جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ مسئولین نباید از قرآن غافل باشند و اگر مسئولی با قرآن فاصله داشته باشد، وجودش مخلّ و مضرّ برای نظام خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله  محمد جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده قوه قضائیه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد، گفت: در میان مذاهب اسلامی هیچ مذهبی  از شیعه نزدیک تر به قرآن نیست. براساس اعتقادات و ادله فراوانی که داریم، علم این کتاب تمام دراختیار ائمه(ع) است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: انسان وقتی در تفسیر قرآن وارد می شود، اگر چراغ اهل بیت(ع) نباشد، به جای نمی رسد و نوری برای او نخواهد داشت. اما وقتی با چراغ اهل بیت(ع) وارد تفسیر می شود، به موفقیت می رسد.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: وقتی آیات و روایات مربوط به صراط  را بررسی می  کنیم ،پیوند عمیقی بین صراط در دنیا و آخرت وجود دارد و آن هم غیر از ولایت چیز دیگری نیست. صراط دنیا و آخرت بر محور ولایت است. این نتیجه بحث از 6 الی 7 آیه استخراج می شود.

این استاد درس خارج گفت: معتقدیم در قیامت صراط داریم. منظور از این صراط چه چیزی است؟ این صراط چه عقبه هایی دارد؟ منظور از مرصاد چه چیزی است؟ وقتی این آیات را کنار هم قرار می دهد، به حقیقت ولایت می رسد و مفهومش اینکه حضرت علی(ع) مقسم بهشت و جهم هستند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که همه بدانند شیعه مهمترین معارف در مورد تفسیر قرآن به برکت اهل بیت(ع) دارد، عنوان کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب،  قرآن به صحنه جامعه، اجتماع، جوانان و... آمده است. بعد از 40سال از عمر انقلاب یکی از اموری که به دنیا می توانیم نشر دهیم، تربیت حافظان قرآن و ترویج قرآن است و این مسئله قابل انکار نیست. معتقدم از افتخارات و رسالت حوزه، حضور در برگزاری  مسابقات قرآن و تربیت حافظان است.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: اما سؤال این است آیا به برگزاری چند مسابقه باید اکتفاء کرد و یا اینکه در بحث ترویج مفاهیم اهل بیت(ع) باید قدم برداشت و یا اینکه قرآن در هر مکانی، حضور عمیق داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه گفت: معتقدم زندگی آحاد مردم باید قرآنی باشد و جای افسوس دارد که این  گونه نیست و اگر این کار صورت می گرفت، بسیاری ازمشکلات جامعه و زندگی برطرف می شود.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: اگر انسان در هر شبانه روز مأنوس با قرآن باشد، حق کسی را ضایع نمی کند، راه کسی را نمی بندد، وقتی می شنویم قوه قضائیه در امرتربیت حفظ قرآن فعال است، خوشحال می شویم و مهمتر اینکه این مسئله باعث می شود خود قوه قضائیه برای انسان و جامعه مورد اعتماد و نقطه امن شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: وقتی قاضی حافظ قرآن باشد، برای جامعه و طرفین دعوا مورد اعتماد می شود. بر همین اساس همه شئون نظام باید از قوه قضائیه درامر تربیت حفظ قرآن الگو گیری کنند.

قرآن در روح و وجود امام راحل تجلی کرده بود

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: معتقدیم انقلاب مان براساس قرآن است و امام راحل با استفاده از قرآن هدف خود را از انقلاب بیان می کنند. امام راحل جزء شخصیت های نادر قرآنی عصر است. ایشان اهل قرائت قرآن و حتی در کتابهای فقهی واصولی و... امام راحل، قرآن غوغا می کند که کمتر از سایر افراد دیده می شود. قرآن در روح و وجود امام راحل تجلی کرده بود.

این استاد حوزه علمیه گفت: رهبر انقلاب شخصیت قرآنی است و درهمین رابطه شخصیت قرآنی امام راحل هم لازم است همایشی برگزار شود. اگر ارتباط امام راحل با قرآن و ولایت نبود، انقلاب واقع نمی شود. رهبرمعظم انقلاب نیز  هم دارای این خصوصیات هستند. امروز مراجع هم این چنین هستند و مسئولین نباید از قرآن غافل باشند و اگر مسئولی با قرآن فاصله داشته باشد، وجودش مخل و مضر برای نظام خواهد بود.

 

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha