جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی رضایی اصفهانی

حوزه/ مدیر مشاوره و خانواده معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از انجام بسترسازی ازدواج آسان طلاب خبر داد و گفت: در این زمینه کارگروه مشاوره و خانواده تشکیل شده است.

حجت الاسلام مجتبی رضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به فعالیت ها و برگزاری جلسات و تعاملات گسترده این معاونت در دو بخش مشاوره و خانواده، ابراز داشت: طی برگزاری جلساتی با حوزه علمیه خواهران کارگروه مشاوره و خانواده شکل گرفت.

وی خاطر نشان کرد: این کارگروه جلسات مختلفی را برگزار نمود و تشکیل شورای راهبردی نخستین اقدامی بود که در این راستا صورت گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کمیته هایی زیرمجموعه این شورا فعال شده، افزود: در این کمیته ها به بررسی دقیق مسائل و طرح های ارائه شده پرداخته می شود به امضای همه اعضای آن رسیده و در آخر نیز به صورت مصوبه قابلیت اجرایی پیدا می کند.

مدیر مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه موضوع ازدواج آسان طلاب را یکی از موضوعات مطرح شده در این شورا عنوان کرد و گفت: در این راستا جلسات خوبی با نهادهای مربوطه برگزار شد که برای نمونه می توان به جلسات همفکری با سایت همسان گزینی تبیان اشاره کرد تا در این خصوص اطلاعاتی کسب شود که کارشناسان و مشاوران در حوزه مشاوره و ازدواج چه اقداماتی انجام داده اند.

*طرح ازدواج آسان طلاب خواهر و برادر از نظر علمی مورد کارشناسی قرار گرفته است

حجت الاسلام و المسلمین رضایی بیان داشت: در این راستا جلسات مفصل و خوب کارشناسی برگزار و فرم های طرح مشاوره آسان به روز رسانی شد و فرایند کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اکنون یک چهارچوب مناسبی در این زمینه شکل گرفت.

وی از این اقدام به عنوان یک سنت حسنه نام برد و افزود: این اقدام با یک زیرساخت خوب علمی پیش می رود، البته در گذشته اقداماتی صورت گرفته بود، ولی تقریبا تاکنون چنین برنامه ای بصورت گسترده نداشته ایم.

*مراکز مشاوره مشترک به صورت پایلوت در چند استان کشور انجام می شود

وی بررسی آیین نامه مراکز مشترک مشاوره حوزه علمیه خواهران و برادران را یکی دیگر از اقدامات شورای راهبردی عنوان کرد و افزود: در این جلسات مقرر شد تا مراکز مشاوره مشترک ایجاد شود و برای ایجاد چنین مراکزی استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و برخی استان ها نیز در دست بررسی است، تا بتوان مراکز مشاوره مشترک حوزه علمیه خواهران و برادران را راه اندازی کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: مکان اجرای این طرح از حوزه علمیه خواهران است و از مشاورینی که حوزه علمیه خواهران معرفی می کنند مصاحبه گرفته می شود و در صورت قبولی در این مصاحبه  از آنان در این مرکز مشاوره استفاده خواهد شد و سپس اساتید مشاور برادر هم به آنها خواهیم داد.

حجت الاسلام رضایی در تکمیل توضیحات خود گفت: چنانچه مشکلاتی برای طلاب خواهر و برادر به وجود آید، این افراد از واحد مدرسه به واحد مشترکی در مرکز مشاوره ارجاع داده می شوند تا مشکلشان حل شود.

وی در ادامه به برگزاری جلساتی با مرکز خدمات حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: در مرکز خدمات نیز شورای راهبردی تشکیل شد و در آن افرادی که سمت های اصلی را دارند شرکت کرده و اعضای آن مشخص شدند و پیشنهادات خوبی در این راستا مطرح شد.

مدیر مشاوره و خانواده حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: طرح هایی چون «پیوند آسمانی»، «مهارت های زندگی» و برخی «طرح های مشترک اساتید و مشاورین» در این جلسات مطرح شد.

حجت الاسلام رضایی برگزاری اردوهای مشترک و هدفمند از دیگر طرح های ارائه شده در این جلسات عنوان کرد و افزود: تامین مکان از سوی مرکز خدمات و تامین اساتید اردو از سوی مدیریت مشاوره و خانواده حوزه علمیه صورت می گیرد تا آموزش هایی برای افرادی که مدنظر هر دو مرکز باشند ارائه شود.

* کارگاه های مهارت های زندگی برای خانواده طلاب به صورت مشترک برگزار می شود

وی یکی از اقدامات مشترک با مرکز خدمات حوزه را برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی برای خانواده های طلاب عنوان کرد که اکنون این طرح در حال نهایی شدن می باشد.

مدیر مشاوره و خانواده حوزه علمیه ادامه داد: این طرح در پنج مجتمع در پردیسان به صورت پایلوت اجرا می شود که تامین اساتید و محتوای آن به عهده معاونت تهذیب و اجرا از سوی مرکز خدمات است.

به گفته وی برای این کار کمیته هایی شکل گرفته و همکاران بصورت کارشناسی مشغول به کار هستند و سپس باید در شورای راهبردی مصوب شده و تا اجرایی شود.

*جلسات مشاوره با موضوعات مورد نیاز دادستانی قم برگزار می شود

مدیر مشاوره و خانواده حوزه های علمیه در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به برگزاری جلسه و گسترش تعاملات با دادستانی قم گفت: طی این جلسه مقرر شد تا جلسات مشاوره ای با موضوعات مورد نیاز دادستانی برگزار شود که تامین اساتید آن برعهده مدیریت مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه علمیه است.

حجت الاسلام  رضایی افزود: جلسه با کمیته امداد امام خمینی(ره) صورت گرفت و این کمیته نیازمندی های خود را در حوزه های مختلف و در سطح کشور و ابعاد گسترده مطرح کردند.

*زمینه بهره مندی از ظرفیت های کمیته امداد و معاونت تهذیب فراهم شد

وی با اشاره به  ظرفیت های حوزه در بخش مشاور و خانواده افزود: قرار شد تا کمیته امداد ظرفیت های این مدیریت را در راستای همکاری بیشتر مورد بررسی قرار دهند و جلسات دیگری برای بسترسازی اجرایی از سوی دو مرکز تشکیل شود تا بتوان از ظرفیت های هم استفاده کرد.

*محتواهای آموزشی و مهارتی در مدیریت مشاوره و خانواده حوزه علمیه در قالب نرم افزار ارائه خواهد شد

وی در ادامه به برگزاری جلسه ای با مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در قم اشاره کرد و افزود: در این جلسه مرکز نور برنامه و فعالیت های خود را بصورت مفصل بیان کرد و محصولات خود را معرفی نمود.

به گفته وی قرار شد محتواهای آموزشی و مهارتی معاونت تهذیب به مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ارائه شده تا در قالب نرم افزار و دیجیتال تهیه شود.

* طرح ساماندهی اساتید مشاور به مرحله اجرا رسید

مدیر مشاور و خانواده معاونت تهذیب حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود گفت: طرح هایی تاکنون به تصویب رسیده و در شُرف اجرا است که برای نمونه می توان به طرح ساماندهی اساتید مشاور در شورای مدیران معاونت تهذیب اشاره کرد.

حجت الاسلام  رضایی ادامه داد: این طرح به بحث و گفتگو گذاشته شد و اشکالات آن مرتفع گردید و سپس به شورای تهذیب ارجاع و در جلسه ای با حضور آیت الله اعرافی مطرح گردید و مصوبه گرفت.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha