شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ناصری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ناصری گفت: طلبه ممکن است درس خوان باشد ولی فصل ودورانی دارد، ولی تربیت، تهذیب واخلاق اهمیت بالاتری دارد، بنابراین تدوین نظام نامه تربیتی، اخلاقی، درمان نامه قرآنی و روایی برای طلاب ضروری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری، پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی هادیان اخلاقی حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در یکی از فرمایشات حکمت آمیز خود فرمودند صحبت آسان است، اما وقتی می خواهی سخنی بگویی که قبل ازآن صبغه الهی را رعایت کرده باشیم صحبت کردن سخت می شود.

وی بیان کرد: ما بافضایی مواجهیم که مرکز اخلاق، تربیت، معنویت، اعتماد و اعتقاد بوده، ما درفضایی رشد کرده ایم و امیدواریم این فضا احیاتر بشود که زاویه به زاویه این مدارس علمیه، علمای مهذب تربیت شوند.

مسئول بنیاد علمی و فرهنگی هاد  تصریح کرد: در گذشته گرچه تعداد ورودی های حوزه کم بود، ولی پر از عالمان وارسته و مهذب بود، به نحوی که طلبه جدیدالورود خود را غرق در نعمت معنوی می دید. اما امروزه طلاب جوان هنگام ورود به حوزه استرس دارند و با این فضای مجازی نمی توان یکدفعه انتظار تطبیق روحیه اش را با حوزه علمیه داشت، لذا باید این جوانان را تربیت کرد و ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری عنوان کرد: چون سیر تربیتی حوزه در سده های گذشته مدون نشده بود، امروز تدوینش سخت است؛ به راستی چقدر از مبانی تربیتی در درس های طلاب جدیدالورد گنجانده شده؟ من معتقدم خیلی خیلی کم است.

وی افزود: انسان نیاز به تدوین مبانی تربیتی، اخلاقی و معنوی دارد و طلبه در حوزه علمیه بیشتر نیازمند است، چه بسا ورودی ها به حوزه علمیه خوب بوده، ولی ریزش ها هم زیاد، که یکی از علت آن است که به اقناع تقوایی ومهذب نمی رسند.

مسئول بنیاد علمی و فرهنگی هاد ابراز کرد: یک زمانی تالیف کتابی چون معراج السعاده برای جامعه و طلاب کافی بود، ولی امروز لازم است که بسته های فرهنگی آماده و کامل به طلاب داده شود، البته به روز رسانی مطالب عمیق فرهنگی و آسیب شناسی نیز باید انجام شود.

وی بیان کرد: چه بسا برای برخی از طلاب عدم ورود به فضای مجازی و یا ارتباط محدود با این فضا را تجویز کرد تا به حد مهذب و تقوا برسند .

حجت الاسلام والمسلمین ناصری بیان کرد: در طول تاریخ حوزه های علمیه عملکرد قابل قبولی داشتند، چون دوران صفوی که شیخ بهایی، میرفندرسکی، میرداماد و محقق کرکی ها تربیت شدند.

وی ادامه داد: ورودی ها به حوزه های علمیه در چهل سال انقلاب بسیار خوب و  رو به رشد بوده، ولی شرایط نگهداری طلاب می طلبد، نظام نامه تربیتی، اخلاقی، درمان نامه قرآنی و روایی روانشناسانه باید برای نگه داری طلاب تدوین و تنظیم شود

مسئول بنیاد علمی و فرهنگی هاد خاطرنشان کرد: طلبه ممکن است درس خوان باشد ولی فصل ودورانی دارد، ولی تربیت، تهذیب واخلاق اهمیت بالاتری دارد، لذاوظیفه مشاوران وهادیان اخلاقی در مدارس علمیه بسیار با اهمیت است

وی با بیان اینکه مردم تشنه نیازهای تربیتی واخلاقی و معنوی هستند که منبعش در قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است، گفت: باید نظام نامه تربیتی واخلاقی تنظیم بشود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری یادآور شد: بازیافت هویت فردی اولین گام است. امروز باید این شیوه نامه تربیتی با محوریت منابع و ماخذ شیعی در جهان گسترش یابد که یک بخشی از آن متاثر از تبلیغ است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha