جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
واسطی

حوزه/ مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی گفت: حوزه علمیه اگر بخواهد در آینده به سمتی حرکت کند که بتواند اعمال مهندسی فکری، فرهنگی داشته باشد باید روی مدل های عملیاتی بر اساس فقه جواهری و حکمت شیعی متمرکز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین واسطی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در نشست تخصصی «حوزه علمیه و آینده» در حاشیه دهمین نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان با اشاره به سخن امام علی(ع) مبنی بر آن که می فرمایند «اگر کسی روزها را آینده نگری و درک کند که در آینده چه اتفاقات احتمالی می افتد می تواند در راستای آنچه مدنظر اوست مدیریت داشته باشد»، گفت: در فضای موجود داخلی و خارجی آنچه که امروز مدیریت را در دست گرفته، نرم افزارها و فرایندهایی است که زندگی ها را اداره می کنند.

وی با بیان این که در این راستا عملاً کسانی دست برتر را در محیط رقابت خواهند داشت که فرایندهای بهینه تولید کنند، تصریح کرد: راز شرکت های بزرگ چه در فضای صنعتی و فرهنگی و چه در موقعیت های نظامی، مسیرهایی است که برای انجام کارها تعریف کرده اند به عنوان مثال اگر از شرکت گوگل، الگوریتم جستجو را بگیریم چیزی برایش باقی نمی ماند و این راز اوست که به جایی هم عرضه نمی کند و دائما در حال به روزرسانی آن است و آن را طوری طراحی کرده که نیاز شما را بهتر از بقیه رفع کند.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این که در فضای آینده پژوهی نقطه اصلی در محیط رقابت و فضای آینده بر روی فرایندها و چگونگی انجام کارها برای رفع نیازها متمرکز است، خاطر نشان کرد: باید به خط حرکتی حوزه های علمیه و تفکر اسلام برای مدیریت زندگی نگاه کنید که در فضای آشوبناک جهان آینده پیشگام اصلی توسعه حرف دین تولید مدل هاست.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که اساسا مدل ها یعنی پردازش فرایندی که سبب تولید یک خروجی بهینه شود، اظهار کرد: در همه عرصه ها سوال اصلی آن است که چگونه حرکتی انجام شود تا نیاز را به صورت بهینه رفع کنند.

وی با بین این که حوزه علمیه اگر بخواهد در آینده به سمتی حرکت کند که بتواند اعمال مهندسی فکری، فرهنگی داشته باشد باید روی مدل های عملیاتی متخذ از آیات و روایات بر اساس فقه جواهری و حکمت شیعی متمرکز باشد، عنوان کرد: تا وقتی به کلیات پرداخته و مدل جدیدی تولید نکرده باشیم هیچ اعمال مدیریتی را در فضای اجتماعی نمی توان داشت چون نیازها برطرف نمی شود.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این که یکی از این مأموریت ها تولید نرم افزار تمدن نوین اسلامی است، خاطر نشان کرد: باید دید برای یک جامعه در مقیاس کلان بهترین پاسخ در همه سطح نیازها، چه فرایندهایی را می طلبد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha