جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پنجمین کارگاه حقیقت مجازی

حوزه/ پنجمین کارگاه حقیقت مجازی با عنوان مواجهه با شبهات اعتقادی در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عباس مهدوی خواه، فعال رسانه ای، در پنجمین کارگاه حقیقت مجازی با عنوان مواجهه با شبهات اعتقادی در فضای مجازی، در مشهد با بیان این که طلاب و همه کسانی که بنا دارند تا در فضای مجازی تولید محتوا داشته باشند رویکردشان، باید رویکرد پاسخگویی تبلیغی باشد، گفت: نکات مکرر مقام معظم رهبری در حوزه رسانه نیز ناظر به همین فضاست.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری در این حوزه رویکردشان بر تحلیل ها و تبیین ها بوده تا اینکه بخواهند به طور  مصداقی پاسخی ارائه دهند، خاطر نشان کرد: طبیعتا شبهات در فضای مجازی و التقاطی آنقدر گستردگی دارد که یکایک شما طلاب باید روش شناسی کنید و از سوی دیگر روش های القای شبهه و پاسخ به آن را نیز به خوبی فرا بگیرید.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی خواه با اشاره به نوع مواجهه با شبهات در فضای مجازی ابراز کرد: رویارویی کلامی و اعتقادی از سخت ترین نوع مواجهه ها و اقناع فرد مخاطب بوده و شناخت روش های پاسخگویی به شبهات نیز در اقناع مخاطبین ارزشمند و کلیدی است چراکه باید در این بستر رسانه برابر کسانی که شبهه ایجاد می کنند، ایستاد.

این فعال رسانه ای با بیان این که امروز یکی از کانال های تلگرامی حمایت شده از خارج از کشور، کلیپ هایی به صورت تیمی با محوریت ضد دین تولید کرده و در آن خالقیت خداوند را زیر سوال می برند، بیان کرد: اگر طلاب مسلط به بحث نباشند نمی توانند چنین شبهاتی را پاسخگویی کند و کلیپ های تولید شده آنان نشان می دهد عملا خروجی تولیدی، منحصرا یک نفر نیست.

وی با بیان این که کسانی استفاده حداکثری از فضای مجازی می برند که بدان آگاهند، بیان کرد: کسانی که در فضای مجازی فعالیت اثرگذار در حوزه های اعتقادی دارند، تیم هایی با تخصص های مختلف هستند و اگر بناست به این فضا ورود کنید باید کسانی را همراه خودتان داشته باشید که این خرد جمعی است و در ارائه و پخش به همراه پراکندگی پاسخ دهی به شما کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی خواه با بیان این که بسیاری از شبهات در فضای مجازی از جنس دروغ های بزرگند که معمولا در عمده موارد در سطح کلان ارائه می شود، تصریح کرد: طرح این گونه ای سبب می شود مخاطب از پاسخگویی عاجز شده و نتواند دفاعی داشته باشد که یکی از نکات اساسی نیز شناخت روش های بزرگنمایی و نبود منبع است.

این فعال رسانه ای با بیان این که معمولا شبهات فضای مجازی ما را به سمت مخاطبین کم اطلاع می برد، عنوان کرد: عمده شبهات برای قشری از جامعه طرح می شود که علمیت لازم در زمینه پاسخگویی به آن را ندارند که همین سبب می شود شبهه پراکنان این صنف از جامعه را به عنوان مخاطبان اصلی خود قرار داده و در میان آنان به شبهه پراکنی می پردازند.

وی خطاب به طلاب، با بیان این که طلاب و روحانیون باید از ابزارهای جدید آگاهی داشته و به آنها علمیت داشته باشند تا بتوانند محتوای علمی روز تولید کنند، بیان کرد: شرط اثرگذاری در فضای مجازی، شناخت آوردگاه های آن در بستر رسانه می باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha