جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین زمانی

حوزه/ مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات قرآنی برای فراگیری آن در بین طلاب گفت: این مسابقات تاثیرات مثبت دارد، اما کفایت نمی کند و برای نتیجه گیری مناسب از آن ها باید هدفمند باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی که بهار 98 در قم برگزار می شود، انس با قرآن برای ‌تاثیر در  تحصیل و تبلیغ طلاب را ضروری دانست و عنوان کرد: نقش نخست انس با قرآن برای طلاب تغییر اندیشه از شخصی به قرآنی است.

وی افزود: طلاب قبل از ورود به حوزه در مدارس اندیشه هایی را فرا می گیرند که غلبه اندیشه های دینی در آن کم بوده و لازم است در حوزه با انس با قرآن غلبه اندیشه های قرآنی در ذهنش اتفاق بیفتد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: طلبه باید معارف اسلامی را فرا گیرد و بیشترین معارف در قرآن وجود داشته و درس های موجود از شاخه های قرآن به حساب می آید.

حجت الاسلام والمسلمین  زمانی با اشاره به حدیث ثقلین پیامبر اکرم(ص) یادآور شد: قرآن کریم در برنامه ریزی آموزشی باید ثقل اکبر باشد و در پرتو قرآن رشته های دیگر مانند فقه، اصول، عقاید، کلام و اخلاق پیگیری شوند، قرآن در این 40 سال تقریبا از غربت درآمده، اما هنوز آن جایگاه لازم را در نظام آموزشی و تربیتی حوزه پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه نخستین نقش و اثرگذاری قرآن باید در اخلاق طلبه بروز و ظهور داشته باشد، بیان کرد: رفتار طلبه با والدین باید بر اساس آموزه های قرآن کریم باشد و بروز آن این است که دست والدین را ببوسد و اگر قبلا با والدین با صدای بلند حرف می زد، دیگر این اتفاق رخ ندهد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه طلبه در تبلیغ بی نیاز از قرآن نیست، ابراز کرد: تمرین روان خوانی قرآن کریم برای طلاب بسیار مهم بوده و به ندرت دیده می شود که برخی از طلاب سطوح بالا در روان خوانی قرآن مشکل دارند که پیشنهاد من این است که نظام آموزشی حوزه علمیه باید شرط ورود طلبه به پایه دوم را صحت صحیح خوانی نماز و روان خوانی قرآن کریم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  زمانی ادامه داد: طلاب باید یک دور ترجمه قرآن کریم را مطالعه کنند، همچنین کلمات مشکله قرآن کریم باید برای طلاب مفهوم باشد و در نظام آموزشی ما این الزام برای یادگیری مفاهیم قرآنی وجود ندارد، مگر اینکه طلبه به صورت خودجوش این موارد را مطالعه کند.

وی تاکید کرد: طلبه ما باید یک دور تفسیر قرآن کریم را بخواند و ما توقع داریم که طلاب حداقل یک دور تفسیر دو جلدی یا پنج جلدی را بخوانند، پنجمین چیزی که طلاب درباره قرآن باید به آن توجه کنند ترجمه قرآن کریم به زبان های دنیا است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه اظهار داشت: ما حدود شش هزار زبان در دنیا داریم و کتاب انجیل به دو هزار زبان ترجمه شده که این دو هزار زبان 99 درصد مردم دنیا را پوشش می دهد، علماء مسیحی تکلیف خود را انجام داده اند؛ اما سوال بنده این است که علمای شیعه چه تصمیماتی برای ادای دین خود نسبت به قرآن گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین   زمانی مطرح کرد: قبل از انقلاب اسلامی ما توجیه داشتیم که حکومت دست ما نبود، اکنون دولت در دستان ماست و باید ببینیم که دولت در ترجمه قرآن کوتاهی کرده یا این قصور از جانب بزرگان حوزه بوده است.

وی اضافه کرد: البته بسیاری از کارهای مفید و ارزشمند درباره قرآن انجام شده، اما این مقدار کافی نبوده و کتاب گمدی الهی دانته به بیش از 100 زبان ترجمه شده و این در حالی است که در این کتاب آموزه هایی علیه پیامبر اکرم(ص) وجود دارد و ما باید درباره ترجمه قرآن نیز دغدغه مند باشیم.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه تصریح کرد: ما در تالیف دائره المعارف قرآن نیز کاستی هایی داریم و این دائره المعارف می تواند به صورت یک مجموعه جامع برای شناخت بهتر مفاهیم قرآنی در اختیار مردم قرار گیرد و متاسفانه امروز تنها دائره المعارف قرآن در دنیا از یک فرد هلندی است.

حجت الاسلام والمسلمین  زمانی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات قرآنی برای فراگیری آن در بین طلاب گفت: این مسابقات تاثیرات مثبت دارد، اما کفایت نمی کند و برای نتیجه گیری مناسب از آن ها باید هدفمند باشند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید اوج عشق و ارادت خود را نسبت به کلام الهی در یک جمله بیان کنید چه می گویید مطرح کرد: قرآن کریم تنها نسخه شفابخش جهان آفرینش است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha