جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ از دیدگاه امام رضا(ع) انسان عاقل دارای شاخصه هایی شامل : «مردم از او انتظار خیر دارند»، «مردم از شر او در امان هستند»، «گمنامی را از شهرت بیشتر دوست دارد»، «کار خیر خود را کم می شمارد و کار خیر مردم را زیاد می بیند»، و «هیچ وقت فارغ التحصیل نمی گردد و همیشه به دنبال تحصیل علم است» می باشد .

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، پروین اختریان مشاور و استاد حوزه خواهران، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) اصفهان، گفت: ماه شعبان ماه پیامبر اکرم (ص) است.یکی از اعمال مستحب موکد در این ماه خواندن صلوات شعبانیه است. در یکی از فرازهای آن می خوانیم :«اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ وَ نَيْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَيْهِ اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِي شَفِيعا مُشَفَّعا وَ طَرِيقا إِلَيْكَ مَهْيَعا وَ اجْعَلْنِي لَهُ مُتَّبِعا»در این فراز از صلوات، ما از خداوند متعال می خواهیم که ما را در این ماه به پیروى از روش پیامبراکرم(ص) و رسیدن به شفاعتش یارى فرماید و او را بر ما شفیعى با شفاعت پذیرفته و ما را پیرو او گرداند.

وی افزود:با توجه به آیه 27سوره فرقان (وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ) یکی از اسامی روز قیامت یوم الحسرت می باشد. حسرت به معنای ظاهر شدن حقیقت است و از این جهت این نام را به روز قیامت اطلاق می کنند که در این روز حقیقت وجودی هر انسانی ظاهر می شود و انسان از روبرو شدن با این واقعیت ناراحت می شود. در این آیه شریفه انسان حسرت می خورد که ای کاش با رسول(ص) معیت وهمراهی داشتم .

مشاور حوزه خواهران ادامه داد: بهترین شاخص، معیت با رسول خدا(ص) می باشد و معیت با پیامبر(ص) به معنای اینکه کنار وی باشیم نیست، زیرا این ویژگی مخصوص صحابه است، بلکه باید انسان راهی را اتخاذ کند که همسو با راه پیامبراکرم(ص)باشد. بنابراین هر یک ویژگی که از رسول خدا(ص) گرفتیم ، به همان اندازه با ایشان همراه می شویم.مسیر و سبیل ها هستند که بهشت و جهنم را می سازند. پیغمبر اکرم(ص) واسطه فیض هستند ومعیت با رسول خدا(ص) موجب شفاعت ایشان می گردد، ما این را درماه شعبان از خدا می خواهیم .

 اختریان با استناد به آیه 101آل عمران (وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى، عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ)گفت: چگونه مردم می توانند کفر بورزند در حالی که رسول خدا(ص) بین آنان است. سوالی که مطرح است این می باشد که در زمان ما که رسول یا حجت الهی  در بین ما نیستند چه کنیم ؟ قرآن و عقل دو پیامبری هستند که همیشه با انسان بوده و باید از این دو بیشترین و بهترین استفاده  را بکند و سیره پیامبراکرم(ص) را درزندگی مدنظر قرار دهد و همراهی وهمسویی با وی داشته باشد.

وی در پایان به نشانه های عاقل از نظر امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: از نظر امام رضا(ع) انسان عاقل دارای شاخصه هایی شامل است: «مردم از او انتظار خیر دارند»، «مردم از شر او در امان هستند»، «گمنامی را از شهرت بیشتر دوست دارد»، «کار خیر خود را کم می شمارد و کار خیر مردم را زیاد می بیند»، و «هیچ وقت فارغ التحصیل نمی گردد و همیشه به دنبال تحصیل علم است».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha