جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نگرانی مسلمانان و رهبران مذهبی از ممنوعیت حجاب در مدارس کنیا

حوزه/ دیوان عالی کنیا روز پنج شنبه رای داد که تمامی مدارس حق تعیین لباس دانش آموزان و ممنوع سازی حجاب را دارند. در این میان فعالان مدنی، شخصیت های مذهبی و والدین نگران تاثیر این حکم بر تحصیل دانش آموزان هستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از kbc، والدین دانش آموزان و رهبران اسلامی در کنیا رای دیوان عالی این کشور را در خصوص دادن مجوز منع حجاب در مدارس، محکوم کردند.

شخصیت های اسلامی کنیا می گویند رای به مجوز ممنوعیت حجاب توسط مدیران مدارس نه تنها تبعیض آمیز است، بلکه «زیر پا گذاشتن آزادی دینی» محسوب می شود.

شورای امامان جماعت و واعظان شهر ایزیولو در کنیا، خواستار تجدیدنظر در رای دادگاه شدند.

گفته می شود در پی شکایت یک کلیسای متدویست در کنیا، دیوان عالی این کشور روز پنج شنبه رای داد که تمامی مدارس حق تعیین لباس دانش آموزان و ممنوع سازی حجاب را دارند.

در سپتامبر 2016، یک دادگاه تجدیدنظر حکم دیوان عالی را که حجاب را در مدارس دولتی ممنوع ساخته بود، برگرداند. سه قاضی دادگاه اعلام کرده بودند که دانش آموزان مسلمان باید اجازه پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس را به علاوه یونیفرم رسمی شان داشته باشند.

در این میان فعالان حقوق بشر نگران هستند که ممنوع سازی حجاب در مدارس بر روی تحصیل دختران مسلمان تاثیر منفی بگذارد.

دماس کیپرونو مدیر کمپین های دیدبان بین الملل حقوق بشر در کنیا گفت: در بیشتر مدارس از خصوصی گرفته تا دولتی تحمل مذهبی وجود دارد اما نگران آن هستیم که برخی مدارس با استفاده از این حکم حجاب را ممنوع سازند. اگر چنین اتفاقی بیافتد تحصیل دختران مسلمان به خطر می افتد. لباس مذهبی برای اجتماعات اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر حجاب را بردارند خانواده ها اجازه مدرسه رفتن را به فرزندان شان نداده و خود دختربچه ها نیز در مدارس احساس ناامنی و ناراحتی خواهند داشت.

فعالان می گویند که دختران مسلمان برای تحصیل در کنیا پیشتر با چالش های زیادی روبرو بوده اند و ممنوعیت حجاب سد جدیدی پیش پای آنان خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است براساس آخرین آمارها، مسلمانان تقریبا 10 درصد جمعیت 44 میلیونی کنیا را تشکیل می دهند. این درحالی است که تقریبا 85% مردم این کشور مسیحی می باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha