جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 483994
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
هنر تذهیب

حوزه/ کارگاه آموزشی هنر تذهیب در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی خواهر جامعه المصطفی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، راضیه رضا پور، کارگاه آموزشی هنر تذهیب در مرکز آموزش زبان ومعارف اسلامی خواهر جامعه المصطفی مشهد، بیان داشت: هنر تذهیب از زمره هنرهای نگارگری محسوب می شود که در آن از نقوش گیاهان و گل ها استفاده می شود و با پرداخت آن نمایی جذاب به هنر نگارگر بخشیده می شود.

کارشناس تذهیب در ادامه بیان کرد: تذهیب با ابزارهایی چون آبرنگ قلم مو و بر روی مقواهای ضخیم که ماکت عنوان می شود ،انجام می گیرد و تذهیب کاران ماهربر روی سفال نیز نگارگری می کنند که این نیز جلوه ای بسیار زیبا دارد.

وی اضافه کرد: با آموزش وتمرین می توان آثاری خلق کرد که در زیبایی مانندی نداشته باشد و با این آثار بار دیگر جایگاه اصلی هنر تذهیب را احیا کرد در تعریف هنر تذهيب و نگارگري  با اشاره شامل استفاده از  کليه اصول طراحي نقوش ايراني اسلامي که به آن ها نقوش اسليمي نيز مي گويند است. اين نقوش با استفاده از رنگهاي مانند آبرنگ، گواش، اکريليک، رنگ طلا و نقره روی مقواهايی با جنس خاص ( از جمله مقوای فابریانو ) به اجرا در مي آيند.

رضاپور در ادامه  با اشاره به ابزار کار تذهیب شامل  قلم م، طلا و نقره، مهره، كاغذ آهار مُهر شده، كاغذ پوستی، رنگ، پرگار، و خط كش افزود هنر تذهیب را می توان مجموعه ای از نقش های بدیع و زیبا دانست که نقاشان برای هرچه زیباتر کردن کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، قرآن و قطعه های زیبای خط به کار می برند.

کارشناس تذهیب بیان داشت: با وجود اینکه تعداد تذهیب کاران محدود است، ولی همین تعداد کم با تسلط کافی و مهارت و خلاقیت توانسته اند با متحول ساختن و نوآوری های چشمگیری که از خود بروز داده اند، کارهای بسیار نفیس و بی نظیری ارائه دهند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha