جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه دکتر مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود، این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل رحمه الله برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، خجسته ترین پیامدهای انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است؛ طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی رحمه الله در سال 59 آغاز گردید.

انقلاب فرهنگی همچنان که حضرت امام(ره) در پیام نوروزی سال 59 اعلام فرمود، گسترش پژوهش های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام را به عنوان هدف اصلی دنبال می نمود، این آرمان بلند، دانشگاه و حوزه را برای تلاش مشترک به سوی هم کشاند و در فضای سیاسی آن زمان، باب مشارکت و وحدت حوزه و دانشگاه را بازکرد.

بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه دکتر مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود، این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل رحمه الله برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد.

به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر ـ که سالروز شهادت دکتر مفتح نیز می باشد ـ روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

حجت الاسلام محمدرضا خوشخو مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند،ضمن گرامیداشت 27 آذر ماه سالروز شهادت استاد شهید مفتح ، روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که حوزه و دانشگاه به عنوان دو قطب پژوهشی می توانند در جامعه مغزهای متفکری را پرورش دهند که لازمه آن وحدت است .

وی با تاکید بر این‌که هرگز این دو قطب پژوهشی نباید مقابل هم قرار بگیرند، تصریح کرد: دلیل این امر آن است که ملت، روحانیت و حوزه از هم جدانشدنی نیستند و پیامد جدا شدن این‌ها چیزی جز هلاکت ملت و کشور و اسلام نیست .

وی با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه باید عملی باشد نه شعاری، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه نباید تنها به یک روز خلاصه شود بلکه باید در روز وحدت حوزه و دانشگاه،برنامه یک سال آن‌ها هدف‌گذاری شود.

مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که حوزه و دانشگاه هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نبوده و نیستند، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است آن است که حوزه مکمل دانشگاه و دانشگاه مکمل حوزه است.

هدف از وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرو است

 حجت الاسلام خوشخو ضمن اشاره به این‌که براساس دیدگاه مقام معظم رهبری، مقصود از وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است، یادآور شد: هدف، ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرو، مستقل و پیشرفته است.

وی با بیان این مطلب که حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال علمی برای پیشرفت و تعالی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، مطرح کرد: حوزه و دانشگاه می توانند با حفظ هویت‌ خویش وحدت را بین خود حاکم نمایند و به صورت دو خط موازی و بدون این‌که با همدیگر برخورد و مزاحمتی داشته باشند به سمت هدف حرکت کنند.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری ادامه داد: بایستی خروجی حوزه و دانشگاه، انسان‌های کامل، صالح و فرهیخته باشند؛ باید انسان‌هایی باشند که جوابگوی نیازهای اقتصادی و اجتماعی جامعه باشند.

حجت الاسلام خوشخو ضمن اشاره به سخنی از امام راحل(ره) مبنی بر این‌که "تیر‌ حمله اجانب متوجه دو نقطه حوزه و دانشگاه است"‌، متذکر شد: از آنجایی که هدف‌گذاری دشمن برای آسیب رساندن به ملت ایران بر روی حوزه و دانشگاه استوار است لذا باید بسیار بهوش بوده و هوشمندانه عمل کنیم.

حجت الاسلام راستگو امام جمعه درح نیز در گفتگو با خبرنگار "حوزه" در بیرجند با اشاره به این‌که وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام خمینی(ره) است، مطرح کرد:

امام راحل(ره) از همان ابتدای نهضت به آفت جدائی حوزه و دانشگاه توجه زیادی داشتند و از جدائی این دو نهاد تأثیرگذار رنج می‌بردند و جدا کردن و اختلاف این دو طبقه مؤثر و متفکر را از نقشه جهان خواران می‌دانستند.

امام جمعه درح با اشاره به این مهم که ایشان همیشه این دو قشر را به همدلی و ارتباط با یکدیگر توصیه می‌کردند، ادامه داد: شهید مفتح و شهید مطهری از پیشگامان و منادیان وحدت حوزه و دانشگاه بودند که به صورت عملی اقدام نمودند و قدم‌های بلندی را در این زمینه برداشتند و در طول انقلاب اقدامات شایسته‌ای در این جهت صورت گرفته است که البته تا رسیدن به هدف مطلوب راه زیادی باقی است.

حجت الاسلام راستگو عنوان کرد: در بحث حوزه و دانشگاه، مسئله‌ای که در مورد این موضوع مهم باید گفته شود آن است که همیشه در طول تاریخ، سواد و علم نقش تاثیرگذاری در زندگی آحاد جامعه داشته است؛ جایگاه حوزه و دانشگاه بسیار رفیع و مهم است.

وی ادامه داد: مطمئنا اگر جایگاه علمی امام راحل(ره) نبود، هرگز مدیریت ایشان که در انقلاب و دفاع مقدس انجام شد به نتیجه نمی‌رسید.

تفرقه و اختلاف بین حوزه و دانشگاه از توطئه‌های دیرین استکبار است

امام جمعه درح با اشاره به این‌که ایجاد تفرقه و اختلاف بین حوزه و دانشگاه از توطئه‌های دیرین استکبار بوده و هست، یادآور شد: دلیل این امر آن است که از دست این دو قشر کار برمی‌آید.

حجت الاسلام راستگو تاکید کرد: قطعا اگر بین حوزه و دانشگاه اختلافی پیش بیاید و این دو به یکدیگر بدبین شوند،در واقع بین ملت جدایی می‌افتد و این آن چیزی است که دشمن با تمام وجود به دنبال آن است.

وی ضمن تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه به صورت عملی با یکدیگر در جامعه، متذکر شد: چیزی که لازم است در این خصوص مورد توجه جدی قرار گیرد، فهمیدن ضرورت این موضوع است.

امام جمعه درح از حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد انقلابی یاد کرد که باید دوشادوش یکدیگر حرکت کنند و گفت: بحث ارزش‌ها و تربیت نیروهای جوان و رویش‌های انقلاب اسلامی هم در دانشگاه وجود دارد و هم در حوزه‌های علمیه.

دشمن بر روی نیروهای ارزشی جامعه سرمایه‌گذاری کرده است

حجت الاسلام راستگو ضمن اشاره به این مهم که دشمن بر روی نیروهای ارزشی جامعه همچون حوزویان و دانشگاهیان سرمایه‌گذاری کرده است، اذعان داشت: یکی از مسائل مهمی که در این خصوص نیازمند توجه و تامل است، بحث تهذیب است.

وی با بیان این‌که تقوا، تهذیب نفس و خودسازی یک دانشمند را در مسیر متعالی و قله خدمت گذاری قرار می دهد، اظهار داشت: تهذیب نفس می تواند دانش دانشمندان وشتاب علمی را در مسیر مفید و متعالی قرار دهد.

حجت الاسلام ناصر احترامی‌ مسئول تعلیم و تربیت ناحیه مقاومت میثم مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند،با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه، یکی از اهداف برجسته حضرت امام خمینی(ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، تصریح کرد: به مناسبت شهادت آیت اللّه دکتر محمد مفتح در سال 1358 که خود از پیوند دهندگان حوزه و دانشگاه بود، 27 آذر به صورت رسمی روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفته است.

وی با اشاره به این مهم که امام راحل(ره) دانشگاهیان را به ارتباط هر چه بیشتر با روحانیان توصیه کرده‌اند، گفت: در سخنی از ایشان آمده است که "توصیه این جانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز، هرچه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم دینی پیوند دوستی و تفاهم را محکم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه های دشمن غدّار غافل نباشند و به مجرد آنکه فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود درصدد است بذر نفاق بین آنان افکند، او را ارشاد و نصیحت نمایند و اگر تأثیر نکرد، از او رو گردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه، ریشه بدواند..."

مدیر سابق مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) خضری با بیان این‌که هدف از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که حوزوی ها علوم دانشگاهی و یا دانشگاهیان الزاما علوم حوزوی بخوانند، ابراز کرد: بلکه منظور از وحدت این است که هر دو گروه علمی هماهنگ، متحد و همسو، به تدبیر امور ملت و جامعه اسلامی بپردازند.

حجت الاسلام احترامی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه نیاز به محور دارد و چنانچه بتوانیم محور شاخص تعیین کنیم قطعا وحدت معنا پیدا می‌کند.

وی یکی از مهم‌ترین محورهای وحدت حوزه و دانشگاه را پاسخ به نیاز مردم دانست و با بیان این‌که با وجود متنوع بودن نیازهای مردم بخشی از این نیازها در قلمرو دانشگاه و بخش دیگر در قلمرو حوزه قرار دارند، خاطرنشان کرد: این وحدت علاوه بر این‌که قسمتی از نیازهای خود را تأمین می‌کند نهایتاً منجر به تعریف بسته‌ای می‌شود که با محوریت پاسخ به نیازهای مردمی است.

حجت الاسلام احترامی با اشاره به این‌که وحدت این دونهاد علمی کشور در خیلی جهات موثر است، گفت: این‌ دو نهاد علمی هستند که می توانند تضمین کننده توسعه و پیشرفت ایران اسلامی شوند، لذا مثل اوایل انقلاب اسلامی که مهم بود امروزه هم به‌عنوان یک نیاز ملموس شمرده می شود.

 مسئول تعلیم و تربیت ناحیه مقاومت میثم مشهد تاکید کرد: حوزویان و دانشگاهیان بایستی به این مقوله مهم توجه کنند که معنا و مفهوم مقام معظم رهبری و مرحوم امام راحل(ره) از وحدت حوزه و دانشگاه چیست.

حجت الاسلام احترامی با تاکید بر این‌که معنا و مفهوم وحدت یعنی وحدت در هدف و وحدت در عمل، گفت: بویژه در این برهه از زمان که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرارداریم، اهمیت این موضوع چند برابر است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهمی که حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما می توانند دنبال کنند، انتقال و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی به نسل جوان است.

وحدت دانشگاه‌ها و حوزه‌ به منزله دژ محکمی برای ناامیدی دشمنان است

مولوی خالقی امام جمعه اهل سنت درمیان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، اظهار کرد: امروزه بیشترین هراس دشمن نسبت به حوزه‌های دینی جمهوری اسلامی ایران است و اگر دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما یکی شوند، این وحدت به منزله دژ محکمی برای ناامیدی دشمنان است.

وی با تاکید بر این‌که دشمن همواره در فکر جدایی حوزه و دانشگاه است، گفت: دلیل آن این است که نمی‌خواهد این دو مرکز علمی در کنار هم باشند در همین زمینه، مقوله جدایی دین از سیاست را مطرح و القا می‌کند.

امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان این‌که حوزه و دانشگاه باید همواره در کنار یکدیگر بوده و از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنند، بیان کرد: برای تربیت نسل جامعه نیازمند دانش حوزه و دانشگاه بوده زیرا دانشجو نیازمند به احکام اسلامی و دینی برای تربیت خود است.

مولوی خالقی ادامه داد: جناح‌های علمی زمانی موفق می‌شوند که مجهز به علم روز و علم ادیان که نام آن علم بدیعی‌ است، باشند.

وی اضافه کرد: حوزه دین‌سازی و دانشگاه نیز جنبه هنر دارد و این دو در کنار یکدیگر به هدف نهایی که پیشرفت انقلاب اسلامی است دست پیدا می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت درمیان تصریح کرد: رمز موفقیت مسلمانان در هر جای دنیا، بودن دین و دنیا در کنار یکدیگر است.

مولوی خالقی ضمن اشاره به این‌که امروز به دلیل مواجهه با هجمه‌های غرب در شاخه‌های مختلف علمی و فرهنگی و سیاسی بیش ازپیش نیازمند وحدت ناگسستنی حوزه‌های علمیه و دانشگاه هستیم، متذکر شد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به عنوان مغز متفکر و قلب جامعه و بازوان فرهنگی و علمی کشور است.

وی با بیان این‌که امام راحل(ره) حوزه و دانشگاه را مغز متفکر و نیروی محرکه جامعه می دانستند که آماج توطئه ها و تفرقه افکنی‌های دشمنان قرار دارند، ابراز کرد: همواره لزوم هوشیاری و تهذیب در این دو قشر از تاکیدات ایشان بود و در این رابطه می‌فرمودند: "تکلیف همه ما چیست؟ تکلیف مهمی که متوجه به این قشر است و این قشر؛ یعنی روحانیون و دانشگاهی‌ها و دانشجوها آنکه مغز متفکر جامعه است همین دو طایفه اند، این‌ها مغز متفکر هستند، دانشگاهی‌ها چه آنهایی که از بیرون آمده اند و حالا در سمت‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند، چه این قشر روحانی که مشغول تحصیل هستند یا از تحصیل فارغ شده اند مشغول ترویج و کارهای دیگر هستند، به عنوان مغز متفکر جامعه هستند."

وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه مقام عظمای ولایت

وحدت حوزه و دانشگاه یعنی هر دو، کار خودشان را بکنند؛ اما برای یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پابه‏پای علم و دین ...

رهبر معظم انقلاب به عنوان شخصیتی که همواه بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید می کنند معتقدند که این مسأله یکى از اساسى‌ترین، پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مسائل انقلاب می‌باشد.

به منظور بازخوانی نظرات ایشان بخشی از سخنان‌شان در خصوص روز وحدت حوزه و دانشگاه در ذیل آورده شده است. ایشان می فرمایند: "وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در اهداف کلی، وحدت در کامل ساختن این ملت و این کشور و حرکت با یکدیگر و عبور در دو خط موازی، بدون اصطکاک با هم؛ یعنی هر دو، کار خودشان را بکنند؛ اما برای یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است، این‌طور باید حرکت کرد".

و اما سخن پایانی:

ایران به عنوان کشوری با سابقه درخشان و مقتدر در بحث فرهنگ اصیل اسلامی از دیرباز در دنیا مطرح بوده است؛ همان‌طور که در سخنان بزرگان نیز اشاره شد حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال علمی که در حقیقت مکمل یکدیگر هستند، دارای نقش بسیار تاثیرگذاری در موفقیت‌های این کشور در عرصه‌های مختلف بوده‌اند، بنابراین‌ بسیار طبیعی است که دشمنان این آب و خاک بیشتر توجهات‌شان بر این دو قطب علمی(حوزه و دانشگاه) استوار باشد.

این موضوع می‌طلبد که حوزویان و دانشگاهیان‌ ما همانند گذشته و بسیار پرشورتر از قبل، با تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب در کنار هم و دوشادوش یکدیگر باشند و نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان قسم خورده این مملکت را نقش بر آب کنند.

گزارش فرزانه احمدی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha