جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ سلسله نشست های علمی پنجمین نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزه-۴

حوزه/ کارشناس نشست‌های علمی-پژوهشی نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزه گفت: : امام خمینی(ره) که خودشان یکی از فقهای مطرح دوران معاصر هستند فقه را تئوری اداره اجتماع از گهواره تا گور بوده و تمام جنبه های فردی و اجتماعی را پاسخگو است و این نشان می‌دهد که نگاه امام به فقه، پویایی و فعال بودن آن را موردتاکید قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام حمیدرضا سبحانیان پیش از ظهر امروز در جلسه سلسله نشست های علمی-پژوهشی نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزه که در مصلی قدس شهر قم برگزار شد، عنوان کرد: هفته پژوهش بهانه ای شد تا بخشی از دستاوردهای علمی-پژوهشی حوزه علمیه در معرض بازدید قرار گرفت.

وی افزود: امام خمینی(ره) که خودشان یکی از فقهای مطرح دوران معاصر هستند فقه را تئوری اداره اجتماع از گهواره تا گور بوده و تمام جنبه های فردی و اجتماعی را پاسخگو است و این نشان می‌دهد که نگاه امام به فقه، پویایی و فعال بودن آن را موردتاکید قرار می‌دهد.

کارشناس نشست‌های علمی-پژوهشی نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزه خاطرنشان کرد: ما در مسائل یک سری ثوابت داشته ایم که حکم آن مشخص بوده و یک سری متغیرات نیز داشته ایم، اما بخشی از مسائل، پدیده های مستحدثه و جدید بوده و تمام پویایی فقه شیعه بسته به پاسخگویی به این مسائل است.

حجت‌الاسلام سبحانیان با اشاره به وسیع بودن دامنه فقه شیعه مطرح کرد: فقه شیعه ادعای فراگیری و پاسخگو بودن به نیازهای فردی و اجتماعی روز را دارد.

وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی به نیازهای روز خاطرنشان کرد: امام خمینی قائل به پاسخگو بودن فقه جواهری و سنتی به نیازهای روز بودند، در زمان اهلبیت(ع) مسائل کنونی مطرح نبوده و لذا حکم آن میز مشخص نبود و امروز مسائل جدیدی همچون مسائل بانک‌ها، مسائل هسته ای، روئیت هلال، شرکت‌های بزرگ اقتصادی و تجاری، اینترنت و رایانه ها و حقوق‌های آن مطرح است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha