جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پرویز داوودی

حوزه/ اقتصاددان و عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: در اصل ۴۴ قانون اساسی موضوع خصوصی شدن بانک ها مطرح نبود و اگر آن اصل به درستی در کشور اجرا می شد، بدون تردید بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، پرویز داودی عصر امروز در نشست علمی «بررسی مسائل اقتصادی ایران» و همچنین شانزدهمین مجمع عمومی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه در سالن جلسات دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ضمن کالبدشکافی از اوضاع اقتصادی، پولی و بانکی کشور اظهار کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر و شیوه مدیریت اقتصادی و نظام بانکداری موجب بروز مشکلات متعددی در عرصه نظام بانکداری و پولی کشور شده است.

معاون اول دولت نهم افزود: اگر شاخص هایی مانند «اصل 44 قانون اساسی» و « اقتصاد مقاومتی» به درستی در کشور پیاده شده بود، امروز با چنین مشکلات معیشتی و اقتصادی در عرصه های مختلف مواجه نبودیم.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: عدم نظارت بانک مرکزی بر روی بانک ها به ویژه بانک های خصوصی عامل دیگر بروز چنین مشکلاتی است؛ امروز بانک مرکزی با مدیریت تنها پنج درصد از بودجه عمومی کشور فاقد قدرت و قوه نظارتی لازم بر روی سیستم بانکی و پولی کشور می باشد.

داودی اضافه کرد: رشد پایین تولید، توزیع نامتوازن ثروت، افزایش نرخ بیکاری، عدم سرمایه گذاری مطلوب، وجود ظرفیت های خالی در بازار کار، تورم و ... بخشی از مسائلی است که طی سالهای اخیر کشور را از نظر اقتصادی معیوب کرده است.

این اقتصاددان و عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: در اصل ۴۴ قانون اساسی موضوع خصوصی شدن بانک ها مطرح نبود و اگر آن اصل به درستی در کشور اجرا می شد، بدون تردید بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور وجود نداشت.

وی با بیان اینکه علت بروز این مشکلات را در شش عامل اصلی دسته بندی کرده ام، تاکید کرد: «نگاه به بیرون و تکیه بر شعار ما نمی توانیم»، «معضلات ارزی، پولی و بانکی»، «فساد اقتصادی»،« معضلات تجارت خارجی و وجود بازارهای زیرزمینی و قاچاق کالا»، « معضلات بودجه و عدم اختصاص به پروژه های عمرانی»، «تحریم ها و آغاز جنگ اقتصادی و عدم باور شروع این جنگ از سوی مسئولان اجرایی» عوامل اصلی بروز چنین مشکلات اقتصادی در کشور شده است.

این گزارش تکمیل می شود...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha