جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام سیدتوفیق رضایی

حوزه/ معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق (ع) قروه گفت: جایگاه و مقام تهذیب و اخلاق در نظام تربیتی دین اسلام بسیار والاست و همین اخلاقیات است که بنیان و ریشه حوزه های علمیه را بنا می نهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام سیدتوفیق رضایی امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان قروه، اظهار داشت: مراقبت از اخلاق و منش و کردار وظیفه هر انسان به ویژه هر مسلمانی در هر جا و مکانی است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق(ع) قروه ادامه داد: فرد مومن در قبال مسایل تهذیبی وظیفه بسیار سنگینی به عهده دارد، فرد مومن باید هم مراقب افعال درونی خویش باشد و هم مراقب افعال بیرونی خود، لذا صیانت خود دربرابر هواهای نفسانی در روزگار ما بسیار مهم است.

این استاد حوزوی گفت: یکی از ویژگی های حوزه ها و مدارس علمیه اخلاق و معنویت است و باید گفت با اخلاق می توان ظلمت را شکافت و حیات و بقای حوزه را به فروغ این شعله تابنده تضمین کرد

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: تا زمانیکه این درخشش از حوزه نمایان باشد به یقین و اطمینان از بقا و تاثیر آن می توان سخن گفت و آن را نهادی مؤثر و ماندنی تلقی کرد.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق(ع) قروه ادامه داد: مرحوم امام خمینی(ره) توجه ویژه ای نسبت به وضعیت کمی و کیفی حوزه های علمیه داشتند و در دیداری که با حوزویان قم داشتند فرمودند:« شما بروید دو چیز را در حوزه محکم بچسبید یکی فقه و دیگری اخلاق » این توصیه کوتاه و پرمحتوا اهمیّت و جایگاه خاص اخلاق در حوزه های علمیه را مشخص می کند.

این استاد حوزوی اظهار داشت: خوشبختانه آنچه آمارها نشان می دهند که حوزه ها و مدارس علمیه در بحث نظام آموزشی و پرورشی توجه بسیار ویژه ای دارند و همواره این دو موضوع را در صدر امور مهم قرار داده اند.

حجت الاسلام رضایی بیان داشت: در مرام طلاب این است که در ابتدای آموزش باید بر روی مسئله تهذیب و اخلاق به صورت کامل و مستمر کار شود، آنگاه وارد مباحث آموزشی و... شد.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق(ع) قروه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سوی دیگر باید اذعان کرد که برخی از آفات در حوزه های علمیه هست که نباید آنها را نادیده گرفت؛ توجه صرف به فروعات و نگاه تک بعدی یکی از این آفت هاست که گریبان برخی از علما و روحانیون را گرفته است و طی مسیر را برای وی مشکل می سازد.

این استاد حوزوی در پایان سخنان خود ادامه داد: لذا باید گفت جایگاه و مقام تهذیب و اخلاق در نظام تربیتی دین اسلام بسیار والاست و همین اخلاقیات است که بنیان و ریشه حوزه های علمیه را بنا می نهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha