سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدری ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، با اشاره به شأن نزول آیه ۳۲ سوره فرقان گفت: از اعتراضات یهود و نصاری به پیامبر خاتم(ص) این مسأله بود که چرا با وجود نزول دفعی تورات و انجیل، قرآن به‌صورت دفعی بر پیامبر خاتم (ص) نازل نمی‌شود؟.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، در دومین جلسه از «سلسله مباحث اخلاق عملی در قرآن»، گفت: در صدر آیه ۱۸۵ سوره بقره، به دو مطلب بسیار مهم اشاره می‌شود که مطلب اول، بیانگر نزول قرآن در ماه مبارک رمضان است.

وی در ادامه اظهارداشت: پیرامون نحوه نزول قرآن در نزد مفسرین اختلاف‌نظر وجود دارد و منشأ این اختلاف، وجود دو بیان مختلف در دو دسته از آیات کتاب الهی درباره چگونگی نزول قرآن کریم است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: برخی آیات قرآن مانند آیه ۱۸۵ سوره بقره، سوره قدر، و... اشاره بر انزال قرآن در «ماه مبارک رمضان»، «لیله مبارکه» و یا «شب قدر» دارند که اجمالاً بر نزول قرآن در یک‌شب به خصوص دلالت می‌کنند.

وی ادامه داد: دسته دیگر آیات قرآن کریم، به نزول تدریجی  قرآن کریم اشاره دارد و بیانگر این است که قرآن در طول رسالت پیامبر به مدت ۲۳ سال نازل شده است.

وی افزود: آیاتی همچون «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا» دلالت بر این حقیقت تاریخی دارند که قرآن به‌صورت تدریجی بر قلب پیامبر اسلام (ص) نازل شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، با اشاره به شأن نزول این آیه شریفه گفت: از اعتراضات یهود و نصاری به پیامبر خاتم (ص) این مسأله بود که چرا با وجود نزول دفعی تورات و انجیل، قرآن به‌صورت دفعی بر پیامبر خاتم (ص) نازل نمی‌شود، و خداوند در آیه مذکور، با تأیید نزول دفعی تورات و انجیل، در پاسخ به سؤال معاندین، بر نزول تدریجی قرآن تأکید می‌کند و در بیان حکمت آن می‌گوید: تثبیت قلب پیامبر (ص) بر ایمان و عدم ایجاد تردید در نبوت وی، علت نزول تدریجی قرآن است.

وی همچنین با اشاره به آیه شریفه «وَ قُرْآناً فَرَقْنَاهُ‌ لِتَقْرَأَهُ‌ عَلَى‌ النَّاسِ‌ عَلَى‌ مُکْثٍ‌ وَ نَزَّلْنَاهُ‌ تَنْزِيلاً» ( آیه۱۰۶ از سوره اسرا) تشریح کرد: کلمه «فرقناه» به معنای تفریق و جدا‌جدا شدن است و بر اساس این آیه، قرآن به‌صورت تدریجی و در مدت ۲۳ سال بعثت پیامبر (ص) نازل شده است.

 وی در ادامه گفت: برخی زمان نزول تدریجی قرآن کریم را۲۰ سال می‌دانند چراکه نزول وحی به مدت ۳ سال منقطع گردیده؛ به این ترتیب که در آغاز بعثت، پس از نزول سوره‌های «علق»، «مدثر» و «مزمل»، نزول وحی  تا سه سال متوقف شد و با آغاز دعوت علنی پیامبر (ص) و نزول آیه انذار، نزول قرآن از سر گرفته شد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: تاریخ اسلام، مؤید این قول است که بر نزول تدریجی قرآن دلالت دارد که اولین سوره نازل شده «علق» و آخرین سوره «مائده» بوده و آیه «واتقوا یوما ترجعون الی الله» از این سوره، آخرین آیه ای بود که بر پیامبر اعظم (ص) نازل شده است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری در پایان گفت: میان این دو دسته آیات قرآن کریم، تهافت و تعارضی ظاهری و بدوی وجود دارد که مفسرین برای رفع آن، بیان‌های متفاوتی داشته‌اند.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha