جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 491559
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
توفیق الهی

حوزه/ يـكـى از بـزرگـتـريـن شـرايـط، هـمـيـن روزه اى اسـت كـه شـمـا مى گيريد. اين، يكى از بـزرگـتـريـن تـوفـيـق هـاى الهـى اسـت . تـوفـيـق يـعنى چه؟ توفيق يعنى اين كه خداى مـتـعـال چـيـزى را بـراى انـسـان، مـنـاسـب بـيـاورد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- روزه، نعمت بزرگى است

يـكـى از بـزرگـتـريـن شـرايـط، هـمـيـن روزه اى اسـت كـه شـمـا مى گيريد. اين، يكى از بـزرگـتـريـن تـوفـيـق هـاى الهـى اسـت . تـوفـيـق يـعنى چه؟ توفيق يعنى اين كه خداى مـتـعـال چـيـزى را بـراى انـسـان، مـنـاسـب بـيـاورد.

بـا واجـب كـردن روزه ، خـداى مـتـعـال زمـيـنـه ى مـنـاسـبـى را براى من و شما به وجود آورده است كه قدرى در اين ماه به خـودمـان بـرسـيـم.

روزه ، نـعـمـت بـزرگى است. شكم خالى است، مبارزه ى با نفس تا حدودى در اثناى روز از جهات مختلف وجود دارد: هرچه را دوست داريد، نمى خوريد و نمى آشـاميد، و بسيارى از مشتهيات نفسانى را براى خودتان به مدت چند ساعت ممنوع مى كنيد.

ايـن ، يـك مبارزه ى با نفس است ، مبارزه ى با هوى است و مبارزه ى با هوى ، در رأس تمام كارهاى نيك و خودسازي ها قرار دارد. (1)

 

- روزه براى خاضع كردن و مهار كردن روح بهيميّت در آدمى است

... عزيزان من ! روزه براى خاضع كردن و مهار كردن همين روح بهيميّت در آدمى است. نماز بـراى خـاضـع كـردن انـسـان اسـت . هـمـه ى حـركـات و سـكـنـات و عمل و سكون و اقدام و هر آنچه در اسلام است ، براى اين است كه ما بر نفس ‍ خودمان تسلط پـيـدا كـنـيم . بتوانيم بر سر اين فيل وحشى كه در درون و در وجود ماست ، چكش نصيحت و موعظه و ذكر و تكاليف الهى را بكوبيم و آن را رام كنيم. (2)

 

پی نوشت:

1- بيانات در روز اوّل ماه مبارك رمضان ، مطابق با 4/12/1371

2- 28/10/1377

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha