جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حیات طیبه

حوزه/ مشاور خانواده، پرخاشگری با خانواده را نشانه دور بودن از هویت توحیدی دانست و تصریح کرد: داشتن هویت توحیدی یکی از مصادیق حیات طیبه است و به عنوان یکی از ویژگی‌های لازم برای روانشناسی که رویکرد اسلامی دارند محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، دوره روانشناسی اسلامی با عنوان «درمان یکپارچه‌ی توحیدی» با حضور محمد حسین فلاح، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) محمدآباد یزد برگزار شد.

فلاح در ابتدای سخنان خود با اشاره به سخنی از استاد فاطمی‌نیا با بیان این که «درمانگر اسلامی باید زیسته‌ی حیات طیبه داشته باشد.»، ادامه داد: داشتن هویت توحیدی یکی از مصادیق حیات طیبه است و به عنوان یکی از ویژگی‌های لازم برای روانشناسی که رویکرد اسلامی دارند محسوب می‌شوند و آیه‌ی شریفه‌ی «و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» نیز به این ادعا اشاره دارد.

مشاور خانواده، هویت توحیدی را اینگونه تعریف کرد: هویت توحیدی یعنی عدم وابستگی به هویت شخصی که خودمان ساختیم یا دیگران برای ما قائل شده‌اند، گاهی ممکن است این هویت شخصی خود را در قالب هویت دینی ظاهر کند.

وی اضافه کرد: مثلا فردی که نماز اول وقت و با جماعت اقامه می‌کند را در نظر بگیرید این خصیصه زمانی یک ویژگی خاص و هدف متعالی محسوب می‌شود که به خاطر مداومت بر آن مبتلا به رفتارهای ناشایست از جمله پرخاشگری با خانواده خود نشود و اگر چنین شد این فرد از هویت توحیدی خود دور شده است.

فلاح در پایان یادآور شد: خداوند هویت توحیدی را فطرتا در وجود ما نهاده است، چرا که همه‌ی ما وقتی کاری را برای دیگران انجام می‌دهیم، در صورتی که قصد قربت و رضای الهی در آن باشد احساس خوشحالی می‌کنیم که این نشانه از توحیدی بودن ما دارد و اسلام برای این که به همه‌ی کارهای ما هویت توحیدی ببخشد برای کوچکترین آنها نیز دستورالعمل قرار داده و آن را در قالب مستحبات ارائه می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha