جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی سالاری

حوزه/ استاد حوزه گفت: با نگاهی به تحولات در کشورهای اسلامی به ویژه در ایران متوجه تاثیر این قشر از جامعه می شویم، و باید گفت که ایستادگی در برابر استبداد و خودکامگی ویژگی روحانیون و علمای اسلام است.

حجت الاسلام علی سالاری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، با اشاره به نقش بی بدیل حوزویان در جوامع اسلامی، اظهار داشت: تاریخ اسلام نشان داده است که حوزویان و روحانیون نقش تعیین کننده ای در سرنوشت امت اسلام داشته و دارند.

این استاد حوزوی با تاکید بر اینکه روحانیت یکی از ارکان جدایی ناپذیر در اسلام است، گفت: با نگاهی به تحولات در کشورهای اسلامی به ویژه در ایران متوجه تاثیر این قشر از جامعه می شویم، و باید گفت که ایستادگی در برابر استبداد و خودکامگی ویژگی روحانیون و علمای اسلام است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این شخصیت ها بارز در تاریخ این مملکت، حضرت امام خمینی(ره) می باشد، گفت: امام راحل با ایستادگی در برابر استبداد و خودکامگی آن چنان در جهان اسلام زمینه های جنش ایجاد کرد که هنوز انقلاب های آزادیخواه در جهان ریشه در انقلاب امام خمینی(ره) دارند.

حجت الاسلام سالاری ادامه داد: امروز جامعه اسلامی نیاز دارد که روحانی و عالم دینی را به عنوان بدنه ای از اجتماع بداند، زیرا نقش این قشر در ایام قبل و بعد از انقلاب همواره تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس حوزوی با اشاره به اینکه هرگز نمی توان جامعه اسلامی را منهای دین تعریف نمود، تاکید کرد: برخی از گروه ها و جریان ها خواسته یا ناخواسته به دنبال جدایی دین از سیاست هستند و با این توجیه که سیاست دین را آلوده می کند، به دنبال عملی کردن پروژه خود هستند، لذا در این میان باید عملکرد روحانی به گونه باشد که جامعه نیاز به وی را ضروری بداند، یعنی جذبه روحانی باید کشش مردم و اقشار را به سمت خود بیشتر کند.

وی اظهار داشت: طرح جدایی دین از سیاست که همان سکولاریسم دینی می باشد، طرح و پروژه ای بلندمدت از سوی دول استکباری و دین ستیز است، لذا باید هوشیار باشیم و اذعان کرد که در صورت نهادینه شدن تفکر سکولاریسم، دین نیز از پایه و ستون دچار تزلزل می شود.

حجت الاسلام سالاری با اشاره به اینکه طلاب باید با توجه به شرایط زمانه در مسیر تحصیل و کسب مدارج علمی و دینی حرکت کنند، گفت: امروز جهان به دهکده ای جهانی تبدیل شده است به گونه ای که حرکت در سبیل سنتی حوزه های علمیه را از رونق می اندازد، لذا یک طلبه و روحانی باید به روز باشد البته این به روز بودن باید با صفت انقلابی گری همراه باشد.

این استاد حوزوی اظهار داشت: دشمنان دین به خوبی می دانند تا زمانی که بین روحانی و جامعه تعامل و ارتباط باشد، نمی توانند هیچ پروژه و توطئه ای را عملی کند، لذا امروزه برای رسیدن به این مقاصد با تمام توان و پتانسیل های موجود در حال استحاله فکری و فرهنگی جوامع اسلامی هستند، لذا باید این ارتباط جامعه و حوزه های علمیه حفظ و مستحکم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha