شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ملک شهر

حوزه/ استاد حوزه خواهران در جمع طلاب مدرسه علمیه اهل البیت(ع) ملک شهر با تاکید بر این که علما خیرخواه و دلسوز مردم اند، گفت: امام زمان(عج) درباره علما می فرماید؛ خدایا برای علمای ما زهد قرار ده.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، طیبه مصطفوی، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه اهل البیت(ع) ملک شهر گفت: یکی از دعاهایی که از زبان امام زمان(عج) خوانده شده است و در مفاتیح آمده، دعای حضرت حجت(عج) " اللهم ارزقنا توفیق الطاعه" است، از این دعا می توان به سطح آرزوها و سطح فکری حضرت پی برد.

 وی ادامه داد: گاهی دعاهای ما حد شخصیت ما را نشان می دهد؛ امام زمان(عج) سطح دعا را اینگونه به ما نشان می دهد، اول توفیق طاعت و نمی فرماید توفیق عبادت و آنچه نزد خدا ارزش دارد، طاعت است، یعنی مطیع خدا بودن.

 استاد حوزه خواهران، فراز های این دعا را شرح داد و افزود: و بُعد المعصیه؛ خدایا توفیق ده از گناه دور شویم چون گناهان مثل سم هستند که نزدیک شدن به آنها خطرناک است و در بخش دیگر می فرمایند: و عرفان الحرمه؛ خدا به ما توفیق بده تا حرمت ها را بشناسیم، خیلی وقت ها بخاطر اینکه حریم را نمی شناسیم به اشتباه می افتیم.

وی با بیان بخش دیگری از این دعا که حضرت می فرمایند: و اکرمنا بالهدی و الاستقامه، گفت: راز گرامی بودن در هدایت و ثابت قدم بودن در هدایت است، گاهی انسان راه را کج می رود و استقامت بر این راه حتی خطرناک تر است نظیر خوارج در جنگ نهروان و ممکن است کسی راه صحیح را انتخاب کند اما پافشاری نداشته باشد.

مصطفوی ابراز داشت: امام زمان(عج) در فراز سدّد السنتنا بالصواب و الحکمه فرمودند؛ خدایا زبان مرا باز کن،  نمی گوید گویا کن . سدد به معنای محکم کاری است، یعنی کلام ما استحکام داشته باشد و این استحکام به دو چیز است: حرف درست بزند زبانی که به دروغ و انحراف بگردد زبان محکمی نیست و از حکمت هم بگوید ممکن است گاهی حرفی دروغ نباشد اما ارزش گفتن هم نداشته باشد.

 وی افزود : و املا قلوبنا بالعلم و المعرفه ؛ قلوب ما را پر از علم و شناخت قرار بده: شناخت نتیجه علم است.

استاد حوزه خواهران، در شرح فرازهای دعا ابراز داشت: امام زمان(عج) درباره طبقات جامعه می فرمایند و چیزهای مختلف می خواهد. اول درباره علما؛ خدایا برای علمای ما زهد قرار ده. آلوده دنیا نباید شد، چرا که ارزش خودش را از دست می دهد. عالم باید خیرخواه مردم و دلسوز مردم باشد. جلسات قرآن فقط صرف قرآن خواندن نباشد، بلکه تفسیر گفته شود.

وی افزود: امام زمان(عج) برای پیران می خواهد که وقار و سکینه داشته باشند هم برای خودشان بزرگی قائل باشند و هم دیگران برایشان بزرگی قائل باشند. اما برای جوانان؛ خدایا توفیق برگشت و توبه بده.  چرا جوانان ؟ چون پیران نمی توانند توبه کنند. اگر پیر، سبک زندگیش شکل گرفت دیگر امکان برگشت ندارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha