جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش «ولایت» اهواز

حوزه/ نشست هیات اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با موضوع "جایگاه جامعه شناختی زندان به عنوان یک مرکز تأمینی و تربیتی با نظر به فقه و قانون" با حضور حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی نویسنده کتاب های " موارد السجن فی النصوص و الفتاوی » و« النفی و التغریب فی مصادر التشریع الإسلامی " در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این نشست که برخی اعضای هیات اندیشه ورز جامعه شناسی حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین طبسی به تشریح کتب یاد شده پرداخته و خاطراتی از استقبال مراجع عظام تقلید، شخصیت های علمی داخل و خارج از کشور از این کتاب را بیان کرد.

وی ادامه داد: انگیزه اصلی  این دو کتاب  و سایر آثار مرتبط با این موضوع، کمک به نظام اسلامی بود.

عضو جامعه مدرسین  اظهار داشت: این کتاب مورد تفقد رهبر معظم انقلاب و بزرگانی همچون مرحوم آیت الله  العظمی گلپایگانی و آیت الله العظمی سیستانی و سایر بزرگان و فقها قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این نشست طی سخنانی گفت: در هیات اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز در ارتباط با موضوع زندان دنبال این هستیم تا علاوه بر موارد دسته بندی شده در کتاب "زندان و تبعید" و سایر میراث های موجود در این زمینه، به ماهیت شناسی زندان در عصر حدیث بپردازیم.

وی ادامه داد: ما با مراجعه به این میراث کهن و نصوص دینی باید به این دیدگاه برسیم که آیا زندان در اسلام حداقلی است یا حداکثری؟، تعامل با خانواده ها چگونه است؟ رفاهیات و نفقه آنها باید چگونه باشد و ارتباط آن با سیاست جنائی و پرسش ها و مساله هایی از این دست چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: هیات اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز در نهایت بعد از بحث و بررسی و جمع آوری مستندات باید به دو نتیجه برسد، ابتدا اینکه، اگر سیاست های کشور در ارتباط با زندان قابل تدوین باشد پیشنهاداتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شود.

وی ادامه داد: نتیجه دوم اینکه، اگر بتوانیم قوانین مربوط به زندان را تنقیح و بر اساس دیدگاه اسلامی تکمیل  و پیشنهاد کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آسیب های زندان گفت: متاسفانه گاهی زندان به جای متنبه کردن افراد، منجربه فساد خانواده ها نیز می شود به گونه ای که با زندانی شدن یک نفر در ارتباط با بدهکاری یا فسادی که از او سر زده است، ممکن است یک جریان فساد از خانواده او و از آنجا به خانواده های همجوار سرایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: باید در بحث تقنین نقطه نظرات ودیدگاه فقها را تزریق کنیم و بر اساس مباحث مظرح شده در جلسات و نشست ها، باید به نظریه ای دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه بین نظریه و فتوا تفاوت وجود دارد، گفت: نظریه زیرساخت لازم را برای فتوا فراهم می سازد.

در این نشست برخی اعضا، سوالات خود را بیان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ، دکتر شرف الدین ، دکتر حسین خیری، دکتر صادق نیا ، دکترکرم اللهی ، دکتر کافی ، دکتر احمدی منش ، دکتر حسین گودرزی و دکتر امامی اعضای هیات اندیشه ورز جامعه شناسی  فقه و قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را تشکیل می دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha