جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» در قم

حوزه/ تولیت آستان حضرت امام خمینی(ره) گفت: یکی از ویژگی های بزرگ امام این بود که به دین نگاه کاریکاتوری نمی کرد و اگر کسی ظلم کرده بود نمی توانست سکوت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط  حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)،که  با حضور اساتید، علما، فضلاء، طلاب، دانشگاهیان و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید،  در سخنانی اظهار داشت: ما در بیشتر مواقع در رفتارهای خود به دنبال «ادله» می گردیم در حالی که رفتارهای ما تابع «علل» است، ما با دلیل رفتارهای خود را توجیه می کنیم در حالی که رفتارهای ما ناشی از عللی است که در روح و جانمان وجود دارد. شاید به همین جهت است که وقتی قرآن را به دست امیرالمومنین(ع) می دهند چنین معارف بلندی از آن حاصل می شود و وقتی به دست دیگری می دهند از آن توجیه ظلم در می آید.

وی ادامه داد: از همین فقه هم می توان حماسه در آورد و هم رکود، مشکل از عللی است که در جان ماست نه در ادله ای که وجود دارد، ما گرفتار ادله شده ایم در حالی که بحران ما بحران علل است، اگر مشکلی وجود دارد به این دلیل است که جان و روحمان مشکل دارد، درست است که باید دنبال دلیل گشت، اما بیش از دلیل ما باید علل درونی خودمان را بازیابی کنیم، باید چشمها را از ادله بر گیریم و به حقیقتهای درونی خودمان بپردازیم و همین امر می تواند پایه عبور از مشکلات امروز جامعه نیز باشد.

تولیت آستان حضرت امام خمینی(ره) در خصوص شخصیت علمی و معنوی حضرت امام(ره) بیان داشت: مردم به این دلیل دنبال امام حرکت کردند که در جمال امام دوای درد خود را دیدند، امام(ره) همچون یک مغناطیس، جان شاگردانش را منظم می کرد، یکی از ویژگی های ممتاز امام(ره) همین این است که شاگردانی را در فضای مغناطیس وجود خودش پرورش داد که اینها تحت تاثیر آن فضای تربیتی، یک عمق و جان تازه ای گرفتند.

وی اذعان داشت: لذا اکنون نیز وقتی در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی که از شاگردان برجسته امام هستند حاضر می شویم، شاهد این هستیم که علل درونی مان، متاثر می گردد و در کنار استفاده ای که از ادله مطرح شده و درس ایشان می شود از تاثیری که وجود ایشان در جان انسان می گذارند، نیز بهره می بریم.

این استاد حوزه بیان داشت: یکی از ویژگی های بزرگ امام این بود که به دین نگاه کاریکاتوری نمی کرد و اگر کسی ظلم کرده بود نمی توانست سکوت کند، این گونه نبود که فریاد بابت یک مشروب فروشی یا سینما بالا برود و نسبت به اصل مسأله سکوت کند؛ با این رفتار بود که مردم در امام دوای درد خودشان را دیدند، اعجاز سخن امام این بود که به علل رجوع می کرد و دست روی دردها می گذاشت. امام درد مردم را نشان داد و خودش دوای درد شد؛ یعنی هم کمند بلای مخالفین انسانیت و هم کلید نجات انسانیت شد.

وی  با بیان این که  جذب امام شدن برای طلبه ها تابع شخصیت امام(ره) بود؛ چون او را چنان یافتند که باید بود، گفت: مقام معظم رهبری چند بار به طور خصوصی به من گفتند و شاید جای دیگر هم گفته باشند« اگر ما بعدها می شنیدیم که چنین آدمی آمد و رفت غبطه می خوردیم که چرا او را ندیدیم».

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha