جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حمید جیحانی

حوزه/ نویسنده و ناشر جوان حوزوی با بیان این که نشر کودک و نوجوان قم در کشور حرف های زیادی برای گفتن دارد ، گفت: باید با زبان روز و شیوه مناسب ، نبض مخاطب را در دست بگیریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،در حال حاضر و با وجود مشکلات اقتصادی، هنوز هم هستند طلاب و فضلایی که به شکلی خودجوش و بر اساس تکلیف دینی و انقلابی وارد عرصه نویسندگی و نیز حوزه چاپ کتاب شده و منشأ اثر هستند و از این منظر حجت الاسلام حمید جیحانی یکی از همین افراد دغدغه مند و پرتلاش است که حدود یک دهه در عرصه نویسندگی و نشر کتاب به فعالیت می پردازد.

آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگوی صمیمانه ما با این روحانی خوش فکر و فعال در عرصه های فرهنگی است؛

برای آغاز بحث بفرمایید که اصالتاً اهل کجا هستید و از چه زمانی وارد عرصه طلبگی شدید؟

بنده متولد بافق یزد در سال 58 هستم و هم اکنون در مقطع سطح سه حوزه به تحصیل مشغولم. سال 75 وارد حوزه شدم و سال اول طلبگی ام در یکی از مدارس آران و بیدگل گذشت و بعد از آن تا پایه ششم در یزد بودم و سپس برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم آمدم.

هم اکنون نیز زیر سایه کریمه اهل بیت(ع) در شهر مقدس قم سکونت دارم.

از چه زمانی به شکل جدی وارد عرصه نوشتن شدید و بیشتر چه گروه های سنی را مخاطب آثار خویش قرار دادید؟

حدود ده سال می شود که در زمینه کتاب کودک فعالیت دارم و در قالب شعر و داستان این کار را می کنم ، هر چند که بیشتر آن ها شعر و مجموعه شعری هستند.

تاکنون به لطف الهی حدود 20 جلد کتاب از بنده منتشر شده و اکثر آن ها هم دارای مضامین مذهبی و انقلابی بوده اند مثل کتاب غدیر، حجاب ، سفر به راهیان نور و سفر به بهشت زهرا و غیره که این ها بیشتر شعر بوده ، ضمن آن که دو کتاب داستان منتشر شده دارم با عنوان های "چشمه آب طلا" و" استاد مهربان"

این آثار از سوی چه انتشاراتی به زیور طبع آراسته شده اند؟

عمدتاً انتشارات براق قم و نیز انتشارات عروج اندیشه مشهد بوده است، ضمن آن که باید عرض کنم بعد از چاپ یکسری کتاب ها با محوریت حمایت از کالای ایرانی، خودم انتشارات باران عشق را سال گذشته به ثبت رساندم و به جرأت می گویم تنها ناشری هستم که در زمینه حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی با هزینه شخصی، سه کتاب برای کودکان و نوجوانان چاپ کرده و در ضمن دو کتاب نیز در دست اقدام دارم.

هم اکنون علاوه بر آن که عضو انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم ، هستم در انجمن ناشران انقلاب اسلامی نیز عضویت دارم.

به نظر شما در حال حاضر نشر کودک و نوجوان را چه مشکلات و مسایلی تهدید می کند؟

بیشتر از همه در شرایط فعلی ، این گرانی کاغذ است که ناشران را با مشکل جدی روبرو ساخته است ، ضمن آن که به خاطر مشکلات اقتصادی که مردم با آن درگیر هستند ، کمتر رغبتی به خرید کتاب صورت می گیرد، هر چند که باز هم به لطف الهی در عرصه کتاب کودک فضا تا حدی بهتر از رده سنی بزرگسال است.

چرا وضعیت کتاب کودک بهتر از کتاب بزرگسال است؟

به این خاطر که هنوز هم اولویت بسیاری از خانواده ها در زمینه تامین نیاز رشدی کودکانشان، ناظر به خرید کتاب های مناسب برای آن هاست ، ضمن آن که جذابیت های بصری کتاب کودک ، طراحی جلد جذاب، چاپ متفاوت و به طور نسبی قیمت مناسب باعث شده که با وجود مشکلات اقتصادی، خرید کتاب کودک تا حدودی بهتر از کتاب بزرگسال باشد.

از سویی در قم به جهت فعالیت خوب برخی انتشارات و نیز وجود تصویرگران خوبی که در این عرصه داریم در رابطه با ترویج مسایل دینی و مطالب مربوط به کودکان کارهای خوبی انجام شده و می شود و نشانه های امیدواری هنوز وجود دارد به طوری که به طور قطع عرض می کنم که ما در عرصه کارهای کودک در قم حرف زیادی برای گفتن در سطح کشور داریم.

با توجه به این که در سال های اخیر یکی از تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری و علما و بزرگان ناظر به بحث سبک زندگی اسلامی بوده، به نظر شما کتاب های کودک و نوجوان چگونه می تواند به ترویج این مساله کمک کند؟

به عقیده بنده ، بهترین گزینه ی تاثیرگذار در خصوص ترویج سبک زندگی دینی ، همین کودکان هستند و تجربه نشان داده که ما اگر روی آن ها برنامه ریزی کنیم، نتیجه می گیریم و دقیقاً به همین خاطر بوده که ما برای حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی، به سمت و سوی تولید و چاپ کتاب ویژه -با عنوان«بابا نورالله» که به معرفی شخصیت حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی می پردازه - این گروه سنی رفته ایم.

به هر حال کودکان و نوجوانان، در آینده جامعه بسیار سرنوشت ساز هستند و باید فرهنگ سازی را از این سنین شروع کرد به خصوص در زمینه الگوسازی.

نکته حایز اهمیت دیگر این که ما باید رفتار و سیره علما و بزرگان خود در رابطه با مباحثی چون حمایت از کالای داخلی را به زبان بچه ها و متناسب با ذائقه آن ها برایشان معرفی کنیم و بنده در کتاب "استاد مهربان" بر همین اساس به زندگی مرحوم علامه درچه ای به عنوان یک الگوی موفق پرداخته ام.

در حال حاضر علاوه بر درس و بحث طلبگی و نوشتن برای کودکان چه فعالیت شاخص دیگری دارید؟

چند وقتی است که در زمینه فیلمنامه نویسی نیز وارد شده ام، یعنی بعد از این که در عرصه کتاب کودک سال ها کار کردم، در زمینه فیلمنامه نویسی و تولید فیلم کوتاه در حال سپری کردن آموزش های تخصصی هستم و از کلاس های مدرسه اسلامی هنر و نیز انجمن سینمای جوان استان قم بهره مند می شوم.

البته این را هم بگویم که قبل از ورود به حوزه نیز مقطعی در عرصه تئاتر و نویسندگی هنر نمایش سابقه فعالیت داشتم و لذا بیگانه با این عرصه ها نیستم.

به عنوان آخرین سوال، به طلاب جوانی که علاقه مند به فعالیت در عرصه های فرهنگی و هنری و به خصوص نویسندگی هستند و در عین حال واجد ذوق و استعدادی نیز می باشند، چه توصیه ای برای موفقیت دارید؟

ببینید در وهله نخست، رسالت و وظیفه هر طلبه ای بحث تبلیغ دین است، چرا که محصول تحصیل نیز تبلیغ است و لذا هر کسی در حوزه باید بر اساس توانمندی و دانش خود به تبلیغ آموزه های دینی در جامعه بپردازد.

با این حال باید توجه داشته باشیم که امروز عرصه مهم تاثیرگذار در دنیا از جمله کشور ما، ادبیات و هنر است و از نگاه بنده کسانی که می خواهند کار موثری در رابطه با تبلیغ دین بکنند، بهترین عرصه جهادی همین است

امروز مشاهده می کنیم برخی به اصطلاح افراد سلبریتی که خیلی هم نمی شود به تعهد و دیانت آن ها اعتماد کرد، جامعه مخاطبان گسترده ای دارند به طوری که بعضی از آن ها چندین برابر هیئات مذهبی مخاطب دارند و حال آن که ما باید به شیوه درست و بر اساس چارچوب دینی در عرصه هنر و سینما و تئاتر و به خصوص ادبیات و کتاب آن گونه کار کنیم که حرف اول را در جامعه بزنیم.

به روز بودن و شناخت اقتضائات جامعه یکی از رموز موفقیت در این عرصه است و دیگر هم این که از مشکلات و کمبودها ، یأس و تردید به خود راه ندهیم. بنده الان با سرمایه خودم کتاب می نویسم و آن را توزیع و چاپ می کنم و خوشبختانه برخی کتاب ها در همین اوضاع اقتصادی به چاپ ششم هم رسیده چرا که سعی کرده ام به زبان روز کودک بنویسم و دست بر روی نیازهای اساسی بگذارم

آخرین کتاب بنده نیز در رابطه با شهید حججی بوده با عنوان" شهید حججی و دو آرزو " که به لطف الهی کتاب خوبی شد و مورد استقبال خانواده این شهید والامقام نیز قرار گرفت.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha