جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
معینی پور

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که انقلاب اسلامی ایران از جمله انقلاب ها در راستای ایجاد تحول اجتماعی و بر مبنای انقلاب مهدوی است، گفت: ارزش های بنیادین انقلاب مهدوی، می توانند در جامعه اسلامی تحول ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر مسعود معینی پور، در دوره دانش افزایی ولایت فقیه، ویژه مدرسین علوم عقلی و فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با موضوع «کارآمدی نظام مبتنی بر ولایت فقیه» در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با بیان این که کارآمدی مشروعیت ثانویه یک حکومت است، گفت: اگر به بیان فقه سیاسی حجیت الهی یک حکومت و وجوه حاکمیتی حکومت را از جایگاه سلسله طولی ولایت الهی مشروعیت اولیه بدانید و یا به ادبیات اندیشه سیاسی غربی مقبولیت مردمی را مشروعیت اولیه بدانید، کارآمدی را نیز مشروعیت ثانویه هر حکومت تلقی می کنید که اگر کارا نباشد، مردم در پی عوض کردن آن بر می آیند و لذا در ادوار مختلف تاریخی و هر قسمت به قسمت تاریخ، این مشروعیت مورد سنجش قرار می گیرد.

وی بیان این که باید دید حکومت و نظام سیاسی برآمده از انقلاب چه میزان کارآمدی داشته، به اصل سنجش کارآمدی حکومت اسلامی اشاره و تصریح کرد: ما بین جمهوری و انقلاب اسلامی در عین ارتباط رفت و برگشتی رابطه طولی و تفکیک ظریف درنظر داریم که انقلاب از زمان بعثت پیامبر شکل گرفته و تا ظهور حضرت حجت(عج) و ایجاد حکومت عدل مهدوی ادامه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) افزود: به واقع این عرصه، عرصه کلان جریان حاکمیت اسلامی است و بین این دو اتفاق، در مقاطع مختلف تاریخی حکومت های شیعی حلول کرده و ارزش های بنیادین انقلاب مهدوی تحول اجتماعی ایجاد می کنند.

معینی پور با بیان این که انقلاب اسلامی ایران از جمله انقلاب ها در راستای ایجاد تحول اجتماعی است ، خاطر نشان کرد: وقتی انقلاب شکل می گیرد، نظامی برآمده از مبانی انقلابی ایجاد می شود که به آن جمهوری اسلامی می گویند همان طور که در مقطع انقلاب سال 58 مدل های مختلف حکومت از جمله دموکراتیک و سوسیالیستی اسلامی مطرح می شد و آن جمله «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» مدل برآمده از انقلاب اسلامی در ایران را به خوبی توانست نشان دهد.

وی با بیان این که اگر جمهوری اسلامی ناکارآمدی داشته باشد، این بر چارچوب انقلاب تاثیر دارد، افزود: حضرت امام نیز فرمودند اگر نتوانیم خواسته های مردم را برطرف کنیم مردم ما را عوض می کنند و تغییر حکومت شکل می گیرد یعنی کسی ضمانت نداده اگر حکومت اسلامی نتواند آرمان های انقلابی را جاری و ساری کند همچنان جمهوری اسلامی باقی بماند و یا کسی ضمانت نداده که اگر باقی ماند، برآمده از مبانی انقلاب اسلامی باقی مانده است بلکه ممکن است مدل حکومتی منطقه دیگری را پیدا کند.

معینی پور با بیان این که آرمان های انقلاب در حوزه های مختلف همچون تحقق مردم سالاری دینی، امنیت، استقلال و ..... می باشند که اینها چارچوب های اصلی بوده و هر حکومتی برآمده از هر آرمانی اعم از اینکه در ادبیات مشهور جهان اسلامی و یا حکومت انسان با مدل لیبرالیستی و سوسیالیستی باشد، با بحران هایی مواجهند که اگر نتواند رفع کند، حکومت و نظام برساخته از آرمان مشکل مبنایی پیدا می کند، بیان کرد: اگر بحران ها رفع نشوند عملا تحول و یا درون آن استحاله ایجاد می شود، یعنی حکومت هست اما آرمان در آن جریان ندارد و پوسته ای از حکومت باقی مانده که در آن اتفاقات غیر آرمانی می افتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که بنابراین انقلاب امر واقع شده در دوره تاریخی خاص و تمام شده نیست، بلکه در ادوار مختلف تاریخی دارد نوع به نوع آرمان ها را جاری می کند، عنوان کرد: امروز در درون کشور ما خیلی ها این اعتقاد را دارند و جزو نسل موسس انقلاب نیز و مباشر تغییر اجتماعی بوده اند که حکومت جدیدی را ایجاد کرده اند و قائلند به این که دوره انقلاب به پایان رسیده و امروز دارای حکومتیم که باید این حکومت را در بستر زندگی جهانی حفظ کنیم.

وی با بیان این که البته این عرض و تبیین نافی آن نیست که هر حکومت و نظام سیاسی باید گسیخته از نظام جهانی باشد، بلکه امروز تحولات جهانی سیاست داخلی کشورها را دست خوش تغییر می کند، به برخی از بحران های نظام سیاسی که امروز دولت ها با آن مواجهند اشاره و ابراز کرد: یکی از بحران های نظام سیاسی که جمهوری اسلامی با آن مواجه می باشد، بحران هویت است.

معینی پور با اشاره به بحران هویت که عموما افراد و جوامع در ادوار مختلف تاریخی با آن مواجهند، خاطر نشان کرد: هویت آنچیزی است که تشخیص یک حکومت نسبت به حکومت های دیگر را مشخص می کند و حد اختلاف بین جامعه هاست که شاکله وجودی یک حکومت را هویت معلوم کند و اگر مرزهای هویتی تخلیط شود بحران هویتی شکل می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که هر حکومتی نیاز به توجیه حکم حاکم دارد، افزود: حتما مردم باید بدانند چرا باید حکم حاکم را رعایت کنند و قوانین برایشان الزام آور است، در ادوار مختلف تاریخی جمهوری اسلامی با بحران هویت و مشروعیت برخورد داشته و از سال 58 درباره اصل مشروعیت نظام مناقشاتی تا به امروز داشتید که این بحران همواره گریبانگیر ماهم هست اما در ادوار تاریخی نتوانسته مردم را از دستگاه نظام امامت و حکومت مشروع ولی فقیه در دوره غیبت دور کند.

وی ادامه داد: در حقیقت در ادوار مختلف تاریخی با بحران هویت دچار بوده ایم همانطور که پیش از جنگ نیز بحران هویت چیستی نظام وجود داشت که این بحران هویت مرزهایش معلوم نبود و از جمله ویژگی های انقلاب امام این بود که در سال 58 مرزها را با جریان تفکر مارکسیستی مشخص کردند و پس از آن نیز بحران مشروعیت در دوره های مختلف مشخص تر گردید تا آنجا که وقتی از دوره جنگ وارد دوره سازندگی و اصلاحات شدید این بحران هویت روز به روز در میان مردم برجسته تر شد.

معینی پور با بیان این که وقتی صحبت از جامعه مدنی، توسعه سیاسی و اقتصادی و بحث رفاه به میان آمد، عملا بحث مشروعیت و هویت دستخوش انحراف و تخلیط شد، اظهار کرد: چون وقتی از آزادی صحبت می کنید باید از مشروعیت نیز سخن بگویید و این ادوار تاریخی نشان می دهد همچنان همه با این بحران مشروعیت و هویت درگیر هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که این بحران مشروعیت و هویت حتی به سراغ کسانی که معتقد به انقلابند و زیست مومنانه انقلابی داشته اند نیز می رود، اظهار کرد: در حقیقت اینگونه افراد نیز چون ناکامی های اقتصادی و اجتماعی را دیدند به خوبی می دانند که نخستین مساله همین بحران مشروعیت و هویت است که به سراغ آنان آمده و اینطور القا می کند که نکند مکتب دیگری می توانست حکومت دیگری را ایجاد کند اما ما اشتباه کردیم و لذا برای همه ما این جریان، جدی است.

وی با بیان این که مقایسه وضعیت امروز جمهوری اسلامی در 40 سالگی انقلاب با وضعیت کشورهای پیشرفته و همطراز خود در چهل سالگی برای تعیین کارآمدی یک اصل ضروری است، خاطر نشان کرد: البته این نباید موجب و مانع توقف ما شود، انقلاب های چین و فرانسه را باید در موقعیت 40 سالگی ارزیابی کرد و این مقایسه از جمله ویژگی ها و شاخص ها در حوزه کارآمدی است.

معینی پور با اشاره به ضرورت مقایسه وضع موجود نظام جمهوری اسلامی از حیث مکتب، ارزش و ایدئولوژی به همراه قدرت نظامی و چهره اجبار آلود و امنیت با وضعیت پیش از انقلاب، تصریح کرد: باید دستاوردهای داخلی را در حوزه ایدئولوژیک، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و دینی و فرهنگی به همراه دستاوردهای خارجی شامل استقلال و دگرگونی در حوزه های مختلف را تحلیل کنید و بدانید که این بازاندیشی تاریخی و رویش ها از نقاط کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است.

گفتنی است، دوره دانش افزایی اساتید علوم عقلی، فقه و اصول و مبلغان حوزه علمیه خراسان به همت معاونت آموزش این حوزه، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (گروه حكمت و كلام جديد پژوهشكده اسلام تمدنی) به مدت 5 پنجشنبه متوالی در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha