شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه غفلت ریشه گناه و منشأ انواع فسادهای اجتماعی و اقتصادی است، اظهار داشت: غفلت استعداد ملاقات با خدا و لقای الهی را از انسان سلب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی عصر امروز در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به نکات تفسیری سوره انبیاء اظهار داشت: هم‌نشینی با انبیای الهی حداقل ثواب قرائت و تلاوت سوره انبیاء است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی افزود: سوره انبیاء با پرسش از معاد آغاز شده و این آیه خطاب به انسان‌ها از نزدیکی حساب سخن به میان می‌آورد.

وی تصریح کرد: دیدگاه مفسران در باب واژه «اقترب» به دو صورت است، عده‌ای معتقد هستند که این واژه به معنای نزدیک شدن مرگ بوده و عده‌ای دیگر نزدیک بودن قیامت را مراد این آیه می‌دانند.

حجت‌الاسلام‌ رفیعی با بیان اینکه در روایت‌ها بیان شده که هر چیز حتمی قطعاً نزدیک است، گفت: نزدیک بودن مرگ و قیامت به انسان قطعی است؛ اما آنچه در ادامه آیه به آن اشاره شده این است که با وجود نزدیکی مرگ و قیامت، انسان‌ها نسبت به آن در غفلت به سر می‌برند.

وی با تأکید بر این‌که انسان در مسیر زندگی خود ۶ منزل را پشت سر می‌گذارد، اظهار داشت: انسان منزل صلب پدر، رحم مادر و این عالم خاکی را پشت سر گذاشته و سه منزل دیگر یعنی منزل قبر، برزخ و قیامت به او نزدیک است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی ادامه داد: نخستین آیه سوره انبیاء چهار صفت منفی یعنی غفلت بی‌توجهی، اعراض و لهو و لعب را برای انسان برمی‌شمارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی با بیان اینکه غفلت بدترین بیماری بوده و ریشه سایر صفت‌های منفی انسان است، تصریح کرد: غفلت با فراموشی و جهل متفاوت است؛ زیرا در فراموشی و جهل فرد بی خبر است، اما در غفلت با وجود آگاه بودن، فرد بی‌توجه و بی‌دقت است.

وی افزود: امور مختلفی موجب غفلت انسان می‌شود که زندگی و مشغول بودن به اولاد و مال می‌تواند از این جمله باشد.

استاد حوزه علمیه قم با استناد به مناجات شعبانیه، هدر دادن استعداد را یکی دیگر از معانی غفلت دانست و گفت: خداوند در آیات قرآن کریم از گوش، چشم و قلب به عنوان نعمت و توانمندی یاد می‌کند؛ اما عده‌ای این نعمت‌ها را بیهوده اتلاف کرده و با آن مرتکب به گناه می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی افزود: در مناجات شعبانیه امام معصوم به خداوند بیان می‌دارند که «الهی این غفلت است که استعداد ملاقات و لقای تو را از من گرفته است».

وی تصریح کرد: در جامعه‌ای که غفلت زیاد شود در آن جامعه ربا، گران‌فروشی، مرگ ناگهانی و حوادث بر زندگی مردم غلبه می‌کند که با نماز اول وقت، نوشتن وصیت‌نامه و مراقبه و دائم الوضو بودن می‌توان با این غفلت به مقابله برخاست.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه نماز شوینده و پاک‌کننده گناهان است، یادآور شد: غفلت بدترین مرض است؛ ولی همین غفلت را با اقامه نماز اول وقت می‌توان درمان کرد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha