس در صدر کشورهای مداخله گر در فرآیند انتخابات جهان با نفوذ مستقیم رسانه ای خود  بوده است.

بنابراین از آنجا که بازیگران و کشورهای جهان همه از همدیگر متاثر می شوند به نظر میاد که کشورهای مخالف سیاست امپریالیستی آمریکا با استفاده از ظرفیت رسانه ای خود به تبیین بیشتر سیاست های یک جانبه گرایی آمریکا در جهان  بپردازند، عملی که بر اساس آن بدون شک نتایج فرآیند انتخابات آمریکا از آن متاثر می پذیرد و احتمال تغییر چینش و ترکیب مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات آبان ماه  از جمهوری خواه به دموکرات را افزایش خواهد داد.

فلذا با این نگاه که ابزارهای تاثیرگذار بر افکار عمومی از دست دولت های اروپایی و آمریکایی خارج شده و اغلب کشورهای جهان  توانایی تاثیر گذاری بر همدیگر  را دارند و عملا جریان یکسویه خبررسانی از کشورهای توسعه یافته به سمت کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته تغییر است، عملا باید گفت که بازیگران غیر دولتی چون رسانه ها و افکار عمومی که از آن متاثر می شوند در عرصه تاثیرگذاری بر سیاست، قدرتمند تر شده اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha