جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: روستا از دیرباز در جغرافیایی ایران و اسلام نقش خیلی مهمی داشته است و می‌توان گفت سرچشمه توسعه و پیشرفت ایران از روستاها بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری امروز در نشستی با معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: روستا از دیرباز در جغرافیایی ایران و اسلام نقش خیلی مهمی داشته و می‌توان گفت سرچشمه توسعه و پیشرفت ایران از روستاها بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر اضافه کرد: نقش روستاها در جغرافیای ایران در همه عرصه‌ها خصوصا اشتغال فوق‌العاده مهم بوده است و استعمار دنبال آن بوده است که مرکز تولید از روستاها تضعیف شود و روستاها را تعطیل کند و به شهرنشینی تبدیل کند که یکی از لطمات ضعف در عرصه کشاورزی و ایجاد وابستگی در این عرصه است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: خالی شدن روستاها و توسعه حاشیه‌نشینی در شهرها باعث تضعیف فرهنگ روستایی می‌شود و مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند و به همین دلیل حفظ روستاها و استفاده از ظرفیت روستا و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی و تولید استراتژیک در حوزه اقتصاد در روستاها از مهمترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه روستا یک ظرفیت مهم است، افزود: باید از روستاها به عنوان یک فرصت برای پیشرفت ایران استفاده کنیم که این یک شرایطی دارد. باید در سطح ملی بانک اطلاعاتی در ارتباط با ظرفیت‌های روستاهای مختلف را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری خاطرنشان کرد:‌ ظرفیت‌های موجود، حالی و آتی روستاها باید شناسایی شوند و در قالب یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شوند. یکی از مشکلات اقتصاد ایران این است که ظرفیت‌ها را به خوبی نشناخته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی باید بر اساس آمار باشد، تاکید کرد: باید ظرفیت‌های موجود و ظرفیت‌های از دست رفته را داشته باشیم و این ظرفیت‌ها را به عنوان بانک اطلاعاتی در هر استان موجود باشد و در مرکز جمع‌بندی شود و برنامه‌ریزی بر این اساس باشد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: در استان بوشهر روستاهای کرانه‌ای، پس کرانه‌ای قریب و پس‌کرانه‌ای دور داریم. باید از ظرفیت‌های اقتصاد پس‌کرانه‌ای به خوبی استفاده کنیم.

وی بر لزوم ظرفیت‌سازی در روستاها تاکید کرد و اظهار داشت: در ایران به خوبی از ظرفیت‌های کرانه‌ای استفاده نشده و باید در روستاها با نگاه اقتصاد دریاپایه حرکت کنیم و پروژه‌های مختلف در روستاها تعریف شود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری افزود: در استان بوشهر بانک اطلاعاتی آینده‌پژوهانه در زمینه ظرفیت‌های روستایی ایجاد شود و این استان پایلوت شود و در دیگر روستاها نیز اجرایی شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تاکید بر اینکه توسعه اشتغال در روستاها باید بر اساس ظرفیت‌های روستایی انجام شود، ادامه داد: باید در برنامه‌ریزی اصالت‌های روستایی و فرهنگی لحاظ شود تا روستا را به یک شهر کوچک تبدیل نکنیم.

امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: رویکرد شهرنشینی بالا است و باید به سمتی برویم که در روستاها حوزه اقتصاد را فعال کنیم و تولید منابع انسانی را هم داشته باشیم و مدیریت بازرگانی را هم به آنها یاد دهیم.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان به خوبی از محصولات خود سود نمی‌برند و سود اصلی به دلالان و واسطه‌ها می‌رسد، افزود: در صورتی که تعاونی‌های فروش روستایی را ایجاد کنیم، اقتصاد کشاورزان تقویت می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تاکید کرد: باید به سمت آموزش مدیریت توزیع و بازرگانی برویم و وقتی که مدیریت توزیع نداشته باشند، ضرر می‌کنند و تولید در روستاها می‌خوابد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر خواستار ایجاد بازارهای روستایی در همه شهرها برای عرضه محصولات روستاییان شد و اضافه کرد: با همکاری کمیته امداد می‌توان چنین بازارهایی را ایجاد کرد که نقش مهمی در اشتغال نیز خواهد داشت.

امام جمعه بوشهر خواستار توسعه زیرساخت‌های مختلف از جمله راه، آب‌، برق و بهداشت در روستاها شد و بیان کرد: ظرفیت اشتغال خانگی خصوصا در بخش صنایع دستی باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha