جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تحریم کالاهای سعودی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

طوفان توئیتری عرب ها کالاهای سعودی را درنوردید

کمپین تحریم کالاهای عربستان سعودی با مشارکت فعالان رسانه‌ای از برخی کشورهای عرب منطقه راه‌اندازی شده است.کمپین تحریم کالاهای عربستان سعودی با مشارکت فعالان رسانه‌ای از یمن، لبنان، عراق، تونس، فلسطین، مصر و دیگر کشورهای اسلامی در محکومیت ائتلاف سعودی - آمریکایی متجاوز به یمن و با هدف ایجاد جنبش جهانی تحریم عربستان همانند جنبش تحریم اسرائیل راه‌اندازی شده است.برخی از کالاهای سعودی، کالاهای آمریکایی هستند که در خاک عربستان و در قالب شرکت‌های سعودی تولید می‌شوند.فردا شب نیز این کمپین قصد راه‌اندازی طوفان توئیتری برای تحریم کالاهای سعودی دارد.

 

برنده پولیتزر از افشاگرانه صهیونیسم حمایت کرد

آلیس واکر نویسنده برنده جایزه پولیتزر به خاطر حمایت از کتابی که روشنگر رفتار یهودیان و دروغ‌گویی‌های آنها در طول تاریخ بوده است، حسابی خبرساز شده است.واکر که به خاطر رمان سال ۱۹۸۲ «رنگ بنفش» برنده جایزه پولیتزر داستانی شده، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز کتاب «و حقیقت تو را رها خواهد ساخت» نوشته دیوید آیک را به عنوان یکی از کتاب‌هایی معرفی کرد که در زمره کتاب‌های محبوبش قرار دارد.آیک تا به حال کتاب‌ها و ویدیوهای بسیاری منتشر کرده و فرضیه‌های مختلف در این کتاب‌ها مطرح کرده است. کتابی که واکر به آن اشاره کرد می‌گوید «اطلاعات جایگزین» درباره سرکوب ارایه شده است و حملات ضدیهودی به صورت جعلی صورت می‌پذیرند تا اعتبار افراد گروه مقابل را که متهم به ارتکاب آن‌ها می‌شوند، کم کنند.یکی از بخش‌های کتاب دیوید آیک به این ترتیب سوال‌هایی را درباره هولوکاست مطرح می‌کند: «چرا ما در سرکوب کردن اطلاعات جایگزین نسبت به موضع‌گیری رسمی جنگ جهانی دوم نقش ایفا می‌کنیم؟نیویورک تایمز هم به شدت به خاطر منتشر کردن این مصاحبه و پیشنهاد کتاب واکر مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، این روزنامه اعلام کرده مطلب مصاحبه را که به آیک اشاره می‌کند تصحیح نخواهد کرد چون ستون هفتگی‌اش قرار است «پرتره‌ای از یک فرد عمومی از طریق لنز کتاب‌ها» باشد.

 

خطر بزرگ فرهنگی از بیخ گوش مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران گذشت

با وجود آنکه برخی درصدد بودند یک سینمای در دست ساخت را ـ که هنوز به بهره‌برداری نرسیده ـ به عنوان گزینه مطلوب برای میزبانی جشنواره ملی فیلم فجر به تصمیم‌گیران در سازمان سینمایی بقبولانند، حسین انتظامی زیر بار چنین اقدام مشکوکی نرفته و احتمالاً بار دیگر برج میلاد کاخ جشنواره خواهد شد؛ اتفاقی که برای یک دهه رخ داد بود و در ارتقای جایگاه و توجه عمومی به این رویداد مؤثر بود.در این شرایط، چالش اصلی، برگزاری جشنواره در سینماملت است. در دوره پیشین، آثار این اشتباه نمایان شد و بسیاری از اهالی رسانه به این انتخاب اعتراض کردند و کمپین بزرگی در این زمینه به راه افتاد؛ اما مسئولان برگزاریِ جشنواره گفتند با توجه به آنکه این اعتراض در فاصله اندکی تا زمان برگزاری رخ داده، امکان جابجایی نیست. میزبانی سینماملت در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر یک اتفاق تلخ بود و تصور می‌شد مسئولان سینمایی به اشتباه خود در تعیین سینماملت پی برده‌اند اما کوتاه نیامدند.برخی درصدد بودند تا یک سالن سینما را که هنوز مراحل ساختش به پایان نرسیده و کلیک نخورده، با جشنواره فیلم فجر افتتاح کنند. این گروه پیشنهادهای اغواکننده‌ای نظیر میزبانی رایگان و حتی اسپانسری یک بانک برای جشنواره فجر را ارائه کرده بودند تا بدین ترتیب بتوانند سالن‌های سینمای خود را در جریان جشنواره فیلم فجر مجانی برای عموم مردم تبلیغ کنند. سرپرست سازمان سینمایی به تکرار چنین سناریویی مخالف کرده و به درستی به این مسأله توجه داشته که اختصاص میزبانی به سینمایی که هنوز افتتاح نشده و وضعیت فنی آن مشخص نیست، چه ریسک بزرگ و خطری است که اکنون از بیخ گوش مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران گذشته است. در همین چارچوب احتمالاً خواسته افکارعمومی که سال گذشته در قالب کمپین صدها خبرنگار مطرح شد، تحقق خواهد یافت و جشنواره به برج میلاد بازمی‌گردد. البته برخی به دنبال ترساندن مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد از هزینه مالی چنین تصمیمی هستند.

 

قرآن ۲۰۳ ساله جفرسون به کنگره آمریکا برگشت

پس از یک غیبت 12 ساله، نسخه ترجمه شده از قرآن کریم متعلق به «توماس جفرسون» سومین رئیس جمهوری آمریکا دوباره به مجلس نمایندگان آمریکا برگردانده شد تا «رشیده طلیب» عضو مسلمان در این مجلس بر آن ادای سوگند کند.طلیب این نسخه ترجمه شده از قرآن کریم را انتخاب کرده تا در سوم ژانویه 2019 میلادی با آن سوگند یاد کند.این نماینده مسلمان این قرآن را انتخاب کرد و آن را از ایالت میشیگان برگرداند  تا اعتقاد بسیاری از آمریکایی هایی را رد کند که براین باورند اسلام دور از تاریخ آمریکاست.پس از ادای قسم، اعضای مجلس نمایندگان و سنا که در انتخابات میاندوره ای در نوامبر گذشته پیروز شدند، پست خود را تحویل می گیرند و تا 116 دوره کنگره آمریکا را آغاز کنند.برخی از اعضای جدید در این مراسم  با کتاب دینی انجیل سوگند یاد می کنند و به علت پیروزی مسلمانان در انتخابات، آنها با کتاب آسمانی قرآن کریم سوگند می خورند.برهمین اساس، جفرسون، دو جلد ترجمه معانی قرآن کریم خریداری کرد و آنها را «جورج سیل» انگلیسی هنگام تحصیل حقوق در دانشگاه ویلیامزبرگ تهیه کرد.203 سال پیش، جفرسون با طرح کنگره برای خرید کتابخانه خصوصی اش از جمله نسخه های ترجمه شده قرآن کریم موافقت کرد. جفرسون پس از سالها تلاش توانست تا قانون تاریخی برای  آزادی مذهبی را به تصویب رساند.گفتنی است، در انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا دو زن مسلمان به نام های «رشیده طلیب» فلسطینی تبار مقیم آمریکا و «الهان عمر» سومالی تبار مقیم آمریکا وارد کنگره شدند، الهان عمر نخستین زن محجبه در کنگره آمریکا به شمار می آید.

 

نانو ایران را صدرنشین کرد

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: طبق آمار تولید مقالات علمی، با در نظر گرفتن تعداد دانشگاه‌هایی که هر کدام بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰ مقاله فناوری نانو تولید کرده‌اند، ایران، ترکیه و مالزی کشورهای برتر اسلامی هستند که رتبه‌های اول تا سوم تولید علم را در این حوزه موضوعی به خود اختصاص داده‌اند.وی با تاکید بر اینکه تعداد دانشگاه های فعال در پژوهش های نانو در بین این سه کشور ایران، ترکیه و مالزی به ترتیب ۴۶، ۱۱ و ۱۰ دانشگاه است، گفت: کشور های مصر، عربستان سعودی، تونس، پاکستان و قطر هر کدام با ۹، ۶، ۴، ۳ و یک دانشگاه فعال در نشر مقالات پژوهشی پیرامون فناوری نانو در بین سایر کشورهای اسلامی رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

 

«اخلاق اطلاعاتی» برای فرهنگ مقاومت منتشر شد

کتاب «اخلاق اطلاعاتی» اثر آیت الله محمدی ری شهری همزمان با هفته پژوهش در دانشگاه امام حسین(ع) رونمایی شد.تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تصریح کرد: اکنون انقلاب اسلامی که در چهلمین سالگرد پیروزی خود قرار گرفته است، با گسترده ترین تهاجم به مبانی فکری، اقتصادی و فرهنگی در زمینه های مختلف قرار گرفته است و عمده هدف دشمن نیز این است که مهمترین پایگاه نظام اسلامی را که مردم هستند به نظام بد بین نموده و این پایه را سست کند و این نیاز به مطالعه و پژوهش و حرکت و سیاستگذاری علمی دارد.عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام صادق (ع)، در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که ایشان در جمع اصحاب خود فرمودند که در آینده تاریخ اسلام، مردمی می آیند که هر کدام آن ها پنجاه برابر شما می ارزند و هنگامی که این بیان از سوی پیامبر(ص) مطرح شد، یاران ایشان گفتند، چگونه چنین می شود که ما با شما در بدر و احد و حنین همراه بودیم و قرآن نیز ما را ستوده است و آنحضرت فرمودند: آن ها مشکلاتی دارند که اگر آن مشکلات را شما داشتید، صبر نمی کردید، به نظر می رسد، این بیان به دلیل هجوم سنگین فرهنگی و عملیات روانی لحظه به لحظه دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است، البته به تحقیق این مردم همواره پای نظام خواهند ایستاد و هیچ چیزی را با رهبری و آرمان های نظام و انقلاب و اسلام عوض نمی کنند.

 

مسلمانان لیورپول بانک های غذایی را پر کردند

چندین سازمان اسلامی در شهر لیورپول، محل استقرار نخستین مسجد بریتانیا در ایام کریسمس امسال اقدام به جمع آوری کمک های نقدی و  غیرنقدی برای بانک های غذایی کرده اند.یکی از این نهادها «مهدکودک بچه های شاد» در واورتری می باشد که کارمندان آن از اعمال خیریه برای ترویج اعتقادات و ارزش های اسلامی و ملی استفاده می کنند.در پنج سال گذشته این مهدکودک که در آن کودکان زبان عربی یاد می گیرند، اقدام به جمع آوری مواد غذایی از خانواده های مسلمان ساکن در شهر می کند که هر یک از آنان از کشورهای مختلف به اینجا آمده اند. سابقا این کمک های اهدایی به کلیساها داده می شد اما با راه اندازی بانک های غذایی، کمک ها مستقیما به آنجا ارسال می شود.به گفته میدلتون، مواد غذایی جمع آوری شده قرار است در هفته کریسمس توزیع شود.وی افزود: هدف ما خدمت به بشریت و سرمایه گذاری در جامعه مان است. اینکه به اجتماع کمک کنیم. ما مسلمانان عقیده داریم که اگر چیزی به ما داده شده وظیفه ماست که در عوض آن خدمت کنیم و صدقه بدهیم.

 

اندونزی علیه سرکوب مسلمانان اویغور به پا خواست

هزاران اندونزیایی روز جمعه مقابل سفارت چین در جاکارتا و شماری دیگر از شهرهای این کشور تظاهرات کردند تا به سیاست های سرکوبگرایانه علیه مسلمانان اویغور در شمال چین اعتراض کنند.تظاهرات معترضان اندونزیایی سرکوب اقلیت مسلمان اویغور را محکوم کردند و خواستار پایان سکوب ها علیه مسلمانان این کشور شدند.معترضان در اولین روز اعتراضات خود سیاست های چین در قبال مسلمانان اویغور را محکوم کردند و اخراج سفیر چین از اندونزی را خواستار شدند.در همین حال بیشتر سازمان های جامعه مدنی و جنبش های دینی شناخته شده در اندونزی با صدور بیانیه هایی، سرکوب مسلمانان اویغور را خوستار شدند.از سوی دیگر صدها تن از مسلمانان اویغور از اقلیم خودمختار ترکستان در شرق چنین روز پنج شنبه روبروی کاخ سفید در واشنگتن تظاهرات کردند و سیاست های سرکوبگرایانه علیه مسلمانان اویغور را محکوم کردند.

 

مسجد صورتی شیراز را رنگی کرد

مسجدی در شیراز که رنگین کمانی از رنگها است به مسجد صورتی شهرت دارد.مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز شکل می‌گیرد و زیبایی خاصی در فضای مسجد خلق می‌شود به مسجد صورتی معروف است.مسجد نصیرالملک در محله گود عربان قرار دارد که در قدیم به محله اسحق بیگ معروف بوده است.این مسجد واقع در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاه چراغ، در کوچه نصیر الملک است.مسجد صورتی از بناهای دوره قاجار است و در سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ با حمایت میرزا حسن‌علی خان نصیر الملک، فرزند میرزا علی اکبر قوام الملک بنا شده و سازنده‌ آن محمد حسن معمار است. مجموعه‌ بناهای نصیر الملک، شامل مسجد، حمام و خانه هنوز باقی است.

 

مشق شب شانه خالی نکرد

مشق شب دانش‌آموزان حذف نمی‌شود بلکه ماهیت آن تغییر می‌کند.معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:  تکالیف مهارتی جایگزین تکالیفی مثل رونویسی شده است. حکیم‌زاده افزود:  دانش‌آموزان در تکالیف مهارتی - مهارت نوشتن افکار، مشاهدات و احساس را یاد می گیرند و به قصه‌خوانی ترغیب می‌شوند.

 

کاغذ دولتی دبّه کرد

نحوه ثبت‌نام برای دریافت کاغذ با ارز دولتی در اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران ابهاماتی را برای ناشران ایجاد کرده است.مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام از ناشران برای دریافت کاغذ با قیمت دولتی از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران(آشنا) برخی از ناشران از نحوه این ثبت نام ابراز شکایت و تعجب می‌کنند.به گفته آنها در نامه‌ها ارسالی از سوی این تشکل از ناشران خواسته شده تا مبلغ را طرف ۲۴ ساعت پس از دریافت نامه به حساب واریز کنند اما زمان تحویل کاغذ به آنها و چاپخانه نیز معلوم نیست. به گفته این ناشران تماس آنها در این زمینه به این پاسخ منتهی شده است که هر وقت کاغذ رسید سهمیه شما ارسال می‌شود. این به معنای آن است که ناشران باید پولی را برای دریافت کاغذی که نمی‌دانند چه کیفیتی دارد برای مدتی که مشخص نیست چقدر طول می‌کشد واریز کنند.این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مقامات تصمیم‌گیرنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز برخی از واردکنندگان کاغذ در سیستم تازه تخصیص کاغذ اعلام می‌کنند که هنوز محموله‌های کاغذی که واردات آنها در کارگروه ساماندهی تصویب شده است به کشور وارد نشده است.

 

تحریم‌ها به رایت کتاب‌ها هم رسید

مدیر انتشارات پیدایش می‌گوید وضعیت و شخصیت کاری این انتشارات در سال‌های اخیر به‌دلیل سختی‌هایی است که در سال‌های ابتدایی کار نشر و عرضه کتاب تحمل کرده است. این ماجرا، یک تاثیر حداقلی دارد و یک اثر حداکثری. حداقل تاثیری که این ماجرا دارد این است که ناشری که به فرانکفورت می‌رود، در دنیای قرار می‌گیرد که ناخواسته استاندارد کاری‌اش افزایش پیدا می‌کند. شاید ناشری فقط یک روز به نمایشگاه برود و روزهای دیگر را در شهر گردش کند، اما همان یک روز، روی بهترشدن کیفیت یا موضوعات کارش تاثیر خواهد داشت.اما تاثیر حداکثری، این است که می‌توانید ارتباط برقرار کرده و آثارتان را معرفی کنید. انتشارات شباویز، افق و انتشارات کانون، همکاران ما هستند که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، رایت آثار را می‌خرند و می‌فروشند. فکر می‌کنم خانم خلعتبری از انتشارات شباویز، بیشتر رایت می‌فروشد تا بخرد. به هر حال، سطح بالا و تاثیر حداکثری حضور در فرانکفورت، تعامل با جهان نشر و دیگران است. دیدار و مذاکره حضوری تاثیر بیشتری از ارتباط ایمیلی و مجازی دارد. در کل، من حضور در فرانکفورت را مثبت ارزیابی می‌کنم. چون قطعا روی تولید ما اثر دارد.

 

آواز اجساد بی‌گور به کتابفروشی‌های پایتخت رسید

«آواز اجساد بی‌گور» از پرفروش‌ترین آثار سال گذشته ایالات متحده و جهان و نوشته جزمین وارد نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی است.این رمان که سال گذشته برگزیده جایزه ملی کتاب آمریکا در سال ۲۰۱۷ نیز بوده است داستانی از یک خانواده سیاه‌پوست را روایت می‌کند کخ طی آن زنی با دو فرزند خود راهی سفری جاده‌ای می‌شوند تا همسر سفیدپوست خود را پس از آزاد شدن از زندان به خانه بازگردانند؛ سفری که مشکلات بسیاری را برای این خانواده به همراه دارد.وارد در این رمان با ورد به جهان پیچیده همزیستی میان سفید و سیاه‌پوستان آمریکایی به روایت از رابطه میان عشق و نفرت بین آنها دست پیدا می‌کند که به شکلی هنرمندانه روایت شده است.پاملا میلر شاعر و منتقد سرشناس آمریکایی درباره این اثر عنوان کرده است که تا زمانی که آمریکا رمان‌نویسانی مانند وارد دارد، روحش را از دست نخواهد داد.

 

دو ناشناخته در پاسارگاد کشف شد

کوروش محمد خانی با اشاره به تکمیل نقشه مغناطیسی کل محوطه حفاظت شده پاسارگاد گفت: در این فصل علاوه بر تکمیل­تر کردن نقشه مغناطیسی منطقه باغ پاسارگاد، گسترش بررسی­های مغناطیسی به طرف آرامگاه کورش ادامه داده و بررسی مغناطیسی تا شمال کاروانسرای مظفری انجام شد و بعد از آن به دلیل وجود آلودگی­های شدید مغناطیسی در زیر و روی سطح زمین، بررسی مغناطیسی متوقف شد.وی گفت: نتایج اولیه در این بخش منجر به کشف دو ساختار جدید ناشناخته شد که از دوره و چگونگی این ساختارها تا تکمیل شدن مطالعات نمی­توان صحبتی به میان آورد.محمد خانی  افزود: کشف این ساختارهای جدید در این قسمت از محوطه پاسارگاد بسیار مهم است چون تاکنون هیچ اطلاعاتی از ساختارهای موجود در این قسمت به دست نیامده بوده است.

 

سینما از تحریم عبور کرد

تولد سینما در ایران به دوره قاجار و مظفرالدین شاه باز می‌گردد و همواره فراز و فرود‌های فراوانی را در دوره‌های مختلف تاریخی داشته است.سینما در دنیای امروز به عنوان یکی از ابزار‌های پیشرفته به شمار می‌رود که حالا دیگر به عنوان صنعت‌ تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و جزء چند صنعت پول ساز در دنیا محسوب می شود و گردش مالی قابل توجهی دارد.سینمای دنیا در حوزه تکنولوژی توانسته رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کند و به دانشی دست یابد که شاید بشر در گذشته ای نه چندان دور حتی تصور آن راهم نمی‌کرد. سینمای ایران که پس از انقلاب اسلامی دچار تحول بنیادین شد؛ در زمینه ادوات و تجهیزات سینمایی هم همانند حوزه‌های دیگر در شرایط تحریم قرار گرفت. سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی که سینما با موضوع جنگ تحمیلی مواجه شد پس از یک وقفه کوتاه توانست دوباره خود را بازیابی کند و با همان ظرفیت اندک  توسط نیرو‌های متعهد سینما امتحان خوبی را در آن شرایط پس بدهد. وی اظهار کرد: ما در حال حاضر در حوزه فیلمبرداری در سینما واقعا ابزار و تجهیزات به روزی را نسبت به دنیا در اختیار داریم و دوربین‌های مورد استفاده در فیلم‌ها با پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا قابل مقایسه است به اندازه ای که به طور مثال ما از دوربین‌های فانتوم، ماشین‌های فیلمبرداری پروازی و چراغ‌های نورپردازی حرفه ای استفاده می‌کنیم که به راحتی قابل دسترس هستند و همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

 

تهران ارزان‌ترین سینمای جهان شد

قیمت سینما در شهرهای مهم جهان و مقایسه اختلاف هزینه‌ای که برای تماشای یک فیلم پرداخت می‌شود، می‌تواند جالب باشد.لندن یکی از گران‌ترین شهرهای دنیاست و حتی شهروندان قدیمی این شهر گاه از قیمت بالای بلیت سالن‌های سینمایی همچون «اودئون» در میدان لاکس لیسِستِر شوکه می‌شوند.این سالن سینمای قدیمی و معروف در لندن همین جمعه پس از یک مرحله نوسازی و مجهز شدن به فناوری روز سینمای دالبی، قیمت ۴۰ پوند معادل ۵۰ دلار و ۷۵ سِنت را برای هر بلیت تماشای فیلم تعیین کرده است.۵۰ دلار و ۷۵ سِنت معادل ۴۰ پوند: سینما «اودئون» میدان لاکس لیسِستِر،۲۶ دلار و ۴۹ سِنت: سینما AMC میدان لینکولن،۲۱ دلار و ۹۹ سِنت: AMC سنچری سیتی،۲۰ دلار و ۴۰ سِنت(۷۵ درهم امارات): سینما ریل، مارینا مال دُبی،۱۷ دلار و ۲۵ سِنت(۱۵ یورو): منطقه «پَته بوگرِنِه»،۱۶ دلار و ۲۰ سِنت(۱۸۰۰ ین ژاپن): مجموعه سینماهای «توهو» در منطقه «روپونجی هیلز».۱۰ دلار و ۹۰ سِنت(۷۵ یوان چین): مجموعه سینماهای «استلار اینترنشنال سین‌پلِکس، به صورت 4D.۹ دلار و ۷۵ سِنت(۸.۵۰ یورو): مجموعه سینماهای «آدرومِدا»،۹ دلار و ۱۰ سِنت(۱۸۱ پِزو): مجموعه سینماهای «سینِ‌پولیس فورام بوناویستا، به صورت 4D.۱ دلار و ۵۰ سِنت ( به نرخ دلار روز) (۱۵ هزار تومان): این مبلغ بالاترین نرخ بلیت در تهران است که برای سالن‌هایی که تحت عنوان «پردیس سینمایی» هستند تعیین شده است.این آمار نشان می‌دهد که تهران از جنبه هزینه سینما یکی از ارزان‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود؛ هرچند کیفیت سالن و سیستم سینمای دالبی و صندلی‌ها نیز از عوامل تاثیرگذار بر بهای بلیت بوده که تورم شهرهای مختلف نیز مزید بر علت خواهد بود.

 

چین پایتخت آثار کپی جهان را ربود

چین در تلاش است تا از شهرت خود به عنوان پایتخت آثار کپی جهان بکاهد.رویترز با انتشار گزارشی درباره فعالیت هنرمندان چینی که پیش از این اغلب به کپی آثار مشهور جهان مشغول بودند، از تلاشی خبر می‌دهد که این هنرمندان را به سمت خلق آثار دست اول سوق می‌دهد. «ماو چانیان» یکی از ۸۰۰۰ هنرمند نقاشی است که در دافن ـ یک منطقه کوچک ولی با تراکم جمعیت زیاد در نزدیکی هنگ کنگ ـ به کپی کردن آثار هنری غربی مشغول است.این هنرمند ۳۲ ساله چینی در حال حاضر مشغول رسیدگی به یک اثر ۱۴۵ دلاری کپی است که آن را تنها با صرف یک روز از روی یک عکس در گوشی همراه خود کشیده است.دافن که یک روستای گم‌نام در بین ۳۰۰ روستای شالیکار دیگر در چین بود به‌یک باره پس از اینکه رهبر سابق این کشور به‌ نام دنگ ژیائوپینگ در سال ۱۹۷۸ اقتصاد چین را دچار تحول کرد تنها طی چند سال به یک قطب جهانی کپی آثار نقاشی تبدیل شد. این شهر یک بار بر اساس محاسبات جهانی که صورت گرفته دارای ۷۵ درصد تولید آثار نقاشی رنگ روغن کپی است.دافن دارای ۱۲۰۰ گالری و مراکز کسب و کار هنری است که ۲۰ هزار نفر را تحت اشتغال دارد. درآمد این شهر در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۱ میلیون دلار رسید.او در این زمینه بیان کرده است، "خریدارهای بزرگ محصولات ما می‌دانند که بازار این شهر سابقا بخاطر فروش آثار کپی شهرت داشته و عاقبت خوبی هم نداشته و در حال حاضر همان نقاشان کپی کار، قصد تولید آثار خود را دارند."

 

چراغ سیاه‌بازی در ایران کم‌سو شد

بابک مولانا بازیگر نمایش جدید «مردان بالا ده، زنان پایین ده» گفت: متأسفانه چراغ نمایش‌های سیاه‌بازی در ایران کم‌سو شده است؛ در حالی که ریشه‌های عمیقی در فرهنگ ما دارد.وی در ادامه افزود: نماش سیاه‌بازی در سال‌های اخیر قدری کمرنگ‌تر شده و الان محدود به تک‌اجراها در برخی سالن‌ها شده است و به طور تخصصی برخی اجراهای تالار سنگلج را به خود اختصاص می‌دهد. این کار در بطن خود خیلی حرف‌های اجتماعی ـ سیاسی و دغدغه‌های مردم را بیان می‌کند و در فضای موزیکال و شادی‌آور سال‌ها قدمت دارد.این بازیگر با اشاره به اینکه دو نمایش سنتی آیینی ایرانی هم اکنون در سنگلج با عناوین «قحط الرجال» و «بنگاه تئاترال» در حال اجرا است، گفت: امیدوارم مردم این فضای فرهنگ سیاه بازی را حفظ کنند، چرا که ریشه‌های عمیقی در فرهنگ ما دارد و اساتید زیادی از جمله داود فتحعلی بیگی و مجید افشار و جواد انصافی برایش زحمت کشیده‌اند.مولانا با تأکید بر اینکه هنرمندان هم باید تلاش کنند تا این فضای نمایشی را با تکنیک‌ها و قالب‌های نمایشی خود حفظ کنند، توضیح داد: هنرمندان با به روز کردن فضای نمایش سیاه‌بازی می‌توانند در بطن فضای شادی آور و کمدی، حرف‌های اجتماعی مهم خود را هم بزنند.

 

کارت زرد یونسکو باغ جهانی را نجات نداد

با وجود اینکه اخیراً یونسکو برای مجموعه باغ جهانی بهشهر کارت زردی به منزلۀ اخطار به سازمان میراث فرهنگی داد، اما این باغِ ثبت‌شدۀ جهانی همچنان وضعیت نامناسبی دارد.همین چند روز قبل بود که سیف‌الله فرزانه، مدیر کل میراث فرهنگی استان مازندران از دریافتِ کارت زرد در مجموعه‌ی عباس‌آباد بهشهر مازندران توسط یونسکو خبر داد. هر چند از یک سو گفته می‌شود، دادن کارت زرد یا قرمز در دستورالعمل‌ها و قوانین یونسکو وجود ندارد اما قطعا دادن هر نوع اخطار توسط یونسکو به وضعیت محوطه‌های جهانی در کشور، خود به اندازه‌ی عملکرد دستگاه‌های مدیریتی مشابه همان کارت زرد یا قرمز در زمین فوتبال است که می‌توان آن را به مثابه بررسی عملکرد دستگاه‌های شهری دانست.از زمان ثبت جهانی ۹ باغ جهانی در هفتم تیر ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو تا امروز، می‌توان محوطه‌ی عباس‌آباد بهشهر را در کنار یکی دو باغ دیگر، یکی از باغ‌هایی دانست که گاهی اوقات خبرهایی از وضعیت نامناسب آن به گوش می‌رسد. یک بار خبر می‌رسد «بی‌آبی به بزرگترین باغ جهانی ایرانی رسید»، بار دیگر می‌گویند «تهدید عرصه باغ جهانی «عباس‌آباد» با یک سازه چوبی» و کمتر از یک سال قبل بود که در کنار دیگر خبرهای ریز و درشت از این محوطه‌ی جهانی، خبر دادند «باغ جهانی عباس‌آباد چند قدم تا خروج از ثبت جهانی».این خبر تا امروز نه تنها توسط هیچ نهاد میراثی و مدیریت شهری رد نشده، بلکه با عملکردهای مختلفی که توسط برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود، تائید هم شده است!

 

آواز اصفهان برای ثبت جهانی خیز گرفت

گردآورنده ردیف سازی و آوازی مکتب اصفهان گفت: هنرمندان از مکتب آوازی اصفهان استفاده می‌کنند و وقتی مکتب آواز اصفهان بدون هیچ شبهه‌ای وجود دارد، به نظرم باید ثبت جهانی شود.حسن منصوری اظهار کرد: روایت است که در ایران سه مکتب اصلی آواز وجود دارد که شامل مکتب اصفهان، تبریز و تهران است اما در میان پژوهشگران موسیقی اختلاف عقیده وجود دارد و معتقدند که مکتب آوازی تهران در زمان امیرکبیر و خانواده فراهانی از فراهان به تهران آمده و توسط آن‌ها در تهران شکل گرفته شده است. موسیقی اصفهان در اعماق تاریخ پیدا می‌شود نه تنها در عصر صفویه، اما موسیقی که در حال حاضر بر آن تاکید می‌شود آن است که از عصر صفویه به بعد رواج پیدا کرد. وی ادامه داد: مکتب آواز اصفهان از زمان قاجار به دو قسمت تفکیک شد؛ در این دوره تعدادی از موسیقیدانان در جهت علوم ردیفی پرداختند اما به زیبا خوانی و زیبا سازی نپرداختند و دسته دوم به شیوه زیبا خوانی تمرکز کردند و به علم ردیف اهمیت چندانی ندادند و هدف آن‌ها بیشتر این بود که در لحظه با خلاقیتی که در ذهن دارند بهترین کار را ارائه دهند. مکتب آواز اصفهان به عنوان میراث تاریخی ناملموس اصفهان ثبت جهانی شود که این تنها کمک رسانه‌ها را نیاز دارد. در حال حاضر هنرمندان از این مکتب آوازی استفاده می‌کنند و وقتی مکتب اصفهان بدون هیچ شبهه‌ای وجود دارد به نظرم باید ثبت جهانی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha