جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علی مطهری

حوزه/ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از انقلاب وقتی آیت الله رفسنجانی از زندان آزاد شد به ملاقات وی رفتیم؛ در آن زمان برخی علما کمک‌هایی به سازمان مجاهدین خلق می‌کردند؛ این مسئله سبب دغدغه و نگرانی آقای مطهری شده بود که نکند آقای رفسنجانی هم این کار را بکند...

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، علی مطهری پیش از ظهر پنجشنبه در همایش تقنین در جمهوری اسلامی و بررسی عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دانشگاه مفید برگزار شد بیان کرد: می‌توانیم آیت الله رفسنجانی را موسس قانونگذاری در کشور بدانیم.

وی بیان کرد: حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در هر نهادی وزانت و سنگینی آن نهاد را افزایش می داد و زمانی که رئیس مجلس بود، سنگینی مجلس در میان نهاد های کشور بیشتر بود و زمانی هم که رئیس مجمع تشخیص شدند وزن خاصی در آن جا حاکم بود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ساختاری که در قانون اساسی ما برای قانون گذاری در نظام پیش بینی شده ساختار خوبی است، اما مهم اجرای درست این ساختار و حفظ آن است؛ در قانون اساسی تنها نهاد قانون گذاری مجلس است، اما در عمل می بینیم این گونه نیست و شوراهایی تأسیس شدند که قانون گذاری می کنند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال مجمع تشخیص گاهی وارد روند قانون گذاری می شود و یکی از مراحل آن را تشکیل می دهد  که این خلاف قانون اساسی است و یا شورای انقلاب فرهنگی تصمیماتی می گیرد که بعد ها مجلس باید پاسخ ان را بدهد.

مطهری با بیان اینکه در اصل ۱۱۲ قانون اساسی، وظائف مجمع تشخیص و احصاء شده است، ولی اخیرا بحث نظارت بر سیاست‌های کلی نظام مطرح است، ادامه داد: اخیرا بحث نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئتی ۱۵ نفره واگذار شده که مشکلاتی ایجاد می کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اصل ۱۱۲ قانون اساسی، وظائف مجمع تشخیص، احصاء شده است ولی اخیرا بحث نظارت بر سیاست‌های کلی نظام مطرح است، ادامه داد: اخیرا بحث نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئتی ۱۵ نفره واگذار شده که مشکلاتی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه وقتی مجلس قانونی را تصویب کرد، مجمع در جایگاه شورای نگهبان دوم قرار گرفته، افزود: شورای نگهبان، اول، مطابقت با شرع و قانون اساسی را کنترل می‌کند و مجمع به عنوان شورای نگهبان دوم، مغایرت این قانون را با سیاست‌های کلی بررسی می‌کند یعنی علاوه بر تطبیق با شرع و قانون اساسی مورد سومی به نام سیاست‌های کلی هم درست شده؛ تطبیق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی، مجلس را از حیز انتفاع ساقط می‌کند.

مطهری با بیان اینکه آیت الله رفسنجانی از بدو ورود به حوزه علمیه در کنار شهید مطهری قرار می گیرد، گفت: بعد از انقلاب وقتی آیت الله رفسنجانی از زندان آزاد شد به ملاقات وی رفتیم؛ در آن زمان برخی علما کمک‌هایی به سازمان مجاهدین خلق می‌کردند؛ این مسئله سبب دغدغه و نگرانی آقای مطهری شده بود که نکند آقای رفسنجانی هم این کار را بکند، ولی وقتی مرحوم پدرم از این مسئله از آقای هاشمی سؤال کردند وی گفت که ما دنبال عدالت منهای خدا نیستیم و مرحوم مطهری بعد از این پاسخ فرمود که حالا خیالم راحت شد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از انقلاب آیت الله هاشمی  در هر منصبی موفق بود و در این اواخر رفتار ایشان بسیار آموزنده بود.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن احترام برای مقام معظم رهبری و توجه به حفظ اساس این نهاد، نظر خود را اعلام می‌کرد گفت: برداشت درست از ولایت فقیه مهم است و برداشت های نادرست شأن آن را پایین می آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha