جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ماهواره

​حوزه/ حجت الاسلام مرتضی خورشیدی، استاد حوزه علمیه کردستان گفت: دشمنان از توسعه دادن و فراگیر کردن شبکه های ماهواره ای برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت بسیاری را دنبال می کنند.

حجت الاسلام مرتضی خورشیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: در عصر جدید امکانات ارتباطی بسیار فراوان شده اند که این قضیه دارای دو جنبه منفی و مثبت است.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه افزایش تکنولوژی های ارتباطی بسیاری از مشکلات جامعه انسانی را حل کرده، بیان داشت: از سوی دیگر همین تکنولوژی به آفتی برای زندگی انسانها تبدیل شده است، به طوری که روز به روز او را از معنویات دور می سازد و از انسان موجودی ماشینی و مادی می سازد.

حجت الاسلام خورشیدی در ادامه به شبکه های ماهواره ای اشاره کرد و بیان داشت: امروز امکانات ارتباطی و دیش های ماهواره به راحتی در اختیار افراد قرار می گیرد که این می تواند ریسک بزرگی برای اخلاق جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آمار استفاده از ماهواره در خانواده های ایرانی بالا است، افزود: در دهه اخیر بسیاری از خانواده ها وسایل دریافت شبکه های برون مرزی یعنی ماهواره را وارد زندگی خود کرده اند که این امر لطمات بسیاری بر پیکر خانواده وارد آورده است.

حجت الاسلام خورشیدی در ادامه سخنان خود به برخی از جنبه های مخرب ماهواره در خانواده ها اشاره کرد و گفت: دشمنان از توسعه  و فراگیر کردن شبکه های ماهواره ای برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت بسیاری را دنبال می کنند. کشورهای غربی و مستکبر با استفاده از این شبکه ها دو هدف زیر را به صورت جدی دنبال می کنند. اولین هدف، دستیابی به اغراض سیاسی و اقتصادی است و دومین هدف نیز تلاش برای جهانی کردن فرهنگ غربی می باشد.

حجت الاسلام خورشیدی در ادامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره تهاجم فرهنگی دشمان نظام می فرمایند: «یکی از راه های تهاجم فرهنگی این بود که سعی کنند جوان‌ های مومن را از پایبندهای متعصبانه به ایمان همان چیزی که یک فرهنگ را نگه می دارد  منصرف کنند؛ مانند همان کاری که در قرنهای گذشته در اندلس(اسپانیای فعلی) کردند. جوان ها را درگیر عالم فساد، شهوت رانی و میگساری کردند. این کارها در حال حاضر دارد انجام می گیرد».

وی ادامه داد: امام خامنه ای همچنین در این باره می فرمایند:« دشمن از راه اشاعه‌ فرهنگ غلط، فساد و فحشا، سعی می‌کند جوآن‌های ما را از دست ما بگیرد، کاری که از لحاظ فرهنگی دشمن می‌کند نه تنها یک تهاجم فرهنگی، بلکه یک شبیخون فرهنگی، یک غارت فرهنگی و یک قتل عام فرهنگی است. امروز دشمن دارد این کار را با ما می‌کند».

این استاد حوزوی به خطرات استفاده از ماهواره در خانواده ها اشاره کرد و گفت: استفاده از ماهواره به عنوان وسیله ارتباط جمعی و یا سرگرم کننده خطرات بالقوه ای به دنبال خود دارد که بسیار خطرناک و مخرب می باشند.

وی افزود: اولین بازخورد منفی استفاده از ماهواره «ترویج خشونت» در خانواده و افراد آن است که این موضوع بارها در جامعه مشاهده شده ، ولی بازهم می بینیم که برخی از خانواده اصرار به استفاده از ماهواره دارند.

حجت الاسلام خورشیدی تاکید کرد: بلوغ زودرس و دسترسی سریع به اطلاعات جنسی، یکی دیگر از خطرات استفاده خانواده ها از ماهواره است. بیشتر سریال ها و برنامه های ماهواره ای بدون هیچ گونه سانسوری مسائل جنسی را نمایش می دهند و مطرح می کنند.

این استاد حوزوی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات استفاده از شبکه های ماهواره ای، ایجاد باورهای غلط درباره‌ مسائل عاطفی و جنسی است که این پدیده در نوع خود برای یکایک افراد خانواده ها می تواند بسیار ویرانگر باشد.

وی، گسست و درگیری بین نسلی را یکی دیگر از معضلات استفاده از ماهواره عنوان کرد و گفت: ایجاد زمینه های اختلاف و تنش بین همسران، کاهش تعاملات واقعی، وابستگی و اتلاف وقت، افت عملکردهای تحصیلی و شغلی، افزایش مصرف گرایی، تهدید سلامت جسمانی و... از دیگر خطرات وجود ماهواره در کانون خانواده ها می باشد.

حجت الاسلام خورشیدی عنوان کرد: در مقابل این همه خطرات ناشی از شبکه های ماهواره ای، نهادهای فرهنگی و رسانه ملی وظیفه ای سنگین برعهده دارند و باید برنامه ای مدون و کابردی برای کم شدن آمار استفاده از شبکه های ماهواره ای در کشور تدوین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha