جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام رحیمی

حوزه/ گفتمان دانشجویی با عنوان "خانواده سالم از منظر اسلام" روز جمعه در مزارشریف برگزار گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از "آوا" گفتمان دانشجویی با عنوان "خانواده سالم از منظر اسلام" روز جمعه در مزارشریف برگزار گردید.

کارشناسان این گفتمان حجت‌الاسلام محمدشجاع رحیمی به عنوان کارشناس دینی و حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی مسئول دانشجویی مرکز تبیان در مزارشریف،‌ مطالبی را در زمینه "بازشناسی خانواده"، "شاخصه‌های خانواده سالم و غیر سالم"، "خانواده از منظر فاطمه زهرا (س)" و "تهدیدات خانواده سالم، راه مبارزه با تهدیدات" صحبت نمودند.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محمدشجاع رحیمی گفت: کشور ما یک کشور اسلامی است و برای اینکه بدانیم یک خانواده‌ی سالم داشته‌ایم یا خیر، باید خود را از منظر قرآن بسنجیم و بنا به دستورات قرآن عمل نماییم. وی افزود اگر خانواده بر اساس قرآن بنا گردد، در مقابل مشکلات زندگی متزلزل نمی شود.

این کارشناس دینی، خانواده پر مودت و رحمت را که قرآن از آن تعبیر به خانواده سالم نموده است، بهترین نوع خانواده عنوان کرد و افزود: مودت در ابتدای زندگی لازم است و رحمت نیز در جریان زندگی به میان می‌آید و دومین تفاوت مودت و رحمت این است که مودت بین بزرگان است و رحمت همچون سایه‌ی آنهاست که فرزندان زیر آن پرورش می‌یابند.

 حجت الاسلام رحیمی مودت را مسئله‌ای دو جانبه و رحمت را یک طرفه دانست و گفت که رحمت از سوی یک طرف به میان می‌‌آید و زندگی را از چالش‌های متعدد نجات می‌دهد.

وی افزود: زندگی مشترک دو نوع حقوق دارد، یک حقوق قانونی و حقوق الزامی مانند نفقه که مرد باید تهیه نماید و یک دسته دیگر از حقوق، حقوق اخلاقی است که برای پیشبرد و تعالی خانواده مهم است.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی؛ مسئول بخش دانشجویی مرکز تبیان نیز در این نشست با اشاره به "‌شاخص‌های خانواده سالم و غیر سالم" گفت: خانواده حاصل پیوندی است که توسط عقد شرعی زن و مرد شکل می‌گیرد که سبب آرامش افراد می‌شود.

آقای موسوی، خانواده را مسیری بسیار مهم برای رسیدن به تکامل دانست و گفت: از طریق خانواده می‌توان به تکامل رسید.

آقای موسوی ضمن اشاره به این نکته که مودت و رحمت دو اساس مهم در خانواده می‌باشند گفت: پدر و مادر، دو عنصر مهم در خانواده هستند که سلامت خانواده و فرزندان، منوط به سلامت این دو فرد است و اگر این دو عضو سالم باشند، خانواده‌ای بسیار سالم شکل خواهد گرفت.

مسئول دانشجویی مرکز تبیان رعایت حقوق زن و مرد، رعایت حقوق اولاد بر والدین،‌ رعایت حقوق والدین بر اولاد و معاشرت نیکو را از شاخص‌های دیگر خانواده سالم عنوان کرد.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به سرفصل "خانواده از دیدگاه حضرت زهرا" بیان داشت: باید ابتدا آفت خانواده را بشناسیم. وی نبود حمایت بین زوجین را از جمله آفات خانواده‌ی سالم معرفی کرد.

رحیمی در ادامه افزود که معیارهای یک خانواده سالم را باید از دیدگاه حضرت فاطمه (س) که سیده زنان عالم است، بررسی نماییم.

آقای رحیمی خاطرنشان ساخت که حضرت زهرا (س)، هیچ وقت از امیر مومنان چیزی نخواست که در توان علی (ع) نبوده باشد. خانم‌ها در این زمان نیز اگر از این الگوی رفتاری حضرت استفاده نمایند، خانواده با بسیاری از مشکلات مواجه نخواهد شد.

این آگاه مسائل دینی تاکید نمود: مرد و زن باید در صدا کردن همدیگر از کلمات محبت‌آمیز استفاده نمایند تا روابطشان محکم‌تر گردد.

وی در ادامه مادر را اولین مربی فرزندان دانست و تصریح کرد: اگر مادر تمام قیودات شرعی و حقوقی را رعایت نماید، اولادی سالم به جامعه تحویل خواهد داد. امام خمینی (ره) در جایی گفته است که مرد از دامن زن به معراج می‌رود.

آقای رحیمی همسرداری درست و تربیت سالم فرزندان را دو اصل مهم در تربیت اولاد معرفی کرد و زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه را بهترین نمونه و الگوی آن یاد کرد.

آقای موسوی که روی سرفصل "تهدیدات خانواده سالم" صحبت می‌نمود، رعایت نکردن حقوق اخلاقی را تهدیدی بزرگ برای خانواده‌ی سالم عنوان نمود و گفت که اگر تمام افراد در خانواده حقوق را رعایت نکنند، این معضل سبب فروپاشی خانواده می‌گردد.

وی باورهای وارداتی که از سوی غرب دامن‌گیر خانواده‌ها می‌گردد را تهدیدی بزرگ برای خانواده‌های مسلمان دانست و گفت: اگر فرهنگ‌های وارداتی از غرب کنترل نشوند، خانواده‌های سالم را از بین می‌برند، چنان که خانواده در غرب خانواده از بین رفته است.

مسئول دانشجویی مرکز تبیان با اشاره به این مطلب که شبکه‌های اجتماعی یکی از تهدیدات خطرناک برای خانواده هستند گفت: اگر شبکه‌های اجتماعی که به دنبال تخریب خانواده‌های اسلامی هستند مدیریت نشوند، اساس خانواده را متزلزل می‌نمایند.

وی عدم کنترل درست فرزندان را یکی از تهدیدات دیگر دانست و ابراز داشت که والدین باید فرزندان‌شان را مدیریت نمایند و مواظب آنان باشد تا خانواده‌ی سالم شکل بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha